3

اصل بر عدم افشای نام افراد و حفظ حرمت مؤمن است

  • کد خبر : 3829
  • ۰۸ تیر ۱۳۹۰ - ۹:۰۴

آیت‌الله سیداحمدخاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان قوه قضائیه اظهار داشت: در آموزه‌های دینی ما در مورد شخص مؤمن به سه مسئله «جان، مال و آبروی مؤمن» تاکید بسیار شده است. وی با قرائت حدیثی از معصومین(ع) مبنی بر اینکه احترام مؤمن از […]

آیت‌الله سیداحمدخاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان قوه قضائیه اظهار داشت: در آموزه‌های دینی ما در مورد شخص مؤمن به سه مسئله «جان، مال و آبروی مؤمن» تاکید بسیار شده است.
وی با قرائت حدیثی از معصومین(ع) مبنی بر اینکه احترام مؤمن از خانه کعبه ‌بیشتر است، گفت: همانگونه که مال و جان مؤمن حرمت فراوان دارد، ‌آبروی مؤمن نیز حرمت بسیار بالایی دارد‌، لذا تعابیر اینگونه و مشابه آن ‌بسیار در متون دینی ما آمده است.

افق – فارس:عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این زمینه توضیح داد: به‌عنوان نمونه در نظام کیفری ‌مکتب اسلام و تشیع، حدی به نام «حدّ قذف» وجود دارد که عبارت است از اینکه در نظام کیفری اگر کسی به مؤمنی تهمت جنسی (زنا و لواط) زد و نتوانست آن‌را اثبات کند، محکوم به ۸۰ ضربه تازیانه می‌شود، همچنین نسبت به تهمت‌ها و اهانت‌های دیگر مجازاتی به نام تعزیر مقرر شده است که تعزیر را مجازات کمتر از حد ‌می‌گویند.

وی گفت: این قبیل احکام گویای این نکته مهم است، یعنی همانگونه که در جامعه اسلامی امنیت جانی و مالی باید باشد، همانطور نیز امنیت آبرویی باید وجود داشته باشد.

آیت‌الله خاتمی گفت: آحاد جامعه در نظام اسلامی باید احساس کنند که هیچ کس به ناحق نمی‌تواند آبروی او را بریزد و بر این اساس رهبری معظم انقلاب تاکید کردند که مسئولان و به خصوص رسانه‌ها حق ندارند نام فرد متهم و یا حتی مجرمی که جرمش هم اثبات شده ‌را رسانه‌ای کنند، چرا‌که فرد مجرم با محاکمه در دادگاه اسلامی مجازات تعیین شده را متحمل شده و بعد از آن می‌تواند در جامعه زندگی خود را ادامه دهد، لذا فرزندان و خانواده او نیز باید در این جامعه محترم زندگی کنند.

وی افزود: این تأکید رهبر معظم انقلاب‌ برگرفته از متن قرآن، سنت و فقه اهل بیت عصمت و طهارت است و باید مسئولان و به‌خصوص کسانی که تریبونی در اختیارشان است و قلم دردست می‌گیرند، این نکته مهم را رعایت کنند.

این استاد برجسته حوزه در پاسخ به این سؤال که آیا نام بردن از متهم یا مجرم استثنایی هم در فقه دارد، تأکید کرد: باید تشخص داد که اهم چیست؛ چه بسا در تعارض یک امر «مهم» با یک «اهم» باید «اهم» را ترجیح داد، لذا گاهی در شرایط خاص ممکن است جرمی اتفاق افتاده باشد که اعلام عمومی آن جرم، عبرت‌آموز و بازدارنده برای جامعه است که آن مصداق «اهم» است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که تشخیص این امر بر عهده ‌قوه قضائیه، کارشناسان اسلامی و قانونی است، نه اینکه اصحاب رسانه و افراد بخواهند با تشخیص خود نام افراد را منتشر کنند.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: ‌اصل بر عدم افشای نام افراد و حفظ حرمت مؤمن است، بنابراین باید در مقابل خلاف اصل یک دلیل روشن شرعی وجود داشته باشد که تشخیص آن هم بر عهده اهل خبره دین و قانون است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3829

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر