4

کلینتون و داوود اوغلو ایجاد منطقه “پرواز ممنوع” بر فراز سوریه را بررسی کردند

  • کد خبر : 38816
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶

ترکیه و آمریکا اعلام کردند، در حال بررسی سلسله‌ای از اقدامات احتمالی علیه سوریه از جمله ایجاد “منطقه پرواز ممنوع” بر فراز این کشور هستند.

کلینتون و داوود اوغلو ایجاد منطقه “پرواز ممنوع” بر فراز سوریه را بررسی کردند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال ملاقات با احمد داوود اوغلو، همتای ترک خود طی روز شنبه در شهر استانبول اظهار داشت: واشنگتن و آنکارا باید نسبت به راه‌های کمک به شورشیانی که برای سقوط بشار اسد می‌جنگند، برنامه‌ریزی عملیاتی انجام دهند.

کلینتون تاکید کرد: سازمان‌های اطلاعاتی ما و ارتش‌های ما مسئولیت‌های بسیار مهمی برای انجام دادن و نقش‌های مهمی برای ایفا کردن دارند. بنابراین ما قصد تشکیل یک کار گروه داریم تا دقیقا چنین کاری را انجام دهد.

کلینتون در پاسخ به سوالی در خصوص گزینه‌هایی همچون اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطق تحت اختیار شورشیان سوری پاسخ داد: این اقدامات احتمالاتی هستند که من و داوود اوغلو توافق کرده‌ایم و نیاز به تحلیل بسیار عمیق‌تری دارد.

وی در عین حال نشان داد که گرفتن تصمیمی در این زمینه لزوما قریب‌الوقوع نیست. کلینتون گفت: می‌توان در خصوص هرگونه اقدامات بالقوه سخن گفت اما شما نمی‌توانید بدون تحلیل گسترده و برنامه‌ریزی عملیاتی تصمیمات معقولی بگیرید.

با وجود آنکه هرگونه دخالت در خصوص سوریه اقدامی دور از دسترس به نظر می‌رسد اما این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا جدیدترین اظهاراتی است که از سوی واشنگتن در خصوص اقدام نظامی مستقیم در سوریه ایراد شده است.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز تاکید کرد که اکنون زمان آن رسیده تا قدرت‌های خارجی برای حل بحران انسانی در شهرهایی نظیر حلب که مدت سه هفته است شاهد درگیری میان شورشیان و نیروهای دولتی سوریه است، اقدامات تعیین‌کننده انجام دهند.

شمار زیادی از مردم ترکیه، با تجمع در برابر سفارت آمریکا در آنکارا در اعتراض به سفر هیلاری کلینتون به ترکیه و سیاست‌های دخالت‌آمیز آمریکا تظاهرات کردند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شمار زیادی از مردم ترکیه در اعتراض به سفر هیلاری کلینتون به این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان در برابر سفارت آمریکا در آنکارا تجمع کردند و علیه وزیر امور خارجه آمریکا و سیاست‌های دخالت‌آمیز واشنگتن در منطقه و ترکیه شعار دادند.

پیش از سفر هیلاری کلینتون به ترکیه که با هدف بررسی بحران سوریه صورت گرفته است، برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور از مردم خواسته بودند در اعتراض به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه و سیاست‌های دخالت‌آمیز واشنگتن در خیابان‌های آنکارا تظاهرات کنند.

هیلاری کلینتون روز شنبه برای بررسی بحران سوریه و دیدار با رهبران ترکیه و نیز برخی از رهبران مخالفان و ارتش آزاد سوریه، وارد آنکارا شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آمریکا و ترکیه قصد دارند مساله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را بررسی کنند؛ تصمیمی که در صورت تایید نهایی به مخالفان مسلح حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در رویارویی با نیروهای امنیتی کمک خواهد کرد.

هیلاری کلینتون پس از دیدار با احمد داوود اوغلو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آنکارا و واشنگتن باید جزئیات برنامه‌هایی کاربردی برای کمک به مخالفان مسلح در سوریه را تدوین کنند تا از این طریق سقوط حکومت بشار اسد تسریع شود.

کلینتون تاکید کرد: سیستم‌های اطلاعاتی و نیروهای نظامی ما مسئولیت‌ها و نقش‌های مهمی برعهده دارند و ما بر این اساس کار گروهی را تشکیل خواهیم داد که اهدافمان را محقق کنیم.

احمد داوود اوغلو نیز درباره بررسی گزینه منطقه پرواز ممنوع درباره سوریه گفت: زمان اتخاذ تصمیم‌های اساسی از سوی قدرت‌های خارجی برای حل‌وفصل بحران سوریه فرارسیده است. باید به بحران انسانی در شهرهایی نظیر حلب پایان داد.

گفته می‌شود بسیاری از مخالفان سوریه از کشورهایی نظیر عربستان و قطر کمک مالی و تسلیحاتی دریافت می‌کنند. برخی از منابع عربی به تازگی اعلام کرده‌اند که عربستان قصد دارد در اجلاس آتی سران اسلامی پیشنهاد “خروج امن اسد از سوریه در برابر کناره‌گیری از قدرت” را مطرح کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=38816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر