1

پورمحمدی در مناظره: تمام روابط اقتصادی و تجاری ما قفل است

  • کد خبر : 389422
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵

افق نیوز؛ به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، نخستین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز دوشنبه (۲۸ خرداد) با موضوع اقتصادی برگزار شد. ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند.  سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح […]

افق نیوز؛

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، نخستین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز دوشنبه (۲۸ خرداد) با موضوع اقتصادی برگزار شد.

ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند. 

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

داود دانش‌جعفری (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

طهماسب مظاهری (رئیس کل اسبق بانک مرکزی): برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس  مجمع تشخیص چیست؟

حمیدرضا فولادگر (عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴): چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

سید حمید پورمحمدی (معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه): برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

علی مروی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی): برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

محمود نجفی عرب (رئیس اتاق بازرگانی تهران): برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و  … تغییر کرده است.

***

مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در وقت ابتدایی خود اظهار کرد: ما به همراه کارشناسان با اعداد و ارقام سرو کار داریم و تمام کارشناسان یک دغدغه جدی دارند و آن اینکه مسئله اقتصاد صرفاً‌ راه‌حل اقتصادی ندارد و اقتصاد مقوله پیوسته به اجتماع و حقوق بین المللی و … است و نمی‌تواند بدون توجه به آنها راه‌حل اقتصادی ارائه داد.

وی گفت: در عرصه بین المللی دو دهه است که با تحریم رو به رو هستیم و دنیا تحریم فلج کننده را برای ما تجویز کرده است. ما در نقل و انتقالات مالی گرفتار هستیم. در ۲۰۴ کشور جزو لیست سیاه بوده و روابط تجاری و مالی ما قفل شده است.

پورمحمدی افزود: در داخل کشور نیز  حرکتهایی انجام می‌شود از جمله اینکه به سفارتخانه‌ها حمله شده و برای ما هزینه ایجاد می‌شود یا حوادث بین المللی از جمله حادثه اوکراین رقم می‌خورد.

.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چگونه ما باید مسائل خود را بدون توجه و فرصت شناسی از مسائل بین المللی حل کنیم؟! اقتصاد و صنعت ما حجم بسیار زیادی دارد؛ در مسائل داخلی نیز همینطور است و نمی‌توانیم مسائل داخلی را نادیده بگیریم.

وی گفت: امروز ما نیازمند هستیم تا در عرصه خارجی به وفاق بین المللی برسیم و در عرصه داخلی نیز باید اعتماد بسازیم؛ امروز مردم، ما را باور ندارند و ما را صادق نمی‌دانند و باید صادقانه راه حل‌ها را ارائه بدهیم.

سرمایه مردم در بورس از بین رفته است

پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود در این مناظره گفت: ضمن احترام به گذشته نظام و مردم، به توان ملی خود ایمان دارم و معتقدم دستاوردهای بزرگی توسط نظام حاصل شده است. اما ضروری است که واقعیت‌ها را نیز در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: با اتکا به نقاط قوت، باید ضعف‌ها را برطرف کنیم. علی‌رغم تدوین شش برنامه، رهبری معظم انقلاب فرمودند که تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد از آنها اجرا شده است. مشکل کجاست؟ چرا به جای تمرکز بر واقعیت‌ها، صورت کلی رویاها را مطرح می‌کنیم؟ آیا ۸ درصد تعیین شده، امکان تحقق الزامات آن وجود دارد؟

وی گفت: برنامه باید امکان اجرا داشته باشد، چرا اجرا نشده است؟ همین برنامه در ماده الحاقیه ۳۵ نزدیک به ۲۵ مورد آمده است که  ۶ ماه تا یکسال وقت داشتند تا تکمیل کنند؛ دولت قبلی جناب آقای رئیسی برنامه پیشنهاد داد اما دو سال طول کشید تا تصویب شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد:‌ یک دولت دیگر برنامه‌ای تصویب کرده است که دولت دیگر باید اجرا کند که شعارهای آن متفاوت است! مردم از ما قول و قرار گرفتند و باید جواب آنها را بدهیم.

.

وی گفت: ساختار برنامه مشکل دارد. ۲۲۵ موضوع مهم وجود دارد که اولی تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد ۸ درصدی است؛ آقای قاضی زاده ۲۵ میلیارد دلار گفتند که من کمتر از آن فکر می‌کنم. خوشبینانه ۵۰ درصد از منابع داخل تأمین کنیم که ۶ هزار همت می‌شود، از کجا باید تامین کنیم؟

پورمحمدی ادامه داد: مردم به ما اعتماد ندارند و سرمایه مردم در بورس از بین رفته است و پول‌های خود را به دلار و طلا تبدیل می‌کنند و حاضر نیستند به تولید هدایت کنند.

پورمحمدی گفت: با ۱۰ میلیارد یورو نمی‌شود رشد ۸ درصدی را اجرا کرد. نمی‌شود با خودفریبی و خوشبینانه با مسائل برخورد کنیم چراکه مردم مسائل را دیده و متوجه می‌شوند؛ من حرفهایی که اینجا زدم با کارشناسان متعهد و معتبر، دانشگاه‌‌های تهران و شریف و علامه وجوانان انقلابی مشورت کردم.

وی گفت: البته اینطور نیست که مایوس شده باشیم، ما راه را طی کردیم و در مقابل تحریم سخت، ایستادیم و این توانمندی ملی است که ما را به اینجا رسانده است.

پورمحمدی گفت: تحریم بسیار مهم است اما ما مهمتر هستیم! ما قدرتمند‌تر هستیم و باید قدرت خود را باور کنیم و اشتباهات خود را نیز بپذیریم و وعده‌های درست بدهیم و برنامه‌هایی که قابل اجرا نیستند مطرح نکنیم.

***

در بخش دوم اولین مناظره، کارشناسان اقتصادی به طرح سوالاتی درباره مردمی سازی اقتصاد پرداختند.

متن این سوالات به شرح زیر است:

محمدجواد ایروانی: برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟

محمد خوشچهره: رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟

فولادگر: سیاستهای اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد.  چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سیدحمید پورمحمدی: تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر: خصولتیها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟

دانش جعفری: نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتیها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده  کنید، نقش شبه دولتیها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

باید زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم و با جهان خارج شوخی نکنیم

پورمحمدی در بخش سوم سخنان خود در این مناظره گفت:‌ با توان ملی و مدیریتی قادر به حل مشکلات هستیم اما بایستی به نظرات کارشناسان بها بدهیم. درست است که ما سیاستگذار هستیم اما باید پشتوانه کارشناسی داشته باشیم؛ دنیای امروز دنیای فناوری، دانش،تخصص و تجربه است و اعداد و ارقام گویا هستند و اعداد فریاد می‌زند و خود را نشان می‌دهد!

وی گفت: بنده به شدت سخت‌گیر هستم. طرح‌های بلندپروازانه‌ی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد. من طرح‌های بزرگی اجرا کردم. بایستی دقت به واقعیت‌های خارجی را درنظر بگیریم.

پورمحمدی گفت:‌ ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است و اولین نکته در ثبات اقتصادی، کنترل تورم است و تورم ۵۰ ساله حدود ۲۰ درصد است اما تورم ۶ سال اخیر بالای ۴۰ درصد بوده است؛ مگر می‌شود با این تورم، ثبات اقتصادی ایجاد کنیم؟!

.

وی خاطرنشان کرد: ناترازی بودجه و کسری بودجه ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است و ناچاریم به نقدینگی و تورم تن بدهیم. مگر می‌توانیم از ناترازی بانک ها عبور کنیم؟ بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده است که یا به خاطر سیاست‌های تکلیفی یا بنگاه‌داری یا مسائل دیگر است.

پورمحمدی گفت: بدون برنامه‌ریزی نمی‌توانیم موفق بوده و رشد ۸ درصدی داشته باشیم؛ بهره‌روی با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند و توانمند هستند جواب می‌دهد.

وی گفت: برای بالا بردن بهره‌وری نمی‌توانیم با کارشناسی که به ما اعتماد ندارد و یا کارشناسی که به فکر مهاجرت است کار کنیم و قطعاً‌ نمیتوانم با آنها نرخ بهره وری را بالا برد؛ بدنه اجتماعی بایستی با ما همراه باشد و به ما اعتماد کند.

پورمحمدی گفت: ما باید زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم و با جهان خارج شوخی نکنیم و از قدرت دیپلماسی با پشتوانه توان ملی بهره بگیریم؛ امروز باید رویکردها را عوض کنیم و نگاه حل مسائل بین المللی را تغییر دهیم.

علی‌رغم مخالفت‌ها، حکم شهرداری آقای قالیباف را امضا کردم

پورمحمدی در بخش چهارم سخنان خود در این مناظره گفت:‌ مسئله مهم این است که اهدافی را برای خود تعیین کرده و در این برنامه نیز تکرار کردیم و بعد می‌گوییم که اینها را انجام می‌دهیم! ما باید تجربه‌های خود را برای آینده معیار بگذاریم.

وی تصریح کرد: موضوع دیپلماسی و تحریم‌های داخلی به عنوان مکمل تحریم‌های خارجی را باید با تدبیر جلو ببریم. امروز دولت‌ها موضوعیت ندارند و مردم موضوعیت دارند و بایستی با مردم مشکلات را حل کنیم.

پورمحمدی تصریح کرد: به همین جلسه نگاه کنید! در همین جلسه ما وفاق نداریم و آیا مشکلات بین‌المللی بدون وفاق ملی حل می‌شود؟ مقام معظم رهبری تدابیر و سیاست‌های کلی دارند اما بعضاً‌ توجیه می‌کنیم که به عنوان مثال شاید در یک موضوع خاص منظور رهبری چیز خاصی بوده و بدین ترتیب کشور را زمین‌گیر می‌کنیم.

وی گفت: ما باید مشکلات خود را حل کنیم. فضای سیاسی و تبلیغاتی بر روی تصمیمات ما اثر می‌گذارد و منافع ملی را به خطر می‌اندازد. این کشور به تمامی نیروها احتیاج دارد و اگر تمام نیروها با هم جمع شده و وفاق داشته باشیم به سختی مشکلات را حل خواهیم کرد.

.

پورمحمدی گفت: ما هماورد دنیای استکبار و داعیه دار تمدنی در دنیا هستیم اما نمی‌شود با این اختلافات و نگاه‌های غیرکارشناسی مشکلات خود را حل کنیم؛ هر موضوعی حداقل‌هایی دارد که باید این حداقل‌ها را قبول کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم و به کارشناسان و مدیران احترام بگذاریم.

وی گفت: زمانی که در وزارت کشور بودم در شهرداری حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده امضا کردم و مخالفت‌هایی نیز بود اما اعتقاد به توانمندی‌های آقای قالیباف داشتم.

پورمحمدی گفت: ما ایده‌های روشن و برنامه‌های دراز مدت باید ارائه کنیم؛ من نگاه کلان سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی ارائه کردم؛ مسائل سیاسی مردم را منزوی و نگران کرده و بایستی رویکردهای سیاسی و فرهنگی خود را اصلاح کنیم.

***

مرحله سوم از مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مهار تورم آغاز شد.

متن سوالات کارشناسان در این بخش به شرح زیر است:

مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در  حالی که نقدینگی که روغن چرخد‌نده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

تولید در کشور به خاطر سیاست‌های بانک مرکزی تعطیل شده است

پورمحمدی در بخش پنجم سخنان خود در این مناظره گفت:‌ بزرگواران در جلسه در بحث تورم  ریشه‌ها را اشاره کردند؛ تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارد و با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد. چند مثال بزنم: برادرمان آقای قالیباف اشاره کردند که در مجلس تصویب کردیم که اقتدار به بانک مرکزی بازگردد؛ بسیار کار خوبی است که بایستی از گذشته انجام می‌شد و جزو ضروریات سیاست‌های پولی ما است.

وی گفت: ما ابزار و عوامل تشکیل دهنده اقتدار را فراهم نکردیم. بانک مرکزی برای اینکه قیمت ارز بالا نرود تمام تسهیلات را کنترل می‌کند و تمام وام‌ها کنترل شده است و تمام قول‌ها به کارآفرینان و بنگاه‌ها همگی متوقف شده است و تمام تولید به خاطر بانک مرکزی که ادعای استقلال دارد تعطیل شده است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: این مشکل به خاطر سیاست دستوری بانک مرکزی است تا قیمت ارز بالا نرود کل تسهیلات سرمایه در گردش متوقف شده است و بانک برای اینکه جذب منابع سرگردان و نقدینگی بهره را به ۲۹ درصد افزایش داده است.

وی گفت: هزینه مالی در بازار آزاد ۴۳ است که تورم‌زای شدید است و چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند.

.

پورمحمدی گفت: ما برای هرکاری مدیر قوی می‌خواهیم و نمی‌شود که کارهای بزرگ را به افراد ناتوان داد! اما رئیس‌جمهور فقط مدیر قوی نیست و بایستی به مسائل سیاسی،‌ دیپلماتیک،‌ فرهنگی و اجتماعی و روانی اجتماعی آشنا باشد و قدرت تحلیل، جمع‌بندی،‌ ایجاد وفاق،‌ تحریک‌کنندگی اجتماعی،‌ اعتمادسازی داشته باشد و مردم به وی اعتماد کنند.

وی گفت: رئیس‌جمهور  باید امنیت‌آفرین باشد امنیت روانی،‌ فکری،‌ حقوقی و مالکیت لازمه موفقیت در یک مدیریت کلان و سطح عالی است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ما باید منظومه فکری اقتصادی خود را مشخص کنیم و اصول خود در اقتصاد خود را مشخص کنیم.

وی تأکید کرد: من ۸ اصل را به عنوان اولویت‌ها انتخاب کردم. اولی رقابت است اصل رقابت را برای ایجاد اقتصا موفق نباید شوخی بگیریم و دولت باید از رقابت کنار برود و تصدی‌گری نکند.

پورمحمدی گفت: نکته دوم اینکه اقتصاد بازار را قبول کنیم و اقتصاد دستوری را کنار بگذاریم. بحث مالکیت فکری برای رشد اقتصادی بسیار مهم و مبنایی است. انضباط مالی در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت مهم است. ما دولت چابک می‌خواهیم که حافظ رقابت و اقتصاد بازار باشد.

مالکیت و مدیریت “بورس و سهام عدالت” باید به مردم بازگردد

پورمحمدی در بخش ششم سخنان خود در این مناظره گفت:‌ ما اگر بخواهیم رشد اقتصادی در کشور ایجاد کنیم بدون ایجاد انضباط مالی محقق نمی‌شود. مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد و مردمی‌سازی اقتصادی بسیار مهم است چراکه مردم سرمایه‌ زیادی دارند، ابتکارات و خلاقیت زیادی دارند و هم انرژی زیادی دارند و همه اینها را باید در رونق اقتصادی به کار بگیریم.

وی گفت: توانمندسازی اقتصاد مردم را باید سرلوحه اهداف خود قرار بدهیم و از طرفی بخش تعاون نقشش در اقتصاد کوچک است.

پورمحمدی با بیان اینکه اصل ۴۴ بسیار مترقی است، گفت: مثال‌هایی که توسط دوستان زده شد مربوط به قبل از اصل ۴۴ بود. در اصل ۴۴ نزدیک به ۱۴ درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است و عمده آن به رد دیون یا به نهادهای عمومی تحت کنترل دولت یا نهادهای شبه دولتی تعلق دارد که این خصوصی‌سازی نمی‌شود!

پورمحمدی خاطرنشان کرد: بحث سامان‌دهی سهام عدالت بسیار مهم است و ما باید مالکیت و مدیریت در بورس و سهام عدالت را به مردم بازگردانیم؛ ما به مردم می‌گوییم که شما ۵۰ میلیون عضو هستید اما خودمان مدیریت می‌کنیم.

.

وی گفت: تلقی بنده این است که ما باید اقتصاد مقاومتی که رهبری با هوشمندی و فراست و درک صحیح از موقعیت کشور و فهم درست از نظام بین المللی انجام دادند جدی بگیریم؛ ما باید در زنجیره اقتصاد جهانی ورود کنیم و بازیچه نباشیم و حتی به بازیگری اعتقاد ندارم و به بازی‌گردانی اعتقا دارم.

پورمحمدی ادامه داد: ما کشور بزرگی هستیم و در جای بزرگی قرار گرفته‌ایم و توانمندی تخصصی و نخبگی جامعه به ویژه جوانان ما قابل توجه است؛ چرا غفلت می‌کنیم؟ چرا می‌ترسیم؟ ما باید در میدان‌های بزرگ بازی کرده و از شکست نترسیم.

وی گفت: انسان‌ها،‌ کشورها، ملت‌ها هدف‌گیری‌های درشت و بزرگ را باید انتخاب کنند و در آن میدان‌ها بازی کنند البته که ممکن چند جا هم شکست بخورند اما مهم است که مرد میدان باشند.

پورمحمدی گفت: اقتصاد مقاومتی در گفتمان دولت قرار، محور است و ما با پایه نگاه کارشناسی عمیق و متکی بر مدیران کارآمد و توانا کار می‌کنیم. نکته اساسی این است که این مدیران، ذهن هم‌بسته و هم‌افزا داشته باشند و اصطکاک ایجاد نکنند.

مشارکت بالای مردم در انتخابات رمز اقتدار ملی است

پورمحمدی در بخش پایانی و جمع بندی صحبت‌های خود گفت: من چون آخرین نفر هستم وظیفه دارم چند تشکر کنم. یک تشکر از دوستان حاضر در جلسه می‌کنم که جلسه خوب، صریح و جدی بود و جامعه به این گفتگوها نیاز دارد. از سازمان صداوسیما که این بستر را فراهم کرد تشکر می‌کنم و از همه مردم که تا این وقت شب برنامه مارا دیدند تشکر می‌کنم.

وی گفت:‌ امیدوارم مجموعه این تحرکات و تلاش‌ها،‌ باعث شود که عیدی ما و گفتگوهای ما تا عید سعید غدیر، مشارکت بالای مردم در انتخابات باشد که رمز اقتدار ملی ما است.

پورمحمدی گفت: مسئله مهم در این گفتمان و منظومه فکری اقتصاد،‌ ثبات، اطمینان و آرامش‌بخشی به جامعه است تا در نهایت رئیس دولت را در دستیابی به ۲ هدف کلان و مهم تقویت اعتبار دولت نزدم مردم و ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

وی گفت: مهم‌ترین ویژگی مورد انتظار از چنین برنامه‌ای، برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و به‌هنگام نتایج مورد انتظار است. در این چارچوب اهداف اصلی بایستی قابل سنجش و کمی برای کنترل و نظارت مردم و پاسخگویی به آن باشد.

پورمحمدی گفت: دولت وظیفه ای جز ایجاد امنیت و تأمین زندگی توآم با رفاه،‌ عزت و آرامش برای مردم ندارد و قرار ما در دولت قرار چنین است. دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و مانع فعالیت و آزادی کسب و کار مشروع مردم نباشد.

.

وی گفت: دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند تا مردم و بخش خصوصی و تعاون از طریق این زیرساخت‌ها از این سرمایه‌گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند و قرارِ دولت قرار چنین است.

پورمحمدی گفت: زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه‌های ارتباطی فیزیکی به خصوص شبکه ارتباطی الکترونیکی توسعه پیدا کرده و سریع و ارزان شود و از دانش‌های جدید و مهندسی نوین  کارآمد اقتصادی بهره‌گیری کند.

وی گفت: من در ابتدا نیز عرض کردم شرط تحقق این خواست‌ها وفاق، گفتمان واحد در عرصه بین‌المللی و مباحثات بین المللی است و در داخل نیز شرط آن، تحقق معجزه است و اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت  و اعتماد حاکمیت به مردم است.

پورمحمدی ادامه داد: اگر به مردم بها نداده و با آنها صادق نباشیم آنها نیز به ما اعتماد نخواهند کرد. در پایان می‌گویم دولت یک پیمانکاری و بنگاه‌داری، مدیریت یک بیمارستان، مدیریت یک شهر، مدیریت یک مؤسسه یا یک پژوهشکده نیست دولت مجموعه ظرفیت‌های یک کشور، یک ملت،‌ یک تاریخ، یک فرهنگ، یک هویت و یک تمدن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت دولت بایستی تجمیع ظرفیت‌ها را انجام دهد و هماهنگی بین کنشگران و فعالان را داشته باشد. این تفکر و گفتمان جامع و کارآمد،‌ عقبه کارشناسی و تجربه و امتحان‌دادگی می‌خواهد و با رمز وفاق و رمز اعتبار، تعهدات خود را پایبند هستیم.

انتهای پیام/

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=389422

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]