2

قاضی‌زاده در مناظره: باید مباحث سیاسی را از اقتصاد جمع کنیم

  • کد خبر : 389446
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۲۵

افق نیوز؛ به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در بخش ابتدایی اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کارشناسان اقتصادی سوالاتی در حوزه برنامه‌های اقتصادی نامزدها مطرح کردند. این سوالات به شرح زیر است: دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟ غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه […]

افق نیوز؛

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در بخش ابتدایی اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کارشناسان اقتصادی سوالاتی در حوزه برنامه‌های اقتصادی نامزدها مطرح کردند.

این سوالات به شرح زیر است:

دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و  … تغییر کرده است.

***

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در وقت ابتدایی پاسخ به این سوالات گفت: بنده به عنوان یکی از اعضای تیم آقای رئیس جمهور وظیفه خودم دانستم که این پرچمی که آقای روئیس جمهور دست گرفته بود با قوت و قدرت دست بگیرم و جلو ببرم.

.

وی افزود: بنده که جوانترین عزیزان هستم بیست سال سابقه کار اجرایی دارم و همه عزیزان سابقه طولانی خدمت در کشور دارند. در خواست دارم جوری صحبت نکنیم که مردم فکر کنند دنیا الان شروع شده و فقط اقدامات دولت‌های گذشته را نقد کنیم و باید نقش خودمان در گذشته را هم ببینم. مردم از وعده خسته شده‌اند و باید و نباید گفتن کار ساده‌ای است.

قاضی‌زاده ادامه داد: باید بگوییم  کار را به چه روشی و با چه تیمی می‌خواهیم انجام دهیم. باید نشان دهیم در سابقه کاری ما که کارنامه‌ای وجود دارد که نشان دهد می‌توانیم کار را انجام دهیم. وقتی وعده‌ها در عمل به تحقق نمی‌رسد مردم ناامید می‌شوند و با صندوق قهر می‌کنند. شاید وقتی در بین حرف و عمل ما ارتباط ببینند پای صندوق بیایند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای رشد اقتصادی هشت درصد نیازمند ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم البته بافرض اینکه بتوانیم ناترزای انرژی را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: جدی‌ترین کار هم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است. به بخش خصوص اعتماد پیدا نکردیم و باید کاری کنیم که بخش خصوصی به عنوان شریک راهبردی ما در عرصه ورود کند و لازمه این کار این است که مباحث سیاسی را از اقتصاد جمع و شوک‌های اقتصادی را کنترل کنیم.

دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم

قاضی زاده هاشمی در بخش دوم صحبت‌هایش و در نقد نظرات سایر کاندیداها گفت: همانطور که حدس می‌زدم در بخش اول حرفهای کلی  شنیدیم. حرفهایی که قبلا‌ هم شنیده شده ولی در عمل یک دهه برای ما اقتصاد و رشد منفی ایجاد کرده است. هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده‌های ما می‌پردازند. امروز شاهد هستیم سفره ایرانی‌ها کوچکتر می‌شود و بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم؛ حجم طلاق زیاد شده است.

وی افزود: من در دولت خانواده به مسئله جزئی می‌پردازم تا هر تصمیمی که می‌گیریم به صورت عینی اثرش در سفره خانواده چه خواهد بود؟ خواهشم این است که دوستان به جای اینکه باز نسخه‌های قبلا ارائه شده را مطرح کنند که نتیجه بدش را هم یک دهه پس دادیم از گفتنش بپرهیزند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای حل مشکل اقتصاد اول باید از داخل شروع کنیم؛ اقتصاد ما باید پیش بینی پذیر شود. بخش خصوصی باید شریک راهبردی ما شود. دولت باید جایی وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده است.

.

قاضی زاده ادامه داد: دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم؛ کارهای خیلی خوبی در دولت آقای شهید رئیسی درحوزه اقتصاد صورت گرفت که باید آن را ادامه دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خام فروشی را باید درست کنیم؛ به جای صدور نفت خام، فرآورده تولید کنیم و اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنیم. ما الان نفت خام صادر و روغن با سه برابر قیمت وارد می‌کنیم. می‌توانیم به کشورهای همسایه و تجار آنها بگوییم بیایید در کشور ما پالایشگاه بزنید ما نفت خام به شما می‌دهیم و شما هم به ما محصول بدهید.

وی اظهار داشت: باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم. راهبردهای صنعتی و سیاست‌های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار باشد. باید کاری کنیم که مردم با ایجاد رقابت، قدرت انتخاب کالای باکیفیت و ارزان را پیدا کنند.

***

در بخش دوم اولین مناظره، کارشناسان اقتصادی به طرح سوالاتی درباره مردمی سازی اقتصاد پرداختند.

متن این سوالات به شرح زیر است:

محمدجواد ایروانی: برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟

محمد خوشچهره: رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟

فولادگر: سیاستهای اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد.  چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سیدحمید پورمحمدی: تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر: خصولتیها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟

دانش جعفری: نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتیها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده  کنید، نقش شبه دولتیها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

سهام عدالت نباید حیاط خلوت سیاسیون می‌شد

قاضی‌زاده هاشمی در سومین بخش سخنان خود در پاسخ به سوالات کارشناسان درباره برنامه‌اش برای مردمی سازی اقتصاد گفت: ظاهراً برخی دوستان بنا ندارند در جلسه بحث کارشناسی کنند. به احترام کارشناسان چند کلام بگویم. به عنوان یکی از افراد دولت آقای رئیسی، به برنامه‌های دولت ایشان و لایحه برنامه هفتم متعهد هستیم و خودم را ملزم می‌دانم همه تعهدات را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: مردم وقتی اعتماد به نفس خودشان را از دست می‌دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه نمایی کنند.

قاضی زاده ادامه داد: در خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که علتش محل بحث است؛ ما در حقیقت اختصاصی سازی کردیم، سهام عدالت کار خوبی بود ولی اشکالش این بود که مدیریتش را دولت حفظ کرد و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد نه اینکه حیاط خلوت سیاسیون شود.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: کارخانه‌ها را واگذار کردیم و قانون را رعایت نکردیم در نتیجه حقوق کارگر حفظ نشد و دولت و قوه قضاییه مجبور به ورود و بازگرداندن کارخانه‌ها شد. رقابتهای اقتصادی باید پشت اتاق شیشه‌ای باشد که  ابزارش بورس است. بنگاه‌های ناکارامد باید بهره ور شوند و به بورس بروند و واگذار شوند.

وی ادامه داد: این معنیش این نیست که سهم دولت را در سرمایه گذاری کم کنیم. دولت نباید تصدی گری کند. به جز امور حاکمیتی مانند امنیت و بهداشت و آموزش که دولت باید اینها را تضمین کند، دولت باید در جایی ورود کند که مردم نمی‌خواهند یا نمی‌توانند حضور داشته‌ باشند. برای مثال اگر تعرفه بزرگراه‌ها واقعی شود سرمایه گذاران می‌آیند و کار را انجام می‌دهند و این کار بخش خصوصی است اما جاده روستایی را نمی‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی انجام دهد، اینجا دولت باید سرمایه گذاری کند.

قاضی‌زاده با بیان اینکه دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند،‌ گفت: بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است. دولت باید تلاش کند و از توسعه بخش خصوصی لذت ببرد. با توسعه بخش خصوصی درآمد مالیاتی دولت افزایش می یابد و درآمدهای بخش عمومی و اشتغال بهتر می شود. یعنی هم درآمدهای دولت بیشتر می‌شود و هم هزینه‌های دولت و بار بیکاری که بر دوش دولت است کاهش می یابد.

بنگاه‌های دولتی محل تجمع سیاسیون شده است

قاضی زاده در بخش چهارم از صحبت‌های خود عنوان کرد:  ما هم به تجارب جهانی واقفیم اما یک نمونه از اینکه کشوری نسخه‌های بانک جهانی را رعایت کرده و توانسته اقتصادی کشور را درست کند، ذکر کنید. برخی نسخه‌ها بانک جهانی مفهومی به اسم‌ انسان و انسانیت را قبول ندارد. برخی مطالبی که دوستان می‌گویند با حقایق جامعه ما متفاوت است. بعضی دوستان مطالبی می‌فرمایند که رویا پردازی است و با حقیقت جامعه در تعارض است.

وی افزود: بعضی‌ها می‌گویند نمی‌شود به اهداف قانون برنامه هفتم دست یافت. پس چرا کاندید شده‌اید؟ این نوع حرف‌زدن‌ها گول زدن مردم است.برخی از الان دبه در می‌آورند که فلان بخش برنامه قابل اجرا نیست بعد هم که موفق نشدند می‌خواهند به مردم بگویند ما از اول هم گفتیم که برنامه اشکال داشت و نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. در حوزه بهره وری بنگاه‌های دولت، تا انتصابات سیاسی جمع نشود مشکل بنگاه‌ها حل نمی‌شود و بنگاه‌ها محل تجمع سیاسیون شده است.

قاضی‌زاده گفت: ما در بنیاد شهید تجریه این کار را داریم و صندوق ذخیره ایثارگران را به جامعه ایثارگران واگذار کردیم و مجمع آن هم برگزار شده است و الان درحوزه سازمان اقتصادی کوثر هم در حال واگذاری به خود ایثارگران است. مردم قیم نمی‌خواهند و  بهتر از هرکسی می‌توانند خودشان را مدیریت کنند. همان مردمی که جنگ را اداره کردند بهتر از ما می‌توانند جنگ اقتصادی را اداره کنند.

***

مرحله سوم از مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مهار تورم آغاز شد.

متن سوالات کارشناسان در این بخش به شرح زیر است:

مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در  حالی که نقدینگی که روغن چرخد‌نده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

برخی می‌خواهند همه امورات را به بیرون وصل کنند

قاضی‌زاده در بخش پنجم صحبت‌های خود در پاسخ به سوال کارشناسان درباره برنامه‌اش برای مهار تورم عنوان کرد: من ابتدا درباره بورس توضیح دهم چون یکی از دوستان این موضوع را مطرح کرد و طرفداران ایشان هم در فضای مجازی خیلی به آن پرداختند؛ کسی که با بورس آشنا باشد میداند که ناشی از انتظارات است. مردم در بورس آینده را می‌خرند. در دولت روحانی چه تصمیماتی گرفته شد؟ برخی تصمیمات شبانه گرفته شد و مردم یک شبه به خاک سیاه نشستند.

وی ادامه داد: نباید حس شود عده‌ای در پس پستوها از تصمیمات مطلع می شوند. بعضی از کارشناسان بورس که با شما دوست هستند سهام‌شان را زودتر از بورس خارج کردند و مردم را تنها گذاشتند. آن موقع من نایب رئیس مجلس بودم به قوه قضاییه نامه نوشتم و الان برای برخی افراد تشکیل پرونده شده است. اما اگر کار دست ما باشد خیلی سریعتر از اینها میتوانیم کار را حل کنیم. اگر سیاستها اصلاح شود موضوع بورس اصلاح می‌شود.

.

وی ادامه داد: اینکه صحبت از مردم می‌کنیم باید بتوانیم اول از همه اعتماد آنها را حفظ کنیم. دوستان درباره ترکیه صحبت می‌کنند. ما مشهدی‌ها مثالی داریم که می‌گوییم کسانی که می‌آیند مشهد فکر می‌کنند کل مسیر مشهد، هتل تا حرم است. احتمالاً شما نهضت بزرگ جاده سازی در دولت آقای احمدی نژاد و کارهای خوب در دوره آقای رئیسی را یادتان رفته. دو میلیون و ششصد هزار مسکن الان در حال ساخت است فقط. نه ۳۰۰ هزار تا!

قاضی‌زاده ادامه داد: مگر می‌شود کل کارشناسی کشور را یک نظر کرد؟ اینطور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یکجور باشد. همه کارشناسان معتقدند می‌شود تورم را تک رقمی کرد. علم اقتصاد از معدود جاهایی است که راهکار روشن برای مساله تورم دارد. منتها حل کردن معضل تورم اقتدار سیاسی از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی می‌خواهد نه اقتدار از جنس حل کردن ارتباط با بیرون کشور. برخی می‌گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی‌مان درست می‌شود! برخی که مشکل آب خوردن را هم در خارج می‌دیدند همه امورات را می‌خواهند به بیرون وصل کنند.

جلوی دخالت سیاسیون در بانک‌ها باید گرفته شود

قاضی زاده هاشمی در بخش ششم صحبت‌های خود درباره مهار تورم تصریح کرد: برای مهار تورم باید سه مساله  مسائل پولی مالی، بهبود بهره وری و مسائل سیاسی را حل کنیم.

وی افزود: در مسائل پولی مالی، هم کنترل نقدینگی مهم است هم انضباط بخشی به بودجه دولت مهم است که اصلاح ساختار قانون بودجه خوشبختانه در مجلس تصویب شد و عملکردش امسال شروع می‌شود.در حوزه بهره وری در دولت شهید رئیسی برنامه ریزی جدی شد و در دنیا به عنوان کشور نمونه شناسایی شدیم و جایزه گرفتیم که این هم به مدد بچه مسلمان‌های جوان این اتفاق افتاد که گزارشش در سایت‌های مختلف هست.

نامزد انتخابات ریاست جمهور ادامه داد: اینکه می بینید ثباتی در بازار ارز داریم هم  ناشی از اقتدار سیاسی است. علیرغم درگیری با دشمن تا دندان مسلح توانستیم نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل کنیم. این ناشی از اقتدار درون‌زا است نه اقتدار برون زا که موجب می‌شود با یک مصاحبه قیمتها تغییر کند.

قاضی‌زاده گفت: در اصلاح نظام بانکی باید اول جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم. همین بانک دی پر از تسهیلات سفارشی سیاسیون بود که علیهشان اقدام کردیم تا با فشار دادگاه بتوانیم این تسهیلات را بگیریم. بانک قرض الحسنه باید ایجاد کنیم. بانک‌های مهر ایران و رسالت خوب و موفق عمل کردند. باید برای اشتغال و ازدواج و … تسهیلات قرض الحسنه را توسعه دهیم. از سوی دیگر بانکها و سهامدارانش را باید پاسخگو کنیم تا تورم را به مردم منتقل نکنند.

وی درباره ساختار بودجه گفت: بودجه رفتار مدیران را کنترل می‌کند؛ ما در بنیاد شهید بودجه را بر مبنای برنامه عملیاتی  واگذار کردیم؛ اگر مدیران بنیاد برنامه را انجام نداد به آنها بودجه ندادیم و عزلشان کردیم. وقت تنظیم بودجه همه بخشها می‌خواهند رویاهایشان را محقق کنند؛ وقتی بودجه به مجلس می‌رود آنجا هم باز رویای همکاران ما  به آن اضافه می‌شود. یک مقداری از ناترازی بودجه با عددسازی هاست. درآمدهای دولت ۷۰-۸۰ درصد محقق می‌شود و برنامه‌ها اجرایی نمی‌شود. ما در دولت مردم هم قسم با مجلس دست به دست هم می‌دهیم و بودجه تراز بدون تورم ارائه می‌کنیم.

آرمانهای شهید رئیسی را محقق می‌کنیم

قاضی زاده هاشمی در بخش پایانی و جمع بندی صحبت‌های خود گفت: ملت بزرگ ایران، من ابتدا که پا به عرصه انتخابات گذاشتم فکر می‌کردم لازم است به ظلم‌هایی که به شهید رئیسی می‌شود پاسخ دهم ولی امروز متوجه شدم که به نظام ظلم می‌شود.انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و حتی لازم است کارشناس وارد کنیم! بله ما از تجربه مدیریت جهان استفاده کنیم،‌ ولی کارشناسان برجسته در کشور داریم.

وی افزود: می‌گویند ما باید وارد میدانهای بزرگ شویم درحالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم. امروز قدرتهای جهانی بدون ایران قادر به رقم زدن معادلات جهانی نیستند. امام و آقا مردم را باور داشتند و کارهای بزرگ انجام دادند و شهید رئیسی هم اینطور بود. اینکه این حرفها را می‌زنیم بخاطر این است که به مردم پشت کرده‌ایم.

قاضی‌زاده ادامه داد: دور میز کابینه شهید رئیسی از همه نحله‌های فکری اعضایی هستند اما آقای پزشکیان در حلقه بسته‌ای هستند که مجلس خودشان خود آقای پزشکیان را هم تحمل نکرد و می‌خواست ایشان را استیضاح کند.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد. ۸ میلیادر دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته بودند که بخشی از آن هم مصرف شده بود. در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد. وقتی دولت را تحویل گرفتیم روزی ۸۰۰ نفر بر اثر کرونا کشته می‌شدند و برخی نمی‌توانستند واکسن به کشور بیاورند اما در دولت شهید رئیسی این مشکل حل شد و تعداد کشته‌های ما از اروپا و آمریکا کمتر شد.

وی با بیان اینکه روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی نیز روابط قطع بود، گفت: این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد و تراز جمهوری اسلامی رشد پیدا کرد. قبل از آقای رئیسی تورم ۴۶ درصد بود ولی رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته و در دولت قبل صفر بود ولی رشد ۶ درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

قاضی‌زاده عنوان کرد: ما قول می‌دهیم با همین جوانان انقلابی و پشتیبانی مردم با قوت و قدرت آرزو و آرمانهای شهید رئیسی را محقق کنیم.

انتهای پیام/

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=389446

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]