1

جلیلی: شهید رئیسی روابط با کشورها را احیا کرد

  • کد خبر : 389627
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۳۳

افق نیوز؛ به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما بیان کرد: عرصه انتخابات عرصه‌ای است که باید مردم را اقناع کرد نسبت به برنامه‌ها و باورهای خود. وی افزود: باید تلاش کرد که نگاه‌هایی که به مسائل داریم را برای مردم توضیح دهیم. […]

افق نیوز؛

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما بیان کرد: عرصه انتخابات عرصه‌ای است که باید مردم را اقناع کرد نسبت به برنامه‌ها و باورهای خود.

وی افزود: باید تلاش کرد که نگاه‌هایی که به مسائل داریم را برای مردم توضیح دهیم. چرا که مردم در معرض انتخاب مهمی هستند و می‌توانند نسبت به آینده نگاه دقیق‌تری داشته باشند.

کاندیدای انتخابات با اشاره به دیدار خود با جمعی از بانوان عنوان کرد: نیمی از جامعه ما از این قشر هستند که فرصت‌های زیادی در این باره وجود دارد. باید بتوانیم برای این فرصت‌های بزرگ برنامه داشته باشیم.

جلیلی گفت: بانوان درخواست داشتند که نقششان در کشور دیده شود. از نظر بنده این نقش باید تعیین شود تا بانوان ما بتوانند بهتر نقش آفرینی کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نظرش درخصوص نظر یکی از مشاوران کاندیداها در باره وی و دولت شهید رئیسی اظهار داشت: در این زمینه دو نگاه وجود دارد. یک نگاهی این است وقتی فروش نفت تحریم شد عده‌ای می‌گفتند نمی‌توانیم نفت بفروشیم. ما همان زمان می‌گفتیم می‌توان نفت فروخت و اینطور نیست که دشمن هرچه بخواهد انجام می‌دهد و ما نتوانیم کاری کنیم. تلاش خوب و ارزشمندی در دولت شهید رئیسی صورت گرفت و نقشه دشمن نقش بر آب شد. حدود دو هفته پیش وزیر وزیر خارجه آمریکا در سنا مورد سوال گرفت که چرا ایرانیان تحریم نفت را دور می‌زنند و می‌فروشند. این دو رویکرد است و خروجی آن دو عملکرد. شنیدم گفته شد چون آمریکا خودش نخواسته که نفروشیم. این نشان دهنده خود تحقیری و عدم باور به توان خود است در حالی که خود دشمن اعتراف کرده که ایران می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند.

نامزد انتخابات گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت راهبرد فشار حداکثری شکست فاحش خورده و خودشان می‌گویند ولی برخی می‌گویند چیز دیگریست. اتفاقاً انتخابات همین است و مردم باید رویکردها را دیده و قضاوت کنند. روسیه نیز در مقابل آمریکا که تحریم شده نفت می‌فروشد اما عده‌ای باز می‌گویند بایدن خودش نخواسته است. باور نداشتن خود و خود تحقیری است و اینکه فکر می‌شود طرف مقابل فعال مایشاء است. خود شما ۹ ماه در دوران بایدن بودید و چرا نتوانستید این میزان نفت بفروشید.

جلیلی بیان کرد: باید برای تحلیل درست، باید صحنه را درست شناخت و برای شناختن صحنه باید واقعیت‌ها را دید؛ نباید رمانتیک صحنه را دید. عده‌ای علیه دولت شهید رئیسی سخن می‌گویند اما در دولت خود آنان تحریم‌ها افزایش یافت. لازم است رویکردها نشان داده شود. می‌گویند سه سال اخیر فلاکت بوده اما باید مقایسه کنند آیا در سال‌هایی که رشد کشور میانگین صفر بوده آن فلاکت نبوده است؟ مردم این‌ها را می‌بینند و مقایسه می‌کنند.

وی گفت: این اتفاقات حقایق و واقعیت‌ها را بهتر مشخص می‌کند و مباحث رمانتیک به کنار می‌رود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برخی اظهارنظرها درباره مسئولیت وی در دوران مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم اظهار داشت: مذاکره یک وسیله است که اتفاقاً باید انجام شود ولی هدف تامین منافع ملت ایران است و باید حفظ شود. اینکه گفته شود مذاکره برای رسیدن به توافق است و اگر آن توافق منافع ملی را تأمین نکند و و امکانات و ظرفیت‌ها را نادیده بگیرد، این دفاع از حقوق ملت نیست.

جلیلی گفت: نباید دنیا را در معطل چند کشور دید بلکه دنیا حدود ۲۰۰ کشور دارد. ما فرصت‌های بسیاری در جهان داریم که اگر اقتصاد ما بخواهد جهش داشته باشد باید بازارهای جهانی را داشته باشیم.

وی درباره دورانی که وی مسئولیت مذاکرات را برعهده داشت، گفت: زمانی که کار را تحویل دولت دادیم ۱۹ هزار سانترفیوژ داشتیم و این علیرغم خواست طرف مقابل بود. همچنین یک میلیون بیماری داشتیم که لازمه‌اش داشتن سوخت ۲۰ درصد بود و وقتی آنها ندادند ما از داخل تامین کردیم. زمانی که برخی همه دستاوردها را جمع کردند و اقدامات را انجام دادند، طرف مقابل کلاً از توافق خارج شد و دلار ۳۰۰۰ تومان ۱۰ برابر شد و فشار تحریم‌ها بیشتر شد. مهم این است که بتوانید از حقوق ملت دفاع کنید.

نامزد انتخابات بیان کرد: نباید مسیر پیشرفت کشور را معطل دو کشوری کرد که بیشترین دشمنی را با ما دارند بلکه باید با سایر کشورها تعامل داشت. شهید رئیسی این مسیر را پیش گرفت و ارتباط خوبی با همسایگان برقرار و آن را احیا کرد. آنها که می‌گفتند تا فلان توافق امضا نشود نمی‌توان کار اقتصادی کرد ولی شاهد بودیم شهید رئیسی صادرات را پی گرفت و افزایش داد.

جلیلی در ادامه عنوان کرد: البته در موضوع اقتصاد یکی از اولویت‌ها انضباط مالی است همچنین بانک‌ها به اشتباه و نادرست خلق پول می‌کنند. همچنین بانک‌ها به کسانی که مورد آشنایی خود هستند تسهیلات می‌دهند اما آمار نشان می‌دهد که ۵۰ درصد مردم کلاً تسهیلات دریافت نکردند. باید دید این تسهیلات به کجا می‌رود و آیا در جهت رفع مشکلات و تولید است؟

نامزد انتخابات در پاسخ به سوالی برنامه خود برای کنترل قیمت ارز بیان کرد: بحث ارز دو وجه دارد. یکی بحث حاکمیت ریال است که باید گردش پول مورد اشراف باشد. دومین نکته مبادرتضی است که باید ساماندهی شود و در بازار رسمی صورت بگیرد. باید منابع و مصارف طبق اولویت‌ها هزینه شود. امروز برای تمامی مصارف ارزی منابع داریم ولی نیاز است که این چرخه اصلاح و اولویت بندی شود.

جلیلی درباره ارتباطش با دولت شهید رئیسی و علت عدم پذیرفتن مسئولیت در آن دولت بیان کرد: ما با ایشان رفاقت دیرینه داشتیم و به ما لطف داشت و ما ارادتمند بوده و هستیم. بنده به ایشان گفتم دولت نیاز دارد که کسانی از موضع تماشاگر مشکلات و نقاط قوت ضعف را مطرح و کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی ما پیشنهادی را به ایشان مطرح می‌کردیم با استقبال دریافت می‌کرد بر روی آن دستور صادر می‌کرد. بنده هم اگر توفیقی دولت بیابم همین روند را در استقبال از پیشنهادات پی خواهم گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره نگاه وی به حل مشکل مسکن اظهار داشت: مسکن یعنی محل آرامش و باید بتواند آرامشی به مردم بدهد. امروزه قیمت خانه در برخی شهرها اعداد بالایی است و چند برابر قیمت ساخت همان خانه است. در برنامه هفتم اجازه داده شده ۰٫۲ درصد از زمین‌های کشور استفاده کرده تا ساختمان سازی صورت بگیرد. مسکن فقط خوابگاه نیست و ابعاد فرهنگی و معماری دارد. بلکه باید دید محیطی که در آن خانه وجود دارد می‌تواند آرامش را مهیا کند؟

جلیلی خاطر نشان کرد: در کنار مسکن باید شغل مردم هم در نظر گرفته شود و دوری از امکانات نباید در این زمینه مشکل ایجاد کند.

وی درباره نظر خود پیرامون بازار سرمایه عنوان کرد: وقتی که بورس در سال ۹۹ پیش آمد بنده به رئیس جمهور نامه نوشتم و مطرح کردم که این اقدامات مشکل ساز خواهد شد. بنای ما بر این بود که وظیفه داریم به دولت کمک کنیم که مردم دچار مشکل نشوند. بازار بورس در حقیقت باید نمادی از اقتصاد واقعی کشور باشد؛ بازار اولیه مهم است و بازار ثانویه برای کمک است و نباید تبدیل به بازار سوداگری شود. دولت باید از سهامداران خرد حمایت کند که وارد این فعالیت می‌شوند. اتفاقاً این یک فرصت است و باید از آن استفاده کند. باید بتوان بیمه سهام را داشت تو اگر خسارتی وارد شد، خیال فرد مطمئن باشد.

نامزد انتخابات در پایان درخصوص کارنامه علمی خود بیان کرد: بنده از پایین‌ترین سطح وارد کار اجرا شدم و از کارشناسی به اداره و سطوح بالا رسیدم و این روند سالیان متمادی طول کشیده است. زمانی که بنده دبیر شورای عالی امنیت ملی شدم، اطراف کشور تهدید بود و بلکه گفتگوهای هسته‌ای را دنبال کردیم و تهدیدها را تبدیل فرصت کرده و توانستیم موفقیت داشته باشیم.

انتهای پیام/

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=389627

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]