2

پورمحمدی در مناظره:نمی‌شود با روش‌های تند با حجاب برخورد کرد

  • کد خبر : 389725
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵

افق نیوز؛ به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با حضور ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آقایان قاضی‌ زاده هاشمی، پورمحمدی، پزشکیان، قالیباف، زاکانی و جلیلی  با موضوع فرهنگی ـ اجتماعی امشب یکم تیرماه از دقایقی پیش آغاز شد. ** سوالات مرحله اول (با موضوع سبک زندگی) که توسط […]

افق نیوز؛

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با حضور ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آقایان قاضی‌ زاده هاشمی، پورمحمدی، پزشکیان، قالیباف، زاکانی و جلیلی  با موضوع فرهنگی ـ اجتماعی امشب یکم تیرماه از دقایقی پیش آغاز شد.

** سوالات مرحله اول (با موضوع سبک زندگی) که توسط کارشناسان و مردم طرح شده، به شرح زیر بود:

پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم و حقمان را هم بگیریم؟

لیلا مجدانی (کارآفرین و جامعه شناس زنان): راهکارتان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟

سمیرا فتح اللهی (مدیر کانون جوانی جمعیت): حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می‌دانید؟

فاطمه (رحمانی فعال حوزه زنان): در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری مدنظرتان است؟

مصطفی پورمحمدی؛ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در ابتدای این برنامه گفت: امام خمینی (ره )صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام خمینی انقلاب را با زنان پیروز کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی تصریح کرد: سه نگاه برای حضور زنان در اجتماع وجود دارد که نخست حضور ابزاری و نمایشی برای جذابیت، لجام گسیخته و بی بند باری است که زنان ایرانی همیشه آن را ترد کردند. دومی حضور حداقلی و به اضطرار است. سومی نگاه امام خمینی است که حضور واقعی و جدی و تاثیرگذار و با وقار و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی است.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: در جمهوری اسلامی زنان ایرانی پیشرفت زیادی داشتند اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیدند؟ من یک مثال زنده بزنم: مجلس شورای اسلامی برای همه جامعه و همه اقشار تصمیم می‌گیرد از طرفی نصف اقشار جامعه زنان ایرانی هستند.

پورمحمدی ادامه داد:‌ آیا سهم زنان در مجلس خوب است؟ نزدیک به ۱۴ یا ۱۵ نفر در مجلس هستند!

.

وی گفت: امروز هنوز زنان را باور نکردیم! متاسفانه الان دیگران کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود، نت فلیکس و BTS و … تعیین می‌کنند.  آیا سبک زندگی ما را خارجی‌ها باید تعیین کنند؟! فرهنگ زبان عقلانیت، عاطفه و رضایت و انتخاب است اما عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و زبان باتوم اشتباه گرفته‌اند!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری  افزود: اگر زبان فرهنگ جای خود را با زبان باتوم عوض کند جوابش فحش و ناسزا است. پیامبر اکرم فرمودند که زن جنس لطیف است و نمی‌شود با خشونت با آن رفتار کرد.

وی تصریح کرد: برادر شهیدمان قاسم سلیمانی فرمودند که اینها دختران و پسران و فرزندان ما هستند. منِ پورمحمدی که در شرایطی ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌های خشن و تلخ اشدا علی الکفار باشم امروز می‌گویم که بر جوانان و زنان و دختران رحما باشیم.

پورمحمدی گفت: شهید رییسی نیز اینچنین با مردم رفتار کرد و پاسخ شایسته‌ای نیز از مردم دریافت کرد.

لایحه عفاف و حجاب و نحوه اجرای آن را پس می‌گیرم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در بخش دوم سخنانش ادامه داد: امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است. یک دغدغه جدی است و حکم شرعی و قانونی است. ۴۰ سال است که برای این پوشش رسمی، پوشش اسلامی را قانع کرده و سبک مناسبی را ترویج می‌کنیم که هزینه بسیاری از بیت المال از همین صدا و سیما، مدارس، دانشگاه‌ها و … شده است اما به مطلوب دست پیدا نکردیم.

وی گفت: چه کسی در این موضوع مقصر است و باید توبیخ و مواخذه شود؟ دست‌اندرکاران، مربیان یا مردم یا جوانان و دختران؟ مسئله بسیار مهم است.

پورمحمدی تصریح کرد: واقعیت این است که بخش بزرگی از این سبک‌های متفاوتی که در جامعه بوده و ما نمی‌پسنیدم بیشتر به خاطر لجبازی و اعتراض است!

.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: زنان و دختران ایرانی نجیب هستند و با زنان ستیز نکنیم. آیا در خانه با زنان و دختران خود ستیز کردیم ما پیروز هستیم؟! ما باید از داخل خانه و مدرسه و اداره این موضوع را سامان بدهیم تا ناچار نشویم که پلیس و بسیج عزیز که شرف انقلاب و نظام هستند درگیر صحنه‌های تلخ بشوند.

وی افزود: همه بزرگان از امام خمینی و رهبری و علما و مراجع دغدغه حجاب و دین را دارند اما می‌دانستند که این مسئله بسیار پیچیده ظریف و حساس است و نمی‌شود بی برنامه و با روش‌های تند با آن برخورد کرد.

پورمحمدی گفت: موضوع زن  و جایگاه زن ایرانی نقطه قوت ایرانی‌‌ها است. قرار من با شما بانوان ایرانی این است که اگر به موفق به اخذ رای اعتماد شما شدم لایحه عفاف و حجاب و نحوه اجرای آن را پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان و دلسوزان مفصل بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه راهکاری و چه ضوابطی تعیین کنیم.

***

سوالات کارشناسان در بخش دوم به شرح زیر است:

برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟

چه برنامه ای برای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کارهای آن لاین دارید؟

برنامه شما برای ساماندهی فضای مجازی چیست؟

سیاست شما برای مواجه با فیلترینگ به ویژه شبکه های اجتماعی پرمخاطب چیست؟

چقدر به ابعاد سواد مجازی توجه دارید؟

موضوع فیلترینگ در یک مقطعی قابل دفاع بود

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در بخش سوم سخنانش و در پاسخ به سوالات دوره دوم گفت: بحث فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات ضرورتش برای همه مشخص است تا جایی که رهبری فرمودند که اگر من رهبر نبودم رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم.

وی افزود: فضای مجازی دنیای فرصت‌ها و تهدید‌ها است. باید این فضا را در ابتدا شناخت و تهدیدهای آن را ارزیابی کرد و بر روی فرصت‌ها دست گذاشت.

پورمحمدی تاکید کرد: بدون فضای مجازی زندگی امکان پذیر نیست، بچه‌ها از ابتدا در آن فضا رشد کردند و دنیای آنها با ما متفاوت است. راهکار این نیست که ما خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم. اینکه صورت مسئله را پاک کرده و بر روی فیلترینگ تمرکز کنیم درست نیست.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه موضوع فیلترینگ در یک مقطعی قابل دفاع بود اما استمرار آن مشکل ساز است، افزود: امروز با دنیای مافیای vpn روبه رو هستیم که مشکلاتی از جمله محدودیت سرعت اینترنت، امنیت، خالی شدن کیسه مردم را به دنبال دارد.

.

وی  تصریح کرد: در این مقطع یک مسئله اساسی را می‌گویم که راهکار چیست؟ ما کشور توانمند با ظرفیت علمی و تخصصی از جمله نرم‌افزار، سخت افزار و تولید محتوا هستیم. ما باید از ابتدا تمرکز بر روی ایجاد یک پیام‌رسان قوی می‌کردیم که من این موضوع را در دولت یازدهم به صورت جدی مطرح کردم.

پورمحمدی ادامه داد: بنده در گذشته در موضوعات دولت الکترونیک و فضای مجازی و … فعال بودم و کارهای بزرگی نیز انجام دادم چراکه دغدغه مهم ما است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: ما باید جمع بشویم یک پیامرسان قوی در منطقه و عرصه جهانی حداقل درجهان اسلام داشته باشیم. اما متاسفانه چون سود در آن بود هر موسسه دولتی و خصوصی راه افتاد که یک پیامرسان راه بیاندازد! امروز بعد از سالیان سال گرفتار شدیم.

وی خاطرنشان کرد: با یک پیام‌رسان شرقی صحبت‌های اولیه کردیم که در نهایت آقایان عقب‌نشینی کردند و امروز با مشکلات زیادی که در دنیای اینترنت و فیلترینگ و فضای مجازی رو به رو هستیم.

برخی از نامزدها را نامزد جدی نمی‌دانم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در بخش چهارم سخنانش اضافه کرد: زمان زیادی گذشته است و ما نیز فقط ارائه مشکلات و حجم کاربران زیاد پیام رسان‌های خارجی و دغدغه‌ها را  می‌کنیم. جناب آقای قالیباف شما ۴ سال رئیس مجلس بودید خیلی حرفهای قشنگی زدید و دغدغه‌های شمارا قبول دارم، چرا نگذاشتید پیگیری کنیم؟

وی گفت: امروز برای ملت تعیین‌کننده است. داستان VPN گردش مالی آن ۵۰ درصد کل گردش مالی کل فضای مجازی است. بعد ما می‌نشینیم و می‌گوییم که این عیب بزرگی است!

پورمحمدی با طرح این پرسش که دولت شهید رییسی در ۳ سال گذشته چه اقدامی را در این بخش انجام داد؟ تاکید کرد: دولت یازدهم،‌ دوازدهم و سیزدهم در کم کاری در این عرصه مهم مقصر می‌دانم. مسئله بسیار جدی است. مسئله پیام‌رسان مسئله مهمی برای کشور است که از جهات مختلف اقتصادی، امنیتی، فرهنگی است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: خود بنده در این جهت ۲۰ سال پیش درگیر بودم. در مرکز اسناد،‌ بر روی بانک بزرگ اطلاعات جامع کشور در موضوع هوش مصنوعی خوب عمل کردیم و  جزء ۴ تا برنامه پیشتاز شناخته شدیم.

.

وی گفت: من در آن زمان گفتم در حوزه پیام رسان شراکت کرده و  بومی‌سازی کنیم. ما از پیام‌رسان‌های ایرانی تعریف کردیم اما ما نفی نمی‌کنیم. دولت‌ها باید استراتژی روشن داشته باشند و این همه ظرفیت را پراکنده نکنیم.

پورمحمدی گفت: وقتی قرار است ۶ پیام‌رسان درست کنیم، ۳۰ تا کارخانه خودروسازی درست می‌کنیم یا ۵۰ تا لوازم خانگی درست می‌کنیم، رقابت‌های کور و ناهنجار درست می‌کنیم  و قدرت رقابت و توان ملی از ما گرفته می‌شود که اینها مسائل مهم کشور است.

***

در ادامه برنامه سوالات نوبت سوم سومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری از سوی برخی کارشناسان و مردم مطرح شد:

پرسشهای مردمی: راهکاری هست که فیلمهایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟‌ آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین میکنید؟

طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه‌ای دارید؟

سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

گل علی بابائی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده‌ها چیست؟

هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی وجود ندارد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در بخش پنجم سخنانش گفت: کشور ما یک کشور فرهنگی است و اقتدار فرهنگی داریم و انقلاب ما نیز انقلاب فرهنگی است. در ۴۵ سال نیز شاهد تحولات زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر بودیم و قله‌های زیادی را فتح کردیم و باید قبول کنیم که دستاوردهای ما قابل توجه است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست اما نوعش متفاوت است، سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. کشورها یک دوگانه‌ای در سیاست فرهنگی در کشورها دارند برخی سیاست صریح و مستقیم و برخی نیز سیاست صریح و غیرمستقیم است.

پورمحمدی افزود: آنجایی که سیاست مستقیم و صریح است با امر و نهی و تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌شود اما برخی سیاست‌ها غیرصریح و غیرمستقیم است که معمولا دولت‌ها به تنظیم‌گر، هدایت‌کننده و حمایت‌کننده ظاهر می‌شوند که فکر می‌کنم نوع رفتار دوم هوشمندانه‌تر، موفق‌تر و حاشیه‌های کمتری دارد و من مدافع این نوع سیاستگذاری هستم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: بحث عدالت فرهنگی است که هم برای فعالان و هم برای مصرف‌کنندگان است که هم در مقام تولید و هم در مقام استفاده است به خصوص در پهنه سرزمینی که این موضوع اهمیت زیادی دارد.

.

پورمحمدی اظهار کرد: در همه جای ایران این ظرفیت‌ها را با مدیریت‌های توزیع‌شده و با قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم و ارتقا بدهیم و از توانشان بیشترین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شهید رییسی یک پروژه‌ بزرگی را آغاز کردند که تحت عنوان هنر برای همه بود که فکر بسیار جالبی بود البته توفیق نشد که به پایان برسد و باید ادامه پیدا کند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: یکی از بحث‌هایی که در هنر مهم است تمرکززدایی است البته تمرکززدایی در همه بخش‌ها باید انجام شود اما فرهنگ و هنر یک اقتضای ویژه‌ای دارد و بسترهای موجود در کشور نیز یک ظرفیت‌های فوق‌العاده دارد.

پورمحمدی ادامه داد: ضمانت و تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل و  صحه صدر و پذیرش سلیقه‌ها  ایجاد امنیت پایدار بای تضمین شود. فرهنگ امنیتی یا امنیتی فرهنگی مهم است. من معتقد هستم امنیت فرهنگی را هدفگیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقا را فراهم کند.

سرقت‌های ادبی و هنری بسیار مهم است و در ایران برای آن قانون داریم

پورمحمدی در بخش ششم سخنانش با بیان اینکه در اول برنامه چند پرسش مطرح شد و مهم هستند، اضافه کرد: یک سوال این بود که فضای افسردگی را چطور درمان خواهیم کرد؟ این مسئله جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بدبینی‌های ما و اختلافات ما سایه بر دستاورد‌های ما انداخته است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: سرقت‌های ادبی و هنری بسیار مهم است و در ایران برای آن قانون داریم. بنده زمانی که در دادگستری بودم یک معاونت حقوق مالکیت تشکیل دادم چراکه موضوع مهمی در رشد فرهنگ و هنر است.

پورمحمدی تصریح کرد: موضوع کتاب قله فرهنگ است و خوشبختانه با اشراف مقام معظم رهبری پیشتاز بوده و موفقیت‌های زیادی داریم. البته گرانی اقلام و کاغذ مشکلاتی ایجاد کرده است.

.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی یک مسئله بسیار مهمی است که در همه عرصه‌ها تعیین کننده است و تقویت بخش خصوصی در کتاب مهم است و باید حمایت بیشتری از آن صورت گیرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: در قله هنر، هنر هفتم و فیلم و سینما است و ظرفیت‌های جدیدی در دنیا ایجاد شده است. شبکه نمایشی خانگی از جمله فیلیمو، فیلم نت، نماوا و تلوبیون بسترهای مناسبی است برای اینکه این هنر، اقتصاد قابل توجه جذب کند.

پورمحمدی با بیان اینکه نهاد نظارتی بر شبکه‌های خانگی را باید اصلاح کنیم، تاکید کرد: مسئله مهم این است که اعتماد و باور به قدرت فرهنگ و هنر را در کشور داشته باشیم تا جامعه‌ای شایسته و تراز ایران و اسلام را بسازیم. در دولت قرار رسالت ما دفاع از هویت فرهنگی و  عدالت فرهنگی و امنیت جامعه و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است.

***

باید بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در بخش پایانی سخنانش گفت: در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم، ما جوری در مورد گذشتگان قضاوت کنیم که آیندگان نیز درباره ما قضاوت کنند. بعضی از ماها می‌گوییم که در ۴۰ سال قبل چه شده است؟ بنابراین آیندگان نیز همین قضاوت را در مورد ما خواهند کرد.

وی افزود: در دولت نهم یارانه‌ها، مسکن مهر، سهام عدالت،‌ انتخابات الکترونیک و کارهای مهمی شد البته نارسایی‌ها نیز بود اما باید انصاف داشت. ما نسبت به زنان باید رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و حاکم کنیم و به زنان اعتماد کنیم.

.

پورمحمدی خطاب به مردم خاطرنشان کرد: مردم عزیز ایران! شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید و باید بین سیاست جذب حداکثری و سیاست تنگ نظرانه و دفع حداکثری را انتخاب کنیم. با ستیز نمی‌توانیم با مردم عمل کنیم و حکمرانی داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد:‌ بسیاری از مردم متدین و دلسوز ایرانی نیز حسرت حجاب نیم‌بند قبل از پاییز سال ۱۴۰۱ را می‌کشند و باید به آن توجه کنیم. ما باید بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم. یا بین دولت تصدی‌گر، دولت فضول و مداخله گر در امور فرهنگی و دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده یکی را انتخاب کنیم.

وی در پایان گفت: اهالی فرهنگ و هنر، دولت قرار، شما را سرمایه بی بدیل این مملکت می‌داند و در جریان مسائل و مشکلات شما است. ما برای حل دغدغه‌های شما تمام تلاش خود را به کار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=389725

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]