1

تنگ‌تر شدن حلقه آتش? علیه اشغالگران

  • کد خبر : 389899
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، براساس گزارش‌ها، تنش در مرز با لبنان به اوج خود رسیده تا جایی که تنها یک محاسبه اشتباه از سوی رژیم اشغالگر می‌تواند مانند جرقه‌ای انبار باروت خشم حزب الله را منفجر کرده و روزگار صهیونیست‌ها را سیاه کند. در پاسخ به سیاست ترور و حملات دشمن به خانه شهروندان غیرنظامی، […]

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، براساس گزارش‌ها، تنش در مرز با لبنان به اوج خود رسیده تا جایی که تنها یک محاسبه اشتباه از سوی رژیم اشغالگر می‌تواند مانند جرقه‌ای انبار باروت خشم حزب الله را منفجر کرده و روزگار صهیونیست‌ها را سیاه کند. در پاسخ به سیاست ترور و حملات دشمن به خانه شهروندان غیرنظامی، حزب‌الله طی هفته اخیر با افزایش دامنه تهاجم موشکی و پهپادی، آتش گسترده‌ای را بر سر اشغالگران نازل کرده و جهنمی برای آن‌ها رقم ‌زده است.

منابع عبری، آتش‌سوزی گسترده در ده‌ها هکتار از سرزمین‌های اشغالی در کریات شمونا، شهرک‌های اشغالی الجلیل علیا و جولان اشغالی سوریه را در نتیجه این حملات گزارش داده‌اند. در این آتش‌سوزی‌ها که هنوز هم ادامه دارد تاکنون ۱۶ تن زخمی شده‌اند که ۶ تن از آن‌ها نظامیان هستند. از سویی لفاظی‌های جنگ طلبانه مقامات صهیونیست علیه لبنان افزایش یافته است. یائیر لاپید رهبر مخالفان نتانیاهو نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شمال در حال سوختن است و همراه آن قدرت بازدارندگی اسرائیل نیز در حال از بین رفتن است؛ این [وضعیت] نشان می‌دهد دولت هیچ راهبردی ندارد». «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم هم در توییتی نوشت: باید بیروت را بمباران کنیم. همزمان رسانه‌های عبری مدعی شده‌اند انگلیس پیام‌های هشدار شروع جنگ همه‌جانبه از سوی اسرائیل را به دولت لبنان منتقل کرده است.

به منظور تحلیل و ارزیابی آنچه در مرز لبنان با فلسطین اشغالی می‌گذرد و چشم‌انداز پیش رو، با سید هادی سید افقهی، دیپلمات پیشین کشورمان در لبنان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

به‌عنوان نخستین پرسش، تحلیل شما درباره رخداد‌هایی که در جبهه شمالی فلسطین اشغالی می‌گذرد، چیست؟
عملیاتی که حزب‌الله لبنان به‌تازگی در دو منطقه الجلیل و جولان اشغالی انجام داد با چند هدف کلی صورت گرفت؛ نخست این دو منطقه به‌عنوان مناطق تفریحی و کشاورزی در شمال سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود و این می‌تواند ضربه بزرگی به این دو صنعت درآمدزایی رژیم صهیونیستی باشد. دومین نکته؛ تعداد زیادی از پایگاه‌های شنود، جاسوسی، عملیاتی، رصد و پهپادی رژیم صهیونیستی در ارتفاعات جولان اشغالی وجود دارد و حملات موشکی به این دو منطقه، ضربات بزرگی در عرصه‌های امنیتی، نظامی و اقتصادی به رژیم صهیونیستی وارد ساخته است.
اما سومین عاملی که حزب‌الله به این مناطق حملات گسترده موشکی انجام داد، تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به عمق خاک لبنان بود؛ چراکه این رژیم مراکز مسکونی و زیرساخت‌های این کشور را مورد هدف قرار داد. همان‌گونه که سید حسن نصرالله در سخنرانی‌های خود تأکید داشته، هرگونه تجاوز و حمله به خاک لبنان با واکنش شدید حزب الله همراه خواهد بود، این در حالی است که هنوز مقاومت لبنان از سلاح‌های اصلی خود در برابر رژیم صهیونیستی استفاده نکرده وگرنه همان طوری‌که بار‌ها منطقه نهاریا و حیفا را هدف قرار داد، می‌تواند تمام عرض و طول جغرافیایی رژیم صهیونیستی را مورد هدف موشک‌ها و پهپاد‌های انتحاری قراردهد.
این تحولات و دست بالای مقاومت نشان می‌دهد همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به‌مناسبت  سالگرد ارتحال امام خمینی تأکید کردند، اسرائیل در حال ذوب شدن است.

تحولات اخیر در حالی است که علی باقری در مقام سرپرست وزارت امور خارجه ایران به لبنان و سوریه سفر کرده و با سید حسن نصرالله هم دیدار داشته است. همزمانی این تحولات چه معنایی دارد. قرار است در مرز لبنان شاهد تغییر تاکتیک مقاومت و تشدد حملات باشیم؟
سفر باقری کنی به دو کشور لبنان و سوریه با چند رویکرد داخلی و منطقه‌ای صورت گرفت. آنچه درباره این سفر اهمیت دارد، این است که پس از شهادت دکتر‌امیرعبداللهیان، عده‌ای تشکیک کردند که ارتباط و انسجام ایران با کشور‌های محور مقاومت تغییر می‌کند، اما این اقدام نشان داد سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی هیچ‌گاه قابل تغییر نیست و هیچ حادثه‌ای اجازه خلأ در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های لبنان، سوریه، فلسطین، یمن و… ایجاد نمی‌کند؛ زیرا شخصی که به‌عنوان وزیر خارجه منصوب می‌شود همان فردی است که در رکاب شهید‌امیرعبداللهیان رشد یافته و کاملاً با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان آشناست. سفر آقای باقری کنی به بیروت و دمشق در راستای افزایش عمق روابط استراتژیک ایران بوده و این سفر‌ها و حضور‌های منطقه‌ای با جدیت و حضور پررنگ همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

با توجه به تهدیدات تل‌آویو، آغاز جنگ گسترده علیه لبنان چقدر محتمل است؟
امروز حزب الله لبنان به آن میزان از توانایی و قدرت بازدارندگی رسیده که می‌تواند به کوچک‌ترین حمله از سوی رژیم صهیونیستی پاسخ کوبنده دهد. مقامات تل‌آویو به ویژه نتانیاهو هم به خوبی می‌دانند؛ بنابراین صهیونیست‌ها بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر ایالات متحده بار‌ها هرگونه حمله به لبنان را بزرگ‌ترین خسارت استراتژیک برای اشغالگران خوانده است که می‌تواند رژیم را با مشکلات بزرگی هم در داخل سرزمین‌های اشغالی و هم در منطقه مواجه سازد. بنابراین تل‌آویو برخلاف لاف و عربده‌کشی که در برابر لبنان دارد، نمی‌تواند با این کشور مستقیم وارد جنگ شود. البته یک مسئله‌ای که روز‌های اخیر برخی از وزرای افراطی نتانیاهو از حمله مستقیم به لبنان سخن می‌گویند، ایجاد عملیات روانی برای شهرک‌نشین‌های صهیونیست است؛ چراکه از زمان عملیات طوفان الاقصی بسیاری از شهرک‌های صهیونیستی خالی از سکنه شده و بیش از صد‌ها هزار نفر به دیگر شهر‌ها  مهاجرت کرده‌اند و این برای مقامات اسرائیلی یعنی بزرگ‌ترین ضربه اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی. امروز حدود ۹ ماه از جنگ غزه می‌گذرد و اسرائیل به شدت در باتلاق غزه گرفتار شده است. حتی روز جمعه جو بایدن با هدف نجات متحد خود از آشوب ایجاد شده، طرحی برای آتش‌بس در غزه پیشنهاد کرد. با این اوصاف اکنون این پرسش مطرح است که چگونه رژیمی که در هفت جبهه در غزه، رفح، یمن، عراق، سوریه، لبنان و در داخل کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی به‌طور همزمان درگیر است، می‌خواهد و می‌تواند با بیروت مستقیم وارد جنگ شود؟

منبع: قدس

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=389899

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]