1

تلاش ایروان و باکو برای عبور از اختلاف برسر نقض آتش‌بس

  • کد خبر : 390269
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲:۳۵

کارشناس مسائل قفقاز گفت باکو احساس می‌کند به برتری راهبردی در برابر ارمنستان دست یافته و می‌خواهد خواسته‌های خود را تحمیل کند و به همین دلیل با اعلام نقض آتش‌بس تلاش می‌کند ایروان را تحت فشار قرار دهد تا با خواسته‌های آن موافقت کند، گفت: به همین دلیل ایروان پیشنهاد ایجاد مکانیسمی برای بررسی موارد […]

کارشناس مسائل قفقاز گفت باکو احساس می‌کند به برتری راهبردی در برابر ارمنستان دست یافته و می‌خواهد خواسته‌های خود را تحمیل کند و به همین دلیل با اعلام نقض آتش‌بس تلاش می‌کند ایروان را تحت فشار قرار دهد تا با خواسته‌های آن موافقت کند، گفت: به همین دلیل ایروان پیشنهاد ایجاد مکانیسمی برای بررسی موارد نقض آتش بس را به باکو ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، پس از جنگ دوم قره‌باغ و یکسری توافقات انجام شده اما می‌بینیم که ایروان و باکو هر از گاهی یکدیگر را متهم به نقض آتش‌بس می‌کنند و در پی آن تحرکات نظامی میان ۲ طرف صورت می‌گیرد. اخیرا نیز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارتش ارمنستان را به گلوله باران مواضع خود در مرز متهم کرد، در حالی که ارمنستان این اتهامات را رد و آن را اطلاعاتی نادرست خواند.

با توجه به شرایط موجود میان این ۲ کشور، دولت ارمنستان اعلام کرد که دفتر نخست‌وزیر این کشور به دفتر رئیس‌جمهور آذربایجان پیشنهاد کرده است که ایروان و باکو مکانیسمی ۲ جانبه برای بررسی موارد نقض آتش‌بس ایجاد کنند.

دولت ارمنستان همچنین اعلام کرد: «اخیرا وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به طور دوره‌ای اطلاعاتی را منتشر می‌کند، مبنی بر اینکه یگان‌های وزارت دفاع جمهوری ارمنستان آتش‌بس را نقض می‌کنند. علی‌رغم اینکه وزارت دفاع جمهوری ارمنستان همه این موارد را رد کرده است، آذربایجان به انتشار چنین اطلاعاتی ادامه می‌دهد. بنابراین، دفتر نخست‌وزیر ارمنستان از طریق مجاری دیپلماتیک به دفتر رئیس‌جمهور آذربایجان پیشنهاد کرد تا مکانیسمی ۲ جانبه برای بررسی موارد نقض رژیم آتش‌بس ایجاد کنند.»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از فروپاشی شوروی، چندین جنگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ داشتند و جمهوری آذربایجان نهایتا توانست با حمله‌ای برق‌آسا و کوتاه این منطقه را تصرف کرده و ده‌ها هزار نفر از ارمنی‌های قومی مجبور به کوچ شوند. همچنین طی یکی ۲ ماه اخیر ارمنستان و آذربایجان بر سر تعیین حدود مرزها با یکدیگر توافق کرده و بخشی از روند  این کار نیز انجام شده است. 

تلاش ایروان و باکو برای عبور از اختلاف برسر نقض آتش‌بس
مرز ارمنستان-آذربایجان

«برهان حشمتی» کارشناس مسائل قفقاز  در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از پیشنهاد ارمنستان به جمهوری آذربایجان برای ایجاد مکانیسمی جهت بررسی موارد نقض آتش‌بس اظهار داشت: در مورد مکانیسمی که ایروان به باکو پیشنهاد کرده هنوز جزئیاتی از آن اعلام  نشده است، این‌که چگونه می‌خواهند چنین سازوکاری را ایجاد کنند، مشخص نیست. 

وی تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، باکو از امکانات تبلیغاتی بیشتر و با حمایت و پشتیبانی ترکیه، انگلیس و … برخوردار است و  با سرعت مواردی از نقض آتش‌ بس توسط ارمنستان را مطرح می‌کند، به همین دلیل ارمنستان نیز برای رفع ابهام و تبرئه سازوکاری را پیشنهاد داده تا در صورت نقض آتش‌بس اهرم نظارتی وجود داشته باشد. 

این کارشناس مسائل قفقاز همچنین بیان کرد: یکی از مشکلات دیگری که وجود دارد این است ۲ طرف برای حفظ آتش‌بس و برقراری صلح قطعی و واقعی صداقت ندارند و در شرایط فعلی باکو احساس می‌کند به برتری راهبردی در برابر ارمنستان دست یافته و می‌خواهد خواسته‌های خود را تحمیل کند. به همین دلیل با اعلام نقض آتش‌بس از سوی ارمنستان تلاش می‌کند ایروان را تحت فشار قرار دهد تا با خواسته‌های باکو موافقت کند. 

حشمتی افزود: از گفت‌وگوی ۲ طرف چنین بر می‌آید که خیلی جدیتی از سوی آن‌ها دیده نمی‌شود و بیشتر انگیزه‌های سیاسی در این موضوعات نقش دارد. درواقع اطلاع‌رسانی چندانی نسبت به تحولات این منطقه در دنیا صورت نمی‌گیرد و بیشتر تحت تاثیر خبررسانی وسیعی است که باکو انجام می‌دهد. 

تلاش ایروان و باکو برای عبور از اختلاف برسر نقض آتش‌بس
دیدار علی‌اف و پاشینیان با حضور ماکرون در پراگ

وی ادامه داد: اگر ۲ کشور واقعی و مستقل با عناصر قدرت حقیقی بودند، می‌شد انتظار داشت روند گفت‌وگوها و مذاکرات به سمت صلح پایدار برود، اما کشورهای قفقاز تحت تاثیر عوامل مختلف کار می‌کنند. هم دولت پاشینیان و هم دولت علی‌اف اعلام می‌کنند که در تصمیم‌گیری مستقل هستیم در حالی که این‌گونه نیست و عوامل مختلف خارجی برای آن‌ها تصمیم می‌گیرند. 

این کارشناس مسائل قفقاز یادآور شد: از سوی دیگر ارمنستان خود را به آب و آتش می‌زند تا از تاثیرگذاری روسیه خارج شوند در حالی که خود را در چنگ فرانسه‌ای می‌اندازد که سابقه استعماری آن شناخته شده است. هیات حاکمه ارمنستان از سال ۲۰۱۸ در هر مساله داخلی و خارجی چشمشان به این است که غرب به آن‌ها چه می‌گوید. 

حشمتی اظهار داشت: به همان اندازه که در جریان جنگ دوم قره‌باغ ارمنستان تحت تاثیر رویکرد غرب‌گرایانه قرار داشته در جمهوری آذربایجان نیز یکسری عناصر  تحت تاثیر عوامل دیگری هستند که تا چراغ سبزی را دریافت نکنند کاری انجام نمی‌دهند. 

انتهای پیام 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=390269

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]