2

تلاش بحرین برای جا نماندن از قطار عادی سازی روابط با ایران

  • کد خبر : 390287
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۴:۱۵

یک رسانه اتریشی از تلاش کشور بحرین برای ملحق شدن به قطار کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، وبسایت اندیشکده اتریشی «Mena Watch» در این باره گزارش داد که یکی از انگیزه‌های بحرین برای جا نماندن از قطار کشورهای حوزه خلیج فارس برای ازسرگیری […]

یک رسانه اتریشی از تلاش کشور بحرین برای ملحق شدن به قطار کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، وبسایت اندیشکده اتریشی «Mena Watch» در این باره گزارش داد که یکی از انگیزه‌های بحرین برای جا نماندن از قطار کشورهای حوزه خلیج فارس برای ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران این است که این کشور در حال حاضر تنها کشور حاشیه خلیج فارس است که چنین اقدامی را انجام نداده است.

در این گزارش آمده است طی ۲ سال گذشته، عربستان سعودی، امارات و کویت روابط خود را با ایران عادی کردند و اکنون بحرین تنها کشور حاشیه خلیج فارس است که روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده است.

منا واچ نوشت: چند روز پیش رسانه‌های ایران به نقل از «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران گزارش دادند که بحرین پس از حدود هشت سال تنش از طریق روسیه، درخواستی مبنی بر احیای روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است.

طبق این گزارش، «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در سفر خود به مسکو اعلام کرد که کشورش مشتاق بهبود روابط با تهران است و خبرگزاری رسمی بحرین نیز به نقل از وی گزارش داد: دلیلی برای به تعویق انداختن درخواست تجدیدنظر در موضع فعلی نیست.

این رسانه همچنین در ادامه به اظهارات «ممدوح الصالح» نماینده پارلمان بحرین درباره اهمیت ازسرگیری روابط کشورش با ایران در برهه فعلی اشاره کرد که گفته بود این اقدام از اهمیت بالایی برای نجات منطقه از تنش و درگیری برخوردار است و با توجه به اظهارات مقامات ۲ کشور ازسرگیری روابط در آینده بسیار نزدیک محقق خواهد شد.

پادشاه بحرین سوم خرداد در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به رفع مشکلات میان این کشور و ایران، بر حمایت کشورش از احیای روابط با تهران تاکید کرد.

وی در این دیدار که در مسکو برگزار شد، اظهار کرد: ما در گذشته مشکلاتی با ایران داشتیم اما الان هیچ مشکلی وجود ندارد، بر این اساس هیچ دلیلی برای به تعویق افتادن عادی‌سازی روابط با ایران وجود ندارد.

پادشاه بحرین در ادامه گفت: ما در کل به حسن همجواری با همسایگانمان می‌اندیشیم و بدون شک آن‌ها نیز همین تفکر را دارند. تلاش می‌کنیم میان ما و آن‌ها روابط عادی دیپلماتیک، تجاری و فرهنگی وجود داشته باشد و این مساله مورد استقبال عموم مردم بحرین و نیز شخص بنده است.

پس از دیدار عصر یکشنبه «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «عبداللطیف الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین در تهران نیز طرفین بیانیه‌ای مشترک صادر و توافق کردند به سمت احیای روابط گام بردارند.

الزیانی برای شرکت در نشست «مجمع گفت‌گوهای آسیا» که در تهران در حال برگزاری است، به ایران سفر کرده است. 

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=390287

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]