1

پزشکیان در مناظره:نجات کشور را اجرای سیاست‌کلی رهبری می‌دانم

  • کد خبر : 390333
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۴۲

افق نیوز؛ به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، چهارمین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور ۶ کاندیدای انتخابات این دوره با موضوع سیاسی برگزار شد.  سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری به شرح زیر است: پاک آیین: برنامه‌های شما برای بهره‌مندی از فرصت‌های توافقات با چین و روسیه چیست؟ سجادپور: توازن و تعادل در سیاست […]

افق نیوز؛

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، چهارمین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور ۶ کاندیدای انتخابات این دوره با موضوع سیاسی برگزار شد. 

سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری به شرح زیر است:

پاک آیین: برنامه‌های شما برای بهره‌مندی از فرصت‌های توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می‌کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه‌ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

مسعود پزشکیان در بخش اول اظهاراتش طی سخنانی اظهار داشت: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و بین‌المللی و اجتماعی‌مان را حل کنیم باید اجماع داشته باشیم و عموم مردم را راضی نگه‌ داریم.  برجام برای همان دولتی است که برادران ما می‌گویند بد است و مدام او را نقد می‌کنند و الان هم به دنبال حل کردن برجام هستند. 

وی افزود: برجام مزیتی بود که دولت گذشته توانست بدست بیاورد ولی با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند و دعوا بر سر این است که به اسم من باشد و به اسم شما نباشد و این اختلافات باعث شد که روز به روز وضعیت بدتر شود. 

.

پزشکیان گفت: ما الان مزیت‌های کشورمان نفت، گاز و وضعیت ژئوپولیتیکی که در منطقه داریم هست. ما در منطقه می‌توانیم ترانزیت غرب به شرق باشیم و  بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم‌مان به ارمغان بیاریم. اینکه چرا نتوانستیم علتش این است که ما هم با خودمان دعوا داریم و هم با همسایگان‌مان. البته کاری که شهید رئیسی کردند قابل قدردانی است و تلاش کردند که برجام را نهایی کنند و مشکل با همسایگان حل شود ولی ما کاری داریم می‌کنیم که با اختلافات داخلی این مسائل حل نشود. 

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی داشته باشیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف حل کنیم و باید FATF  را به یک نحوی حل کنیم. ما در وضعیتی قرار داریم که گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. ما تا مشکلات‌مان در حوزه بین‌المللی را حل نکنیم، چین،‌ روسیه و عراق با ما در ارتباط اقتصادی نمی‌آیند. 

وی افزود: بریکس و شانگهای و دیگر توافقنامه‌ها تا زمانی که مشکلات بین‌الملی ما حل نشود، قابل بهره‌برداری برای کشور نیست. سهم ما از بازار با گفتگویی که با همسایگان خواهیم داشت و وحدت وانسجام در داخل، حل می‌شود. 

نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی رهبری می‌دانم

پزشکیان در بخش دوم اظهاراتش در این مناظره گفت: من یک اصولگرا هستم اما برای حل مشکلات معتقدم که باید اصلاحات انجام داد. اصولی که من به آن معتقدم حق و عدالت است. آنچه که ما در جامعه می‌بینیم حق مردم و عدالت در تقسیم منابع دیده نشده است. در نتیجه برای اینکه این اتفاق بیفتد باید کشور را از اینکه یک دسته اداره کند، خارج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه غیرممکن است که مملکت توسط یک جریان و یک گروه اداره شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکلات داخلی را حل نکنیم هیچ یک از این حرفهایی که می‌زنیم امکان‌پذیر نیست. چه کسی سفارت انگلیس را بست و سفارت عربستان سعودی را آتش زد و بعد در روزنامه‌های خود گفتند که ما دستاورد بزرگی بدست آوردیم و بعد باعث شد که بسیاری از سفارتخانه‌ها جمع کنند و بروند و ارتباط با ایران را به شدت کاهش دهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: الان همان افرادی که از سفارت بالا رفتند در دولت پست گرفتند. چرا جلوی اینها گرفته نشد. ما باید با هم صادق باشیم. چه کسی روندی را ایجاد کرده که بچه‌های ما از کشور خارج می‌شوند. بنده در روز ثبت‌نام گفتم که آنچه که پیگیری خواهم کرد سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است. آیا الان می‌توانم بگویم که این سیاست‌ها را قبول ندارم. حالا اینکه یک نفر چیزی گفته که این به دیدگاه من برنمی‌گردد. بنده نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری می‌دانم.

.

پزشکیان تاکید کرد: مگر نمی‌گفتند که قیمت دلار به برجام ربطی ندارد، پس چطور شد که قیمت دلار و مرغ و گوشت اینگونه بالا رفت. در تئوری همه چیز راحت است خب چرا ما نتوانستیم کار کنیم. ما می‌گفتیم اگر برجام نباشد و FATF  نباشد هم ما مشکلات را حل می‌کنیم، خب چرا حل نکردیم.

وی افزود: شهید رئیسی خودش به شدت پیگیر حل برجام بود. باید دست به دست هم بدهیم و مشکلمان با دنیا را حل کنیم.با طعنه زدن به یکدیگر مشکلی حل نمی‌شود. با تمام وجود معتقدم اگر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را رعایت می‌کردیم و مدیریت داشتیم و بیخود کسی را حذف نمی‌کردیم و برخورد ناشایست نمی‌کردیم، مردم ایران و نخبگان قادر بودند مشکلات را حل کنند و ما را به جایی برسانند که در سیاست های کلی دیده شده است.

***

در بخش دوم چهارمین مناظره انتخاباتی سوالاتی از کاندیداها توسط کارشناسان مطرح شد که عبارت است از:

عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می‌شود؟

سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟

جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین‌المللی یا میان این دو؟

عباس عراقچی: خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم‌ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه‌های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین‌الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می‌شود؟

اگر برجام بد است بگویند برجام را نمی‌پذیریم

مسعود پزشکیان در بخش سوم اظهاراتش طی سخنانی اظهار داشت: آنچه از اول گفتم این بود که کار را باید با کارشناسان حل کرد. تا با این نگاه به مسائل نپردازیم مشکلات قابل حل نیست. بحثی که آقای زاکانی مطرح کردند من گفتم سوادش را ندارم ولی مشکل این است که اینها هم سوادش را ندارند. من گفتم کارشناس نیستم ولی اینها گفتند که ما کارشناس هستیم. بعد از ایشان سوال کردم که روش ارزیابی شما چیست ولی همین برادر ما گفتند روش یعنی چی؟ روش یعنی اگر آنها یک راهی را رفتند و ۱۰۰ نفر هم همان راه را رفتند باید به همان مقصد برسند.

وی افزود: آقای جلیلی در آن جلسه بود و بحث کردیم و گفتیم که اگر برجام را نپذیریم اقدام بعدی ما برای حل مسئله چیست؟ ایشان گفتند برنامه‌ای نداریم. ما هزاران میلیارد دلار ضرر می‌کنیم و حوزه نفت و زیرساخت‌های نفتی و گازی ما بخاطر همین تصمیمات ما متضرر شده است. من در دوره تحصیل همه مراتب را با رتبه عالی بالا آمدم. اینطور نیست که بی‌سواد هستم. چون می‌فهمم می‌گویم باید کارشناسان مشکلات را باید حل کنند.

.

پزشکیان گفت: اگر می‌گویند برجام بد است خب رسما بگویید این را ادامه نمی‌دهیم؛ ولی بگویند چه راه حل دیگری دارند؟چه فرقی بین ترامپ که می‌گفت برجام را آتش می‌زنم با این آقایان که در مجلس برجام را آتش می زدند وجود دارد؟

وی طرح مجددا این سوال که  چه کسی از دیوار سفارتخانه‌ها را بالا رفت و این مشکلات را ایجاد کرد؟ عنوان کرد: باید بپذیریم که کارشناسان تصمیم بگیرند. باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد نه اینکه افرادی که سوادش را ندارند بهشان توهم دانایی دست بدهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: من استاد تمام دانشگاه هستم و می‌فهمم که درباره چه چیزهایی حرف نزنم؛ ولی اینها می‌گویند نه! این بلا را چه کسی بر سر کشور آورده است؟ همین تصمیمات آقایان.

پزشکیان گفت: وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند نظر بده؛ من صادقانه نظرم را می‌دهم. الان هم نظرم این است که برجام مزایا و معایبی داشت ولی اینکه آتشش بزنیم و این کار را با سفارتخانه‌ها بکنیم را قبول ندارم.

قدرت دفاعی و بازدارندگی ما باعث افتخار کشور است

پزشکیان در بخش چهارم اظهاراتش طی سخنانی اظهار داشت: ما اگر برجام را نپذیریم و اگر FATF ‌را حل نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم. راه حل این است که انسجام داخلی را در خودمان ایجاد کنیم.

وی افزود: شما از اعضای اتاق بازرگانی بروید بپرسید که برجام را خوب می‌دانند یا بد. اینها در جلسه هم به ما می‌گفتند که ما نمی‌توانیم بدون برجام کار را ادامه دهیم اما حالا الان می‌گویند می‌توانیم ادامه دهیم.

پزشکیان گفت: ما در ذخایر نفت و گاز در مجموع اول دنیا هستیم اما در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و در تابستان برق نداریم و برق مراکز صنعتی را قطع می‌کنیم. ما در میادین مشترک چقدر ضرر می‌کنیم؟ همین قطر، عمان و امارات در میادین مشترک سهم خود را می‌برند ولی ما عین خیالمان نیست.

.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: اینها بگویند اگر برجام را نپذیرفتند این وفاق داخلی را چطور می‌توانند درست کنند. تازه این دوستان با آدم‌هایی دعوا دارند و آنها را خائن خطاب می‌کنند که مقام معظم رهبری می‌گفتند اینها صادق‌ترین و سالم‌ترین آدم‌ها هستند.

وی افزود: ترامپ و اسرائیل هم می‌گفتند که ما نمی‌گذاریم برجام به نتیجه برسد و این دوستان هم دقیقا همین حرفها را می‌زنند. خب مردم می‌گویند فرق بین این دوستان و دشمنان ما چیست؟

پزشکیان خاطرنشان کرد:‌ قدرت دفاعی و بازدارندگی ما و کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار کشور ماست. یکی از دلایلی که دیگران نمی‌توانند کاری علیه ما انجام دهند همین قدرت پهپادی و موشکی ماست.

***

ای مردم  من تانک و نقطه زن نیستم

مسعود پزشکیان در بخش جمع‌بندی اظهاراتش در مناظره چهارم طی سخنانی اظهار داشت: مبنای سیاست خارجی من سه اصل عزت حکمت و مصلحت است اما درک من از این اصول سه گانه با سایر نامزدهای حاضر در اینجا متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می‌دانم و عزت را نیز در بهبود زندگی شما جستجو می‌کنم.

وی افزود: در یک کلام سیاست خارجی یعنی هم ارتقای جایگاه امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه و آرامش برای تک تک ایرانیان می‌دانیم. من سیاست خارجی را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت در کشور و متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن در دل جوانان ایرانی می‌دانم. من می‌خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان  و نوه‌هایشان خود بنشینند به دور سفره‌های هفت سین و خاطرات شیرین بسازند. نه اینکه از پشت پنجره سرد تبلت‌ها دستی از آن سوی آبها تکان دهند و سپس در سکوت و تنهایی و دلتنگی باقی عمر خود را سپری کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من فرونشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود. من سیاست خارجی را برای ایجاد ثبات و آرامش روانی برای تک تک مردم ایران می‌خواهم و تلاش می‌کنم ایرانیان به دور از اضطراب از فردایشان بتوانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و سیاست خارجی را برای بلندآوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایران در جهان می‌دانم.

.

پزشکیان گفت: تمدن قدیمی و کهن ایران حرف برای گفتن زیاد دارد. ما از دل تاریخ و آیین و فرهنگ‌مان تجربه‌ها و حکمت‌های بی‌شماری برای کمک به درمان دردهای انسان داریم. من سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی، ارزشهای بشر دوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی می‌دانم. من می‌خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل و چه برای ایرانیان خارج از کشور یک امتیاز باشد و سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشور و عادی سازی روابط اقتصادی با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و بهبود فضای سرمایه‌گذاری می‌دانم.

وی افزود:‌ دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری با جهان و بهره‌برداری از آخرین دستاوردهای بشر تمام ظرفیت‌های خود را فعال خواهد کرد. من سیاست خارجی را برای تحکیم برادری برای کشورهای همسایه می‌دانم. من به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد. سیاست خارجی دولت من در ارتباط با مردم مظلوم منطقه بر اساس آموزه‌های امیرالمومنین خواهد بود که انسانها یا در دین برادرند یا در خلقت برابرند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: من مصمم هستم که با یک سیاست خارجی تعاملگرا و عزت‌مند هزینه مردم را کاهش دهم و اجازه نمی‌دهم با شعارهای دهان پرکن جیب مردم را خالی کنند. من پزشک قلب هستم و آرامش‌بخش قلب شما خواهم بود. ای مردم  من تانک و نقطه زن نیستم من غلط‌انداز و لاف‌زن نیستم من خاک پای شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.

انتهای پیام/

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=390333

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]