0

توجه ویژه برنامه هفتم توسعه به علوم و فناوری‌های شناختی

  • کد خبر : 391625
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، علوم و فناوری‌های شناختی به عنوان دانشی نوآورانه و آینده‌ساز که به کارکردهای شناختی ذهن و مغز و توسعه فناوری های برگرفته از این دانش می پردازد، درقانون برنامه هفتم توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته است. در ماده ۹۹ […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، علوم و فناوری‌های شناختی به عنوان دانشی نوآورانه و آینده‌ساز که به کارکردهای شناختی ذهن و مغز و توسعه فناوری های برگرفته از این دانش می پردازد، درقانون برنامه هفتم توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته است. در ماده ۹۹ بند ت این قانون، فناوری های عصبی، مغز و علوم شناختی و نیز هوش مصنوعی به عنوان حوزه های پیشران و اقتدار آفرین در نظر گرفته شده است.

براساس این قانون، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مکلف است با همکاری دستگاه‌های اجرائی ذی ربط و با هدف تأمین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست‌ بوم فناوری در حوزه‌های پیشران و اقتدارآفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان و تسهیل دسترسی به زیرساخت ‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت ‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان در حوزه های فناوری ‌های عصبی، مغز و علوم شناختی ، هوش مصنوعی، ریزفناوری اقدامات لازم را انجام دهد.

علوم شناختی به مطالعه کارکردهای شناختی ذهن و مغز و توسعه فناوری های برگرفته از این دانش نو می پردازد و این فناوری در تعامل با سایر دانش های نو و فناوری‌های همگرا چون زیست فناوری، فناوری نانو و فناوری اطلاعات به ارتقای کیفیت زندگی بشر، رفع کاستی های ناشی از آسیب های مغزی، تولید سامانه های هوشمند و استفاده بهینه از ذهن و قوای فکری انسان را دنبال می‌کند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی نیز در راستای توسعه دانش و فناوری این حوزه و گسترش دستاوردهای تعاملی و میان رشته‌ای، از پژوهش‌های کاربردی، ایده‌های نوآورانه و طرح‌های توسعه فناوری در این حوزه حمایت می‌کند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=391625

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]