3

شهرزاد میرقلی خان :زندان امریکا، وحشتناک‌ترین تجربه زندگی‌ام بود

  • کد خبر : 39256
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰

«همه محاکمه و همه پیگردهای قانونی دروغین بود؛ شبیه زمانی که در تار عنکبوت باشید، در آنجا به دام افتاده باشید و هیچ راهی برای خروج نداشته باشید و نتوانید هیچ کاری انجام دهید.»

تبعه ایرانی آزاد شده: زندان امریکا، وحشتناک‌ترین تجربه زندگی‌ام بود

شهرزاد میرقلی خان تبعه ایرانی که به تازگی از زندان در امریکا آزاد شده است.
این وحشتناک‌ترین تجربه‌ای بود که هر فردی ممکن است در زندگی با آن روبرو شود.»

شهرزاد میرقلی خان تبعه ایرانی آزاد شده از حبس در امریکا

شهرزاد میرقلی خان تبعه ایرانی که پنج سال به خاطر اتهامات بی پایه و اساس در زندان‌های امریکا به سر برده، به پرس تی وی گفت وی در آن جا به عنوان گروگان سیاسی، «وحشتناک‌ترین تجربه» را پشت سر گذاشته است.

میرقلی خان روز پنج شنبه (۲۶ مرداد، ۱۶ آگوست) در گفتگو با پرس تی وی گفت: «این وحشتناک‌ترین تجربه‌ای بود که هر فردی ممکن است در زندگی با آن روبرو شود.»

وی با اشاره به تلاش‌هایش برای اثبات بی گناهی در مدت پنج سال حبس در امریکا گفت: «این مسئله با انگیزه سیاسی صورت گرفت. من یک گروگان سیاسی بودم.»

میرقلی خان خاطر نشان کرد: «همه محاکمه و همه پیگردهای قانونی دروغین بود؛ شبیه زمانی که در تار عنکبوت باشید، در آنجا به دام افتاده باشید و هیچ راهی برای خروج نداشته باشید و نتوانید هیچ کاری انجام دهید.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که میرقلی خان در دسامبر ۲۰۰۷ از سوی ماموران امریکایی ربوده شد.

وی از سوی ماموران امریکایی بازداشت و از سوی دادگاه فدرال فلوریدا به ۵ سال حبس محکوم شد. میرقلی خان همواره انجام هر گونه کار اشتباه را تکذیب می‌کرد.

وی در دوران حبس در امریکا، چندین بار با پرس تی وی مصاحبه کرد و از تجربه وحشتناکش در زندان و بدرفتاری کارکنان زندان با وی سخن گفته بود. وی گفت کارکنان زندان با وی رفتاری خشن داشتند و وی را مورد شکنجه قرار می‌دادند.

میرقلی خان خاطر نشان کرد مقامات امریکایی وی را مورد «شکنجه روانی» قرار می‌دادند و دائما هشدار می‌دادند اگر همه خواسته‌های آنان را برآورده نکند، به ۶۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

وی در اشاره به نمونه‌هایی از شکنجه‌های فیزیکی تصریح کرد مقامات زندان وی را به مدت ۱۸ ساعت «در زنجیر» در «سلول‌هایی بسیار سرد» نگه می‌داشتند تا «شما را آن قدر خسته و درمانده شوید که بگویید: بسیار خب. دیگر کافی است. هر چه شما بگویید [اطاعت خواهم کرد].»

وی افزود: «در مدت محاکمه‌ام، بارها پیش آمد که گفتم: خدایا، ترجیح می‌دهم آنها به من حکم مرگ بدهند…، اما نمی‌خواهم بار دیگر (به آن سلول‌ها) بازگردم.»

میرقلی خان از دولت امریکا به خاطر عدم اطلاع رسانی به دولت ایران در مدت سه سال اول بازداشتش انتقاد کرد و گفت واشنگتن در تلاش برای ایجاد سردرگمی برای دولت ایران، حقایق را از تهران پنهان کرد.

وی افزود: «بیش از بیست نامه برای باراک اوباما رئیس جمهور امریکا نوشتم، اما هرگز جوابی دریافت نکردم. من همچنین نامه‌های زیادی برای خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا نوشتم.»

این شهروند ایرانی همچنین از اداره فدرال زندان‌های امریکا به عنوان نهادی که تنها به دنبال کسب درآمد است، انتقاد کرد و گفت: «در زندان‌های امریکا، با زندانیان، نه تنها من، حتی زندانیان امریکایی» با بی‌احترامی برخورد می‌شود. «هیچ ارزشی وجود ندارد. شما را انسان به شمار نمی‌آورند.»

وی افزود: «آن چه از بیرون مشاهده می‌کنید، تصویری است که آنها به جهانیان نشان می‌دهند. اگر شما به زندان‌ها بروید و دوربین به دست گیرید، شاهد خواهید بود چگونه حتی شهروندان امریکایی، از رعایت نشدن حقوق بشر در زندان‌ها رنج می‌برند.»

میرقلی خان مجددا بر تنظیم دادخواست علیه بازداشت غیرقانونی‌اش در امریکا به دادگاه‌های بین المللی تاکید کرد و گفت: «من هنوز برای پرونده‌ام مبارزه می‌کنم. من در حال جمع آوری همه مدارک جعلی آنها به منظور ارائه به دادگاه لاهه هستم.»

حسین نوش آبادی، سفیر ایران در عمان روز جمعه (۲۰ مرداد) گفت، ایران به خاطر تضییع حقوق میرقلی خان به دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر شکایت کرده و حتی خواستار جبران خسارت شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=39256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر