0

قطعی شدن حضور ۱۰۰ کشور سران غیر متعهد‌ها در اجلاس تهران

  • کد خبر : 39269
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۲

تاکنون ۳۵ کشور در سطح سران ، ۵ کشور در سطح معاون اول و یک کشور نیز در سطح رئیس مجلس برای حضور در اجلاس تهران اعلام آمادگی کرده‌اند

افق نیوز:(ofoghnews.ir) سخنگوی شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها با بیان این که حضور ۱۰۰ کشور عضو این جنبش در تهران قطعی شده است گفت: سیاست های خصمانه کشورهای غربی بر این نکته متمرکز شده است که برخی میهمانان شاخص در تهران حضور نیابند.

محمد رضا فرقانی، سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران غیر متعهد‌ها در نشست خبری خود که در محل نهاد معاونت اجرایی رئیس جمهور برگزار شد با تشکر از رسانه‌های جمعی به خاطر اطلاع رسانی مناسب در خصوص این اجلاس گفت: من از تمام رسانه‌ها به خاطر پوشش این مسئله تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی یکصد کشور برای حضور در اجلاس تهران افزود: تاکنون ۳۵ کشور در سطح سران ، ۵ کشور در سطح معاون اول و یک کشور نیز در سطح رئیس مجلس برای حضور در اجلاس تهران اعلام آمادگی کرده‌اند و در مجموع ۴۱ کشور در عالی‌ترین سطح در این اجلاس شرکت می کنند.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد‌ ادامه داد: ۲۷ کشور در سطح وزرای خارجه، ۵ کشور در سطح فرستاده ویژه رئیس جمهور و سایر کشورها نیز در سطح قائم مقام وزیر امور خارجه، مدیر کل و نماینده ویژه در سازمان ملل متحد در اجلاس تهران شرکت خواهند کرد و در روزهای آینده نیز آمار جدیدی از کشورهای شرکت کننده اعلام خواهد شد.

فرقانی با اشاره به اینکه کار محتوایی اجلاس توسط همکاران ما در وزارت امور خارجه در حال انجام است اظهار داشت:اجلاس دارای ۲ سند محتوایی است؛ سند اول مرتبط با سند اصلی اجلاس است که این سند از سوی دفتر هماهنگی های جنبش عدم تعهد در نیویورک به تهران ارسال شده و هم اکنون کارشناسان وزارت امور خارجه در حال آماده سازی آن هستند.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران ادامه داد: این سند دارای ۶۸۸ پاراگراف است که در ۱۶۶ صفحه تنظیم شده است و در ۳ ضمیمه است.

فرقانی گفت: این سه ضمیمه شامل لیست کشورها، اصول بنیادین جنبش عدم تعهد و نقش این جنبش در سطح بین الملل است که در چهاردهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا نهایی شده است.

وی افزود: سند دیگر سند پایانی این اجلاس است که توسط کشور میزبان در حال تهیه است و پس از تصویب نهایی به عنوان بیانیه پایانی اجلاس منتشر می‌شود.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد ادامه داد: اجلاس کارشناسان نیز متشکل از ۳ کمیته است که یکی از آنها کمیته سیاسی به ریاست کوبا، کمیته اقتصادی به ریاست مصر و کمیته فلسطین به ریاست فلسطین است و در کمیته فلسطین ۱۳ کشور عضو هستند که مسائل فلسطین را مورد بررسی قرار می‌دهند.

فرقانی با اشاره به استقبال رسانه‌های خبری دنیا برای پوشش این اجلاس گفت: تاکنون هزار و ۶۰۳ خبرنگار، فیلمبردار و فعال رسانه‌ای برای پوشش خبری این اجلاس اعلام آمادگی کردند.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد درباره انتشار تمبر یادبود برگزاری این اجلاس اظهار داشت: برای اولین بار تمبر این اجلاس توسط سازمان پست جمهوری اسلامی ایران و به صورت اولگرام تهیه شده است که در زمان اجلاس منتشر خواهد شد. همچنین تمبر یادبود سران منتشر و در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص اسامی کامل کشورهای شرکت کننده در این اجلاس گفت: فعلا از نام بردن اسامی کشورها به دلیل سیاست‌های خصمانه و فشارهای نامشروع برای عدم شرکت میهمانان در این اجلاس معذور هستیم و نمونه اش این است  که به محض اعلام نام آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد برای حضور در این اجلاس فشارهای زیادی بر ایشان برای عدم حضور در تهران وارد شده است.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر در این اجلاس گفت: همانطور که در جلسه قبل نیز گفتم آقای مرسی اعلام آمادگی کردند تا در این اجلاس حضور پیدا کنند، اما تاکنون هیچ درخواست رسمی در این خصوص به ما نرسیده است.

فرقانی در پاسخ به سؤال دیگری درمورد اینکه آیا بحث حمایت از عضویت فلسطین در اجلاس تهران نهایی خواهد شد یا خیر گفت: جنبش عدم تعهد همواره از موضوع فلسطین حمایت کرده است و در بیانیه‌ها و اعلامیه‌های قبلی این اجلاس نیز این موضوع ذکر شده است. اما تا کنون اطلاع خاصی از اینکه موضوع فوق توسط این کشورها در کمیته فلسطین و یا اجلاس وزرای خارجه مطرح شود به ما نرسیده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تعطیل شدن فرودگاه مهرآباد در زمان برگزاری این اجلاس گفت: با توجه به پرواز‌های VIP در روزهای هشتم تا دهم شهریور ماه، سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم گرفت تا کلیه پرواز‌ها از فرودگاه مهرآباد تهران در این روزها متوقف شود.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد ادامه داد: به طور حتم موضوع  لغو پروازها و اینکه این پرواز‌ها در کجا انجام خواهد شد اطلاع رسانی می شود و از سوی دیگر از آنجا که از هفتم تا ۱۱ شهریور ماه تعطیل شده است به احتمال زیادی تعداد زیادی از مردم تهران شهر را ترک خواهند کرد.

فرقانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اینکه آیا ایران می‌تواند هر موضوعی را در بیانیه پایانی اجلاس تهران بگنجاند گفت: این کار امکان پذیر است و باید در چارچوب‌های خاصی باشد، چارچوب اول اینکه از سوی دفتر هماهنگی‌های جنبش در نیویورک اعلام شده باشد و دوم اینکه در اصول بنیادین این جنبش بگنجد و همچنین باید شعار اصلی اجلاس که توسط جمهوری اسلامی ایران به نام «صلح پایدار توسط مدیریت مشترک جهانی »نامگذاری شده است را دربرداشته باشد.

وی افزود: همچنین در بیانیه پایانی نباید موضوع اختلافی مطرح شود چرا که در صورت مطرح شدن موضوع اختلافی و عدم حضور کشورها در رای گیری موضوع خود به خود از دستور کار کنار گذاشته خواهد شد.

رئیس جنبش عدم تعهد در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه ایده‌هایی در خصوص پول واحد مشترک بین کشورهای عضو گروه نم و یا بانک مشترک توسط برخی از مسئولان اقتصادی کشور مطرح شده است ادامه داد: چنین موضوعاتی تنها در سطح ایده است و در اجلاس عدم تعهد در تهران مطرح نیست اما می‌تواند در طول ۳ سال آینده که ریاست این اجلاس بر عهده  ایران است مطرح شود.

فرقانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد آماده شدن ساختمان این اجلاس گفت: در حال حاضر متولیان امر در حال کار تزئیناتی بر روی ساختمان اجلاس هستند و انشاالله این ساختمان در موعد مقرر تحویل داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تعیین میزبان بعدی این اجلاس گفت: این مسئله در اجلاس سران در تهران مطرح و تصمیم گیری خواهد شد و روال معمول این است که برگزاری این اجلاس در قاره‌های مختلف دنیا صورت گیرد ؛ اجلاس قبلی در قاره آفریقا برگزار شد این اجلاس در آسیا برگزار می‌شود و اجلاس بعدی نوبت به کشوری از قاره آمریکا است و اگر کشوری از کشورهای قاره آمریکا پیشنهادی برای برگزاری این اجلاس ارائه کند در اجلاس سران تهران تصویب می شود.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در پاسخ به سؤال دیگری در مورد هزینه‌های برگزاری این اجلاس گفت: اجلاس سران عدم تعهد با کمترین هزینه ممکن در حال برگزاری است چرا که تقریبا هیچ ساخت و ساز و جدیدی صورت نگرفته است و تنها از امکانات موجود در کشور استفاده می‌شود.

فرقانی با اشاره به عمر ۱۴ ساله ساختمان اجلاس سران کشورهای اسلامی تاکید کرد: حتی اگر این اجلاس برگزار نمی‌شد باید این ساختمان باید مورد بازسازی قرار می‌گرفت.

وی افزود:هزینه میهمانان دعوت شده توسط دولت جمهوری اسلامی پرداخت می‌شود و ناظران خارجی اجلاس توسط کشور پرداخت خواهد شد و سایر هزینه‌ها شامل اقامت  هتل‌ها و حمل و نقل باید توسط میهمان پرداخت شود.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در پایان تصریح کرد: برگزاری این اجلاس می‌تواند درآمد خوبی را نصیب بخش هتل داری و گردشگری کشور کند و بخشی از انگیزه کشورها برای برگزاری چنین اجلاس‌هایی بهره‌مندی از این درآمدها است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=39269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر