2

بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و تایلند

  • کد خبر : 392979
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۵:۴۲

عباس محمدنژاد مدیرکل امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما، که برای شرکت در نشست اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا-اقیانوسیه در تایلند حضور دارد با ناصرالدین حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، در این نشست صمیمانه که با حضور احمد شیرزادیان، سردبیر خبرگزاری ایران پرس، در سفارت ایران برگزار شد […]

عباس محمدنژاد مدیرکل امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما، که برای شرکت در نشست اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا-اقیانوسیه در تایلند حضور دارد با ناصرالدین حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست صمیمانه که با حضور احمد شیرزادیان، سردبیر خبرگزاری ایران پرس، در سفارت ایران برگزار شد راهکارهای گسترش همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و تایلند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

حیدری سفیر ایران در  تایلند با اشاره به تعامل مناسب سفارت با رسانه‌های این کشور گفت: در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۱۶۰ خبر مربوط به توانمندی‌ها و دستاوردهای ایران شامل متن، ویدئو و عکس از سوی بخش فرهنگی سفارت در اختیار رسانه‌های مختلف تایلندی قرار گرفت و از شبکه ۵ تلویزیون تایلند پخش شد.

این دیپلمات کشورمان همچنین رابطه ایران و تایلند را در طول حدود ۴۲۰ سال گذشته از زمان ورود شیخ احمد قمی ‌به تایلند در سال ۱۶۰۵، گرم و دوستانه توصیف کرد و افزود: ساخت فیلم‌های سینمایی و مستند در مورد این شخصیت بزرگ ایرانی که بیش از چهارصد سال قبل به دربار پادشاهان تایلند راه یافت در حفظ میراث فرهنگی مشترک ایران و تایلند اهمیت زیادی دارد و موجب نزدیکی و شناخت بیشتر مردم دو کشور از یکدیگر خواهد شد.

شیخ احمد، بازرگان و روحانی شیعه ایرانی، در سال ۱۵۴۳ در شهر قم متولد شد. او در سال ۱۶۰۵ به شهر آیوتایا، پایتخت پیشین تایلند، مهاجرت کرد و پس از مدتی توانست در سایه مدیریت و درایت خود به یکی از مقامات عالیرتبه در دربار پادشاه تبدیل شود. شیخ احمد در دوران سلطنت شش پادشاه در آیوتایا خدمت کرد و به دلیل اعتماد آنان، مقام‌های مختلف در حد مشاور پادشاه و صدر اعظم را بر عهده داشت.

در دوره شیخ احمد، درباریان و آداب و رسوم آنان تحت تاثیر ایرانیان قرار گرفتند. پادشاهان سیام در لباس پوشیدن، غذا خوردن و سبک‌های معماری از فرهنگ ایرانی تاثیر پذیرفتند و به طور مرتب با ایرانیان دیدار می‌کردند.

شیخ احمد با یکی از بانوان خاندان سلطنتی آیوتایا ازدواج کرد که ثمره این ازدواج، دو پسر و یک دختر بود. امروزه نوادگان او، دو خاندان معروف تایلندی به نام های چولا و بونناگ را تشکیل می‌دهند. او در سال ۱۶۳۱ میلادی در سن ۸۸ سالگی درگذشت. آرامگاه او که به معماری ایرانی-اسلامی مزین شده است در دانشکده تربیت معلم آیوتایا در ۸۰ کیلومتری بانکوک قرار دارد.

آیوتایا با داشتن معابد، کاخ ها، مناظر طبیعی، صنایع دستی و به ویژه مقبره شیخ احمد که یکی از جاذبه‌های فرهنگی پرافتخار برای ایرانیان است می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی باشد.

جمال شورجه، نویسنده و کارگردان سینما، سال‌ها قبل قصد داشت با ساخت فیلم شیخ احمد، نقش ایرانیان در فرهنگ و تمدن شرق آسیا را به تصویر بکشد اما متاسفانه این طرح به سرانجام نرسید.

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=392979

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]