0

روستای زیبای جواهرده معروف به نگین رامسر زیبا

  • کد خبر : 395182
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
تنها راه رسیدن به جواهرده جاده‌ای است که از رامسر به این روستا می‌رسد، که خود به ‌تنهایی یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا به حساب می‌آید. برای رسیدن به این روستا، از جنوب غربی شهر رامسر وارد جاده جواهرده شوید و در دل جنگل و کوهستان پیش بروید تا به مقصد برسید. این مسیر که یکی از زیباترین جاده‌های شمالی است، در امتداد رودخانه‌ صفارود پیش می‌رود. در این مسیر و با گذشتن از کوه‌های مشجر و تونل‌های سبز رنگ شما به جواهرده می‌رسید.

روستای جواهرده که به نگین رامسر شهرت دارد، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است. این روستا که طبیعتی بسیار زیبا و چشم‌اندازی وصف ناشدنی دارد از محبوب‌ترین جاذبه‌های استان مازندران محسوب می‌شود. روستای جواهرده، با توجه به آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای که دارد، به بهشت ییلاقات ایران نیز معروف است. به دلیل نزدیکی این منطقه زیبا به رامسر، می‌شود گفت که این روستا ییلاق رامسری‌ها است. این روستا چنین شهرتی در سرتاسر ایران پیدا کرده است که همیشه هم در میان تورهای گردشگر و هم درمیان علاقمندان به سفر در لیست مقاصد پرطرفدار قرار دارد.

اهالی این روستا اغلب چهار ماه از سال در آن‌جا ساکن هستند. در ماه‌های دیگر، جز چند نگهبان و سرایدار کسی در جواهرده ساکن نیست. مردم این روستا مشغول به دامداری، کشاورزی و باغداری هستند و همچنین این منطقه زیبا، صنایع دستی مخصوص به خود را نیز دارد.  تنها راه ارتباطی جواهرده به رامسر است اما از راه کوهستانی نیز این ده زیبا با قزوین نیز ارتباط دارد. اهالی روستا از چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه‌کین آب آشامیدنی خود را تأمین می‌نمایند. جواهرده، دوازده محله قدیمی دارد که بزرگ‌ترین محله جولاخیل است. از دیگر محله‌های قدیمی آن اوشیان‌سر، سیدمحله، برشی‌محله، آموسی‌خیل، صیقل‌محل، چاک‌دشت، سراب یا کربلا‌بنه، رمک‌محله، تنگدره، فتوک‌محله، کهنه‌تنگدره و شل‌محله را می‌توان نام برد. روستای جواهر ده امکانات رفاهی مناسبی برای پذیرش مسافران در نظر گرفته است.

  • روستای جواهرده یک روستای ییلاقی است و بنابراین شاید امکانات زیادی در اطرافش وجود نداشته باشد. بنابراین بهتر است برخی وسایل و موادغذایی که در طول اقامتتان در روستا بدان نیاز دارید را از قبل تهیه کنید.
  • در روستای جواهرده مسیرهای زیبای زیادی برای پیاده‌روی وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود زمانی که وارد این روستا می‌شود ماشین خود را در جایی پارک کنید و تمام جاهایی که می‌خواهید بروید را پیاده طی کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید.
  • در این روستا جشن‌ها و رسوم باستانی زیادی همچون جشن تیرماه سیزده و جشن گل کاری برگزار  می‌شود. اگر بتوانید زمان برگزاری این جشن‌ها به این روستا سفر کنید، سفری لذت‌بخش‌تر خواهید داشت.
  • بهتر است در طول این سفر همیشه پول نقد همراه خود داشته باشید تا در صورذت پیدا نکردن عابربانک با مشکل روبه رو نشوید.
  • قبل از سفر کمی درباره فرهنگ محلی مردم جواهرده تحقیق کنید و در طول این سفر از انجام کارهایی که با فرهنگ آنها همخوانی ندارد بپرهیزید.
  • برنامه‌های هواشناسی را چک کنید و مطمئن شوید آب و هوای جواهرده در طول سفر چگونه است و چمدانتان را براساس آن ببندید.
  • از آنجایی که جواهرده درواقع تکه‌ای از طبیعت است، به هر نقطه از این روستا که پا می‌گذارید باید حواستان به محیط زیست و حفظ طبیعت این منطقه باشد.

    با عبور از پیچ و خم این جاده، از انبوه درختان کاسته می‌شود و با نزدیک شدن به منطقه ییلاقی، ابرها هم به شما نزدیک می‌شوند. در آخر مسیر به منظره فوق‌العاده و وصف ناشدنی می‌رسید و عظمت خداوند را از نزدیک مشاهده می‌نمایید. این جاده در سال ۱۳۵۰ توسط مهندسان آلمانی ساخته شده است و احتمالا در هنگام عبور از آن لازم است مبلغی به عنوان ورودی پرداخت نمایید. این مبلغ صرف نگهداری از جاده و روستای جواهرده می‌شود.

    در اواخر بهار و تابستان‌ این روستا به علت موقعیت جغرافیایی هوای معتدل و در بقیه فصول سال، هوایی سرد دارد. در گذشته این روستای ییلاقی فقط چهار ماه از سال قابل سکونت بود. امروزه، به دلیل فراهم شدن امکانات رفاهی در بیشتر فصول سال می‌توان از این منطقه زیبا لذت برد. در اوایل فصل بهار به دلیل بارش باران و همچنین برف باقی مانده از زمستان، سفر به جواهرده کمی دشوار خواهد بود. در خرداد ماه و فصل تابستان به دلیل آب شدن برف‌ها و پرآب بودن رودخانه‌ها، بهترین زمان سفر به این روستا است. در این چهار ماه از سال، هوای روستا لطیف و خنک است و طبیعت آن در سرسبزترین حالت ممکن قرار دارد. فصل پاییز به دلیل زیبایی روایی و وصف ناشدنی طبیعت روستا، برخی گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. در اوایل پاییز، مسیر دسترسی به روستا اکثرا غرق در مه و ابر است و منظره بی‌نظیری پدید می‌آورد. در این فصل، به دلیل کاهش دما و بارش باران، عبور از مسیر جاده به علت امکان ریزش کوه، مشکل و خطرناک است. جهت سفر در فصل پاییز حتما تجهیزات مناسب و کامل به همراه داشته باشید.فصل زمستان در جواهرده پوشیده از برف است و سفر در این زمان از سال توصیه نمی‌شود. در این فصل، ضخامت یخچال‌های طبیعی سماموس افزایش پیدا می‌کند و روستا یخ می‌بندد. برای سفر به این روستای زیبا، در صورت نداشتن وسیله نقلیه می‌توانید با اتوبوس تا نزدیکی روستا بروید و سپس با ماشین افراد محلی به جواهرده برسید.روستای ییلاقی جواهرده، در دامنه کوه‌های سماموس قرار دارد. در هر فصل، این روستا سرشار از زیبایی خاص و فوق‌العاده‌ای بوده و پُر از جنگل‌های بلند و سرسبز است. این درختان نیمی از سال را به‌دلیل بارش برف در فصل زمستان پوشیده از برف هستند. این منطقه زیبا، قسمتی از رشته کوه البرز به حساب می‌آید و از سه طرف توسط کوه احاطه شده است. پوشش گیاهی جواهرده، از جنگل به چمنزار و بوته زار تغییر می‌کند. این روستا در واقع بخشی از جنگل هیرکانی و جنگل صفارود است.این جنگل‌ها درختانی پهن برگ با قدمت بالا دارند که از میان آنها می‌توان به درختانی مانند، راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا و شمشاد اشاره کرد. جنگل‌های سرسبز روستا، شامل درختان زبان گنجشک، گردو، فندق، سیب‌ترش، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه و خاکشیر نیز می‌شود. علاوه بر این درختان زیبا، این جنگل‌ها مملو از گل‎‌های وحشی، سرخس و دشت گل گاوزبان است. در میان این طبیعت سرسبز و بکر، پرندگان و حیوانات گوناگونی زندگی می‌کنند. در پوشش جانوری این منطقه، بزکوهی، بلبل، سنجاب، گراز، گرگ، گربه وحشی، باز، خرس، قرقاول، کلاغ، زاغ، کبک، توکا و گنجشک کوهی دیده می‌شود.

    در ایام تعطیل گردشگران زیادی به این جنگل می‌آیند. جهت رفاه حال مسافران، امکانات رفاهی ازجمله، آلاچیق، باربیکیو، کافه و سرویس بهداشتی در پارک جنگلی درنظر گرفته شده است. در قسمتی از پارک جنگلی صفارود، چشمه‌ای وجود دارد که مردم محلی و گردشگران از آب آن می‌نوشند. اهالی جواهرده به دلیل وجود این چشمه، به این جنگل، آب‌معدن هم می‌گویند.

    عکاس:

  • ‌خبرنگار:
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=395182

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]