1

تعیین وزرای نفت و نیرو با کمیته‌های فعلی به‌بیراهه می‌رود

  • کد خبر : 395562
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

سید هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در روش فعلی انتخاب وزرا به‌خصوص وزرای نفت و نیرو که مرتبط با مسئله مهم انرژی هستند، دو خطر اساسی به‌چشم می‌خورد. این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه “روند انتخاب وزرا مورد انتقاد جدی است و […]

سید هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در روش فعلی انتخاب وزرا به‌خصوص وزرای نفت و نیرو که مرتبط با مسئله مهم انرژی هستند، دو خطر اساسی به‌چشم می‌خورد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه “روند انتخاب وزرا مورد انتقاد جدی است و این انتقاد به اسامی و افراد ربطی ندارد”، گفت: اولین اشکال که بالاخص در انتخاب وزیر نفت دیده می‌شود این است افرادی که ادعای پدرخواندگی در این وزارتخانه دارند و به‌دلایلی خودشان نمی‌توانند دیگر بر مسند وزارت بنشینند یک مسیری را دارند می‌چینند که بر اساس آن یک افراد ناتوان و ضعیف از فرآیند انتخاب فعلی که در جریان است، بیرون بیاید و حمایت می‌کنند که بر صندلی وزارت بنشانند تا در پشت پرده، این‌ها به پدرخواندگی خود ادامه دهند.

وی افزود: مشکل دوم این است که یک‌عده که به رانت عادت کرده‌اند و وابسته به رانت شده‌اند و عموما بخش‌های خصوصی واقعی نیستند، در این کمیته‌ها نفوذ کرده‌اند و در آنجا در تلاشند که وابستگان خود را پشت صندلی وزارت بنشانند تا شرایط برای تداوم رانت‌خواری‌شان مهیا باشد.

اورعی با ابراز تأسف از روندی که موجب شده همه مسئولیت‌های جاری خودشان را رها کرده و به‌دنبال سفارش‌ شدن و لابی‌گری برای پست‌های بالاتر بعدی هستند، گفت: وزیری که از این فرآیند انتخاب شود، بدون شک وام‌دار افرادی است که این‌روزها با رأی آنها بالا آمده است.

وی ادامه داد: در خصوص انتخاب وزیر نیرو، مورد بسیار عجیبی که شنیده شد این بود که اولین جلسه کمیته مربوطه در دفتر یکی از شرکـت‌های خصوصی برگزار شده و این مسئله، به صورت مشابه در انتخاب وزیر نفت و کمیته مربوطه نیز رخ داده است؛ سوال اینجاست که در کجای دنیا، چنین فرآیندی برای انتخاب وزرا صورت می‌گیرد.

استاد دانشگاه شریف با انتقاد از اینکه “اعضای کمیته انتخاب وزرا حتی در ظاهر هم ادعای بی‌طرفی که شاخصه اصلی آنها در انتخاب فرد اصلح باید باشد را ندارند”، گفت: وقتی جلسه انتخاب وزیر را در دفتر یک شرکت خاص برگزار می‌کنند، یعنی به صورت واضح در حال توزیع رانت هستند.

وی افزود: ایراد این سیاست این است که دولتی برسر کار می‌آید که دولت گماشتگان است، به‌جای آنکه دولت قوی و غیروابسته و غیروام‌دار نسبت به گروه‌های فشار باشد.

اورعی با بیان اینکه “فرآیند انتخاب وزرا باید دقیقا برعکس فرآیند فعلی باشد”، گفت: فعالیت این کمیته‌های انتخاب وزرا به یک‌کار رئیس جمهوری می‌آید و آن این است که آقای پزشکیان، بعد از مشخص لیستی که از دل این کمیته‌ها بیرون می‌آید، این لیست و افراد را به صورت کامل کنار بگذارد و وزرای خود را از خارج از این لیست تعیین کند تا دچار اشکالات بعدی در دولت خود نشود.

رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران با بیان اینکه “بدون توجه به سهم‌خواهی‌ها و توزیع رانتی که صورت می‌گیرد از اساس فعالیت اینچنین کمیته‌هایی مورد نقد است”، گفت: در این کمیته‌ها یک‌سری معیار برای انتخاب وزرا گذاشته‌اند که بر اساس آن درحال امتیاز بندی برای انتخاب افراد اصلح هستند، درحالی که این فرمول از اساس ایراد دارد و این روش فارغ از اسامی و افرادی که بخواهد در نتیجه آن انتخاب شوند، غلط است.

وی افزود: ما دومین دارنده ذخایر گاز جهان هستیم و چهارمین منابع نفت جهان را داریم، یعنی به‌عبارت دیگر، وقتی می‌خواهیم وزیر نفت یا وزیر نیرو انتخاب کنیم، باید افرادی باشند که در سطح بین‌المللی موجه باشند؛ اما در روش فعلی، هم مصاحبه‌کنندگان و هم مصاحبه‌شوندگان از این حیث، افراد درجه سه هستند؛ چرا باید در دولتی که قرار بود بهترین کابینه برای پیش‌برد اهداف با نگاه کارشناسی تعیین شود، افرادی در این سطح، درگیر روندی اشتباه شده‌اند.

اورعی با بیان اینکه “در حوزه انرژی به‌هیچ‌وجه فرصت سعی و خطا نداریم و زمان ما رو به اتمام است”، گفت: با نگاه به فراز و فرود انرژی در کشور و معضلات فعلی در بخش برق، گاز و نفت باید گفت که این مشکلات همه معلول است و علت اصلی فرمول تعیین مدیران است که متاسفانه در این دولت هم همانند دولت‌های گذشته به بیراهه می رود.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=395562

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]