0

چرا بانک‌ها از زیر بار وام ازدواج شانه خالی می‌کنند؟!

  • کد خبر : 395701
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲:۱۸

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ طولانی شدن «صف وام ازدواج» برای جوانانی که روی این وام حساب باز کرده‌اند تا گرهی از مشکلات اول زندگی آن‌ها را باز کند، با کم‌کاری بانک‌ها به چالشی برای زوجین تبدیل شده است.یکی از همین جوانان در صف مانده که ۶ ماهی است منتظر وام ازدواج مانده […]

‌وام ازدواج‌؛ تکلیفی که بانک‌ها برای انجام‌ دادنش طفره می‌روند

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ طولانی شدن «صف وام ازدواج» برای جوانانی که روی این وام حساب باز کرده‌اند تا گرهی از مشکلات اول زندگی آن‌ها را باز کند، با کم‌کاری بانک‌ها به چالشی برای زوجین تبدیل شده است.یکی از همین جوانان در صف مانده که ۶ ماهی است منتظر وام ازدواج مانده و برای پیگیری کار خود به یک از شعب بانک ملی مراجعه کرده بود، می‌گوید: «بیشتر از  ۶ ماه است که منتظرم وام ازدواج من را پرداخت کنند؛ اما هر وقت مراجعه می‌کنم می‌گویند «منابع نداریم، فعلا صبر کنید». من چطور صبر کنم وقتی یخچالی که می‌خواستم بخرم چند میلیون گران‌تر شده و من باید با همین وام زندگی‌ام را سر‌وسامان بدهم.»

اواخر خرداد‌ امسال رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی، مریم باشی‌زاده گفت که از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خردادماه ۲۴٫۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده و این تسهیلات به ۸۰ هزار نفر اعطا شده و تعداد افرادی که در صف هستند ۲۳۰ هزار نفر است.

شهید رئیسی پارسال دستور اختصاص منابع جدید برای وام ازدواج داد

از طرف دیگر رئیس کل بانک مرکزی، محمدرضا فرزین علت تاخیر در پرداخت‌ها را بیشتر بودن تقاضا نسبت به رقم مصوب برای این وام در بودجه ۱۴۰۳ می‌داند و می‌گوید: «در بودجه حدود ۲۰۰ همت در نظر گرفته شده ولی متقاضیان خیلی بیشتر هستند و از طرف دیگر از آنجا‌ که اعداد وام افزایش پیدا کرده است به همین دلیل دچار مشکل شده‌ایم.»فرزین این را هم گفت که سال گذشته بیشتر از عدد بودجه برای وام ازدواج پرداخت شده و در اواخر سال عددی که باید پرداخت می‌شد محقق شد، به همین خاطر با دستور شهید رئیسی منابع جدید به بانک‌ها اختصاص داده شد تا صف متقاضیان دریافت وام ازدواج، کمتر شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، امیرحسین بانکی‌پور در این‌باره می‌گوید: سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ مصوب کردیم که حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شود، مبلغی که پرداخت شد ۲۰۵ هزار میلیارد تومان بود و ۵ هزار میلیارد تومان به آن حداقل اضافه شد. رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ادامه داد: ‌امسال در بودجه حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج آورده شد، ‌بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست داد که ‌دوباره به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بازگردد و البته رقم وام‌ها هم ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده بود‌.

‌وام ازدواج‌؛ تکلیفی که بانک‌ها برای انجام‌ دادنش طفره می‌روند

پیگیری مکرر شهید رئیسی برای وام ازدواج تا پیش از شهادت

این نماینده مجلس بیان کرد: سال گذشته شهید رئیسی مرتب‌ تذکر می‌داد و دو روز قبل از شهادتشان هم باز برای پرداخت وام ازدواج تاکید کرد‌، بعد از شهادت شهید رئیسی پرداخت تسهیلات کند شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ متاسفانه برخی بانک‌ها به هیچ وجه وام ازدواج پرداخت نمی‌کنند. مثلا الان بانک صادرات وام ازدواج پرداخت نمی‌کند و از طرفی اطلاع داریم که برای کارمندان خودش وام‌هایی را در نظر گرفته است. وی ادامه داد: قبلا بهانه می‌آوردند که «وام ازدواج بار تورمی دارد.»

 اما سال‌های قبل طبق گزارشاتی که خود بانک‌ها منتشر کرده بودند، میزان وامی که به کارمندان خود پرداخت کرده بودند از وام ازدواج بیشتر بود. البته وام‌های ازدواج و فرزندآوری ۴ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود؛ لذا این که بار تورمی دارد یک بهانه است.

سال گذشته احمد حاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها مدعی شده بود «این تسهیلات تکلیفی که دولت، مجلس و بانک مرکزی بر بانک‌ها تحمیل می‌کنند، می‌تواند موجب ورشکستگی بانک‌ها شود. زیرا ممکن این تسهیلاتی که بانک‌ها به اجبار پرداخت می‌کنند، به بانک بازنگردد و به این ترتیب، سپرده‌های مردم به خطر بیفتد.»در این‌باره رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی می‌گوید که خوشبختانه میزان بازپرداخت تسهیلات ازدواج از سوی متقاضیانی که وام گرفته‌اند، بسیار مطلوب است و «افرادی که وام‌ها را دریافت کرده و نسبت به پرداخت کاهل بوده‌اند، بسیار کم هستند.»

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=395701

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]