2

اعلام اسامی ۹ استان آلوده به تب دنگی/ پشه آئدس عامل ۴ بیماری

  • کد خبر : 395779
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین فرشیدی در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که شیوع تب دنگی در تهران صحت ندارد، اظهار کرد: برای این که بتوانیم بگوییم بیماری تب دنگی در پایتخت شایع شده است باید دو عامل وجود داشته باشند؛ اول آن که باید بیمار آلوده داشته باشیم، الان هیچ بیماری […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین فرشیدی در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که شیوع تب دنگی در تهران صحت ندارد، اظهار کرد: برای این که بتوانیم بگوییم بیماری تب دنگی در پایتخت شایع شده است باید دو عامل وجود داشته باشند؛ اول آن که باید بیمار آلوده داشته باشیم، الان هیچ بیماری که تب دنگی داشته باشد در بیمارستان‌ها و منازل نداریم. دوم آن که باید پشه آئدس در تهران وجود داشته باشد که ما پشه آئدس را در استان تهران صید نکرده‌ایم و فقط از اردیبهشت ماه یک نفر که به یک کشور خارجی سفر کرده و در آنجا به بیماری مبتلا شده بود را شناسایی کرده بودیم.

آلودگی ۹ استان کشور به تب دنگی

وی افزود: در حال حاضر ۹ استان کشور آلوده به تب دنگی هستند و امکان انتقال تخم این پشه‌‌ها از استان‌های مختلف به تهران زیاد است. استان‌های آلوده شامل اردبیل، آذربایجان شرقی، قزوین، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان، مازندران و خوزستان است.

شرایط مناسب برای رشد پشه آئدس

فرشیدی ادامه داد:‌ گرمای همراه با شرجی و بارندگی، شرایط مناسب برای پرورش تخم پشه‌ها و آلودگی پشه‌‌ها به ویروس تب دنگی است که این شرایط در تهران وجود ندارد اما حاشیه دریای خرز و جنوب کشور مستعد آن هستند.

علائم تب دنگی چیست؟

وی درباره علائم تب دنگی بیان کرد: بعد از چند روز از گزش فرد توسط پشه آئدس، علائم به شکل تب، استخوان درد شدید، بدن درد و درد ناحیه چشم و سردرد آغاز می‌شود. این علائم ممکن است ۵ تا ۱۰ روز طول بکشد اما بعد از آن نیز ممکن است تا یک ماه و نیم، بدن درد مزمن و احساس خستگی ادامه یابد.

۸۰ درصد مبتلایان علائم خفیف دارند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که علائم تب دنگی در ۸۰ درصد موارد آنقدر علائم خفیف است که فرد حتی با یک قرص مسکن نیز ممکن است بهبود یابد، گفت: از حدود ۲۰ درصد افرادی که علامت پیدا می‌کنند ممکن است ۵ تا ۶ درصد آنها تجربه علائم بسیار شدید داشته باشند و نیم تا یک درصد فوت کنند. به طور کلی میزان مرگ و میر ناشی از تب دنگی از نیم درصد کمتر است اما آن چه اهمیت دارد عوارض ناشی از بیماری است که ممکن است باعث شود افراد تا دوماه نتوانند به خوبی فعالیت داشته باشند. 

پشه آئدس می‌تواند حامل ۴ نوع بیماری باشد

فرشیدی با بیان این که پشه آئدس فقط تب دنگی ایجاد نمی‌کند و ممکن است چهار نوع بیماری دیگر نیز ایجاد کند، تصریح کرد:‌ بیماری‌های زیکا، تب زرد، چیکونگونیا و تب دنگی را می‌تواند منتقل کند، برای مثال در کشور بنگلادش چیکونگونیا بیشتر بوده است. این چهار نوع بیماری احتمال دارد در ایران نیز بروز پیدا کند زیرا افراد با سفر و حمل و نقل و تجارت می‌توانند تخم پشه را بین کشورهای مختلف منتقل کنند. اگر پشه به ویروسی که بیماری زیکا را تولید می‌کند آلوده شود این بیماری نیز ممکن است در کشور شناسایی شود.

وی با بیان این که امکان ابتلای مجدد به تب دنگی نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ خود تب دنگی نیز چهار نوع ویروس دارد که در صورت ابتلای مجدد ممکن است شرایط و وضعیت فرد وخیم‌تر شود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به راهکارهای پیشگیری از بیماری تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید افراد در پوشش خود دقت کنند، لباس‌‌های پوشیده بپوشند و در خانه از توری برای پنجره‌ها استفاده کنند. با توجه به اینکه پشه در روز بیشتر می‌گزد، اگر افراد در فضای باز قرار می‌گیرند حتماً از پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، کلاه و … استفاده کنند، افراد همچنین توجه داشته باشند که زیستگاه پشه عمدتاً در اماکنی است که آب راکد وجود دارد و بنابراین از این اماکن باید دور شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

وی درباره ویژگی‌های ظاهری پشه آئدس گفت: پشه آئدس روی بدن خود لکه‌های سفیدی دارد و بنابراین اگر افراد با پشه‌ای با این نوع شکل گزیده شدند حتماً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و آموزش‌های لازم برای درمان بیماری را دریافت کنند. افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که آلوده به پشه آئدس شده است، در صورت گزش توسط پشه حتماً به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. در سایر نقاط کشور نیز افراد در صورت گزش توسط پشه و بروز علائم یادشده به‌ویژه تب، به پزشک یا مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

تب دنگی درمان اختصاصی ندارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: هیچ داروی اختصاصی برای درمان تب دنگی وجود ندارد. بیماری تب دنگی ویروسی است و با علامت‌درمانی یعنی درمان علائم بیماری، بهبود می‌یابد، الان بهترین دارویی که برای درمان تب ناشی از این بیماری استفاده می‌شود استامینوفن است. 

داروهای ممنوع در تب دنگی

وی درباره داروهای ممنوعه در صورت ابتلا به تب دنگی نیز بیان کرد:‌ در این بیماری نباید از آسپرین استفاده شود. همچنین داروهای آنتی بیوتیکی هیچ تأثیری بر بیماری ندارند و بنابراین اگر فردی دچار تب شد نسبت به مصرف آنتی بیوتیک اقدام نکند.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=395779

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]