1

هدف‌گذاری برای تحقق سهم ۷ درصدی دانش‌بنیان‌ها از تولید ناخالص ملی

  • کد خبر : 396260
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رضا اسدی فرد در مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان با اشاره به سیر تحولات زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان طی سه دوره گذشته گفت: اگر بخواهیم تحولات زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رضا اسدی فرد در مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان با اشاره به سیر تحولات زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان طی سه دوره گذشته گفت: اگر بخواهیم تحولات زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور را درک کنیم، می‌توانیم مسیر طی شده را به سه دوره قبلی و دوره چهارم که در آن قرار داریم، تقسیم بندی کنیم. دوره نخست که از دهه ۷۰ آغاز شد و تا سال ۸۰ ادامه داشت در واقع دهه توسعه گسترش آموزش عالی در کشور بود و دهه ۸۰ دهه پژوهش و در دهه ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ دهه توسعه شرکت‌های بنیان بود و دوره چهارم که در آن قرار داریم، دوره توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی افزود: بعد از شکل گیری دانش بنیان ها نیاز بود که تاثیر اقتصادی این حوزه در بخش اقتصاد کشور آن هم بر اساس قانون جهش دانش بنیان مشخص شود.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه تابستان گذشته یک دسته بندی جدید با مبنای اقتصادی در حوزه مجموعه های دانش بنیان انجام شد، افزود: براساس این دسته بندی شرکت های دانش بنیان کوچکتر که فروش سالانه زیر پنج میلیارد باشند دانش بنیان نوپا محسوب می شوند که اکنون ۶۷ درصد از کل دانش‌بنیان‌ها را شکل می دهند.

وی گفت: دسته بعدی یا بخشی از کار آنها دانش بنیان ها است که ۲۴ درصد دانش بنیان ها را شکل می دهند که در دسته شرکت های نوآور جای گرفته اند. دسته سومی متشکل از شرکت های بزرگ دانش بنیان هستند که ۹ درصد دانش بنیان ها را شامل می شوند.

اسدی فرد افزود: اکنون سهم دانش بنیان ها در اقتصاد ‌کشور ۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی است و هدف‌گذاری شده است که این میزان به هفت درصد ارتقا پیدا کند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه هفته گذشته ۱۰ هزارمین شرکت دانش بنیان ثبت شد، تصریح کرد: فروش کل دانش بنیان ها بر اساس اظهارنامه ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، درباره ماهیت و ساختار شرکت‌های غزال دانش‌بنیان گفت: اصطلاح غزال برای شرکت هایی به کار می رود که در یک دوره معین، به صورت مدام نرخ رشد بالایی دارند. تک‌شاخ به شرکت هایی گفته می شود که ارزش آن ها به یک میلیارد دلار یا بیش تر رسیده است.

وی درباره اهمیت و نقش شرکت‌های غزال در اقتصاد کشور توضیح داد: این دست شرکت‌ها، نقشی اثرگذار را در توسعه اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل فناورانه، بازده سرمایه گذاری بالا و توسعه منطقه ای ایفا می‌کنند و اگر دوسوم شرکت ها کوچک ومتوسط باشند تنها پنج درصد از آن‌ها غزال هستند.

از یک سال پیش برنامه ای آغاز شد که براساس آن شرکت هایی که از حدی بزرگ تر شوند در قالب یک باشگاه از حمایت‌هایی برخوردار خواهند شد. شرکت هایی به این باشگاه وارد شدند که فروش کل آنها حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان است و البته حداقل ۲۵ درصد فروش آنها مربوط به تولیدات و خدمات دانش بنیان است، حداقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی و یک میلیون دلار صادرات دارند.

اسدی فرد همچنین با بیان اینکه بخش عمده فروش شرکت های غزال، محصول دانش بنیان بوده است، افزود: غزال دانش‌بنیان باید متوسط رشد سالیانه ۵۰ درصد در پنج سال اخیر داشته باشند. استمرار فروش دانش بنیان طی این ۵ سال به میزان حداقل ۳۰ درصد از کل فروش و رشد سالیانه ۲۰ درصد در ایجاد اشتغال، متوسط رشد صادرات سالیانه پنج درصد و ثبت صادرات پنج میلیون دلاری از دیگر شرایط این شرکت‌هاست.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه اکنون ۱.۷ درصد از کل شرکت های دانش بنیان از شرایط ورود به باشگاه غزال‌های دانش بنیان برخوردارند، افزود: این مجموعه های فناور ۴۹ درصد از سهم فروش کل و همچنین فروش محصولات دانش بنیان را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: بر این اساس یک برنامه حمایتی ویژه برای تحقق برنامه رشد با همکاری نهادهای حمایتی به صورت اختصاصی طراحی و اجرایی می شود.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=396260

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]