0

یادداشت| مشکل از شماست آقای گروسی!

  • کد خبر : 396277
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیام تبریک خطاب به رئیس جمهور منتخب کشورمان نوشت: «مایلم تبریکات صمیمانه خود را به مناسبت انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران تقدیم کنم. همکاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران سال‌هاست که در مرکز توجهات بین‌المللی قرار دارد. من […]

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیام تبریک خطاب به رئیس جمهور منتخب کشورمان نوشت: «مایلم تبریکات صمیمانه خود را به مناسبت انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران تقدیم کنم. همکاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران سال‌هاست که در مرکز توجهات بین‌المللی قرار دارد. من اطمینان دارم که با هم می‌توانیم در این موضوع حیاتی پیشرفت‌های قاطعی داشته باشیم.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که خواستار دیدار با آقای پزشکیان در آینده‌ای نزدیک است. البته ملاقات‌ها و دیدار‌های سیاسی، به طور کلی بستر و فرامتن مهمی را جهت حل برخی تعارضات ایجاد می‌کند اما سؤال اصلی اینجاست که چرا رفت و آمد‌های مکرر گروسی به تهران، علی رغم تعهداتی که وی هر بار در خصوص همکاری‌های ایران-آژانس در حل پرونده‌های ادعایی داده به نتیجه‌ای نهایی ختم نشده است؟! آیا مسأله اصلی، تغییر رئیس جمهور در ایران است یا باید مصدر این معضلات را در وین ( مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) جست و جو کرد؟

متأسفانه رافائل گروسی از زمان حضور خود در رأس معادلات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به بانیان حضور خود در این مسند یعنی واشنگتن و تل آویو در خصوص سنگ‌اندازی دائمی و غیر حقوقی در مسیر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تضمین داده است.

همین رویکرد سبب شد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جای تبدیل شدن به کاتالیزور و عاملی تسریع‌کننده در روند احیای توافق هسته‌ای، به مانعی بزرگ در این روند تبدیل شد. این همان نقش و جایگاهی است که تل آویو و واشنگتن برای گروسی و سازمان متبوعش تعریف کرده‌اند همان گونه که اشاره شد، جانشینی سریع گروسی به جای یوکیو آمانو مدیرکل قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی( پس از مرگ مشکوک آمانو) تصادفی صورت نگرفته و قطعاً آمریکا و کشور‌های اروپایی حامی انتصاب سریع این دیپلمات آرژانتینی، اهداف خاصی از این اقدام داشته‌اند.

اکنون مشخص شده که گروسی حتی کارکرد‌های حداقلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دفاع از حقوق اولیه اعضای این سازمان را نفی کرده و به جای یک نماد حقوقی، به یک مهره سیاسی تبدیل شده است. در چنین شرایطی پیام تبریک خاص گروسی به رئیس جمهورمنتخب کشورمان را نمی‌توان دارای اصالت و موضوعیت دانست.

گروسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی با چگونگی حل و فصل پرونده موسوم به موارد ادعایی آشنا هستند! مختومه نمودن این پرونده‌ها و عدم مفتوح نگاه داشتن آن‌ها، پیش شرط اصلی بازگشت ایران به توافق هسته‌ای است. در این خصوص میان ارکان مختلف تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران اتفاق نظر وجود دارد. ازا ین رو بهتر است گروسی صرفاً بر روی نقش سازمان متبوعش و اصلاح رویکرد غیرحقوقی و نادرست آژانس طی سال‌های اخیر تمرکز کند.

در صورتی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این روند را اصلاح کند، قطعاً بسیاری از اختلافاتی که غرب مولد آن بوده رفع خواهد شد. راه حل جادویی دیگری برای حل این موارد اختلافی وجود ندارد و البته گروسی نیز این نکته را می‌داند!

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=396277

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]