0

سیاست خارجی هریس در غرب آسیا، دنباله‌روی از بایدن؟

  • کد خبر : 396303
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲

چشم‌انداز سیاسی کامالا هریس، نامزد جدید حزب دموکرات به رغم داشتن پیشینه‌ای مشخص در فعالیت‌های سیاسی‌اش در ارتباط با رژیم صهیونیستی و برخی موضع‌گیری‌های علنی او درباره مسئله فلسطین و جنگ غزه، درباره دیگر بخش‌های غرب آسیا نامشخص به نظر می‌رسد. به گزارش ایسنا، در گزارش یک رسانه انگلیسی مطرح شده که با وجود مشخص […]

چشم‌انداز سیاسی کامالا هریس، نامزد جدید حزب دموکرات به رغم داشتن پیشینه‌ای مشخص در فعالیت‌های سیاسی‌اش در ارتباط با رژیم صهیونیستی و برخی موضع‌گیری‌های علنی او درباره مسئله فلسطین و جنگ غزه، درباره دیگر بخش‌های غرب آسیا نامشخص به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، در گزارش یک رسانه انگلیسی مطرح شده که با وجود مشخص و مستند بودن سیاست‌های کامالا هریس، نامزد جدید حزب دموکرات در ارتباط با رژیم صهیونیستی و غزه، سیاست‌های او به صورت کلی در قبال غرب آسیا چندان معلوم نیست و درک نشده است.

در گزارش وبگاه خبری-تحلیلی میدل ایست‌آی با اشاره به جایگزینی هریس با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد پیشین حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه آمده است: برخی فعالان ترقی‌خواه به لفاظی‌های متعادل‌تر هریس در حمایت از اسراییل و تصمیم او برای حاضر نشدن در سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در کنگره آمریکا به عنوان نشانه‌ای از تاثیر مطالبات در حمایت از فلسطین برای پذیرفتن آتش‌بس از سوی اسراییل و برای پایان دادن به عرضه تسلیحات از سوی آمریکا به اسراییل اشاره کرده‌اند.

نامشخص بودن چشم‌انداز سیاست خارجی هریس

مقامات پیشین آمریکایی در دولت‌های دموکرات آمریکا گفته‌اند که با توجه به نقش او به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا، کارزار انتخاباتی او تا الان ادامه‌دهنده راه بایدن بوده است، هریس، احتمالا، وضع فعلی را در زمینه سیاست خارجی حفظ خواهد کرد.

سیاست خارجی هریس در غرب آسیا، دنباله‌روی از بایدن؟
(از راست) دیدار کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

آرون دیوید میلر، یکی از مذاکره‌کنندگان پیشین دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در امور غرب آسیا در گفت‌وگویی با رویترز در این باره گفت: او ممکن است بازیگری پرانرژی‌تر باشد اما چیزی که نباید انتظار داشت، تغییری بزرگ و فوری در کلیت سیاست خارجی بایدن است.

نگاهی عمیق‌تر به فعالیت‌های سیاسی هریس تصویر سیاستمداری را به دست می‌دهد که به جای داشتن یک چشم‌انداز سیاسی منحصربه‌فرد، با جریان‌های رایج در کشور همراه شده است.

حامی وفادار اسراییل با لحنی متعادل‌تر درباره غزه

هریس تاکنون، نشان داده است که اگر رئیس‌جمهور شود، نسبت به بایدن که خود را «صهیونیست» می‌خواند، لحن متفاوت‌تری درباره مناقشه فلسطین خواهد داشت. بایدن از زمان آغاز جنگ غزه شمار تلفات فلسطینینان را انکار و با گزارش‌های تاییدنشده‌ای درباره سر بریدن کودکان در اراضی اشغالی توسط نیروهای حماس بازارگرمی کرده و اظهارات دیگری را مطرح کرده که بی‌ چون‌ و چرا، روایت تل‌آویو از این جنگ را می‌پذیرد.

جیمز زاگبی، رئیس اندیشکده «آمریکایی‌های عرب» به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته است که در ماه اکتبر با هریس گفت‌وگویی داشته و او نسبت به بایدن که نسبت به صدای فلسطینیان بی‌اعتنا بوده، «هم‌دلی بیشتری» نشان داده است.

اما اظهارات و لفاظی‌ها به مثابه تغییر در سیاست نیستند و برخلاف پررنگ‌تر شدن دیدگاه‌های حامیانه نسبت به فلسطین در میان رای‌دهندگان حزب دموکرات، هریس تا کنون اظهاراتی علنی درباره تغییر رویه به واسطه تاثیر این دیدگاه‌ها مطرح نکرده است.

از طرفی دیگر، هریس و نزدیکان او تاکید کرده‌اند که او حامی وفادار و ثابت‌قدم رژیم صهیونیستی می‌ماند.

آیپک یا «جی استریت»

دیدگاه هریس نسبت به رژیم صهیونیستی همچنین ممکن است به ماجرای گسترده‌تر حامیان بزرگ مالی و گروه‌های خاص ذی‌نفع در میدان سیاست‌های انتخاباتی آمریکا بستگی داشته باشد.

لابی صهیونیستی لیبرال «جی استریت» که مخالف «کمیته روابط عمونی آمریکا و اسراییل»(آیپک) است، هریس را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری مورد حمایت خود قرار داده است.

سیاست خارجی هریس در غرب آسیا، دنباله‌روی از بایدن؟
سخنرانی کامالا هریس در لابی صهیونیستی آیپک

اما هریس روابط با آیپک را نیز حفظ کرده و در سال ۲۰۱۹ که بیشتر کاندیداهای پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات اولیه از این گروه حامی رژیم صهیونیستی دوری کردند، با رهبران این لابی صهیونیستی دیدار کرد.

یکی از دستیاران هریس می‌گوید، «معاون اول رئیس‌جمهور تعهد راسخی نسبت به امنیت اسراییل دارد.»

هریس همچنین مورد حمایت «اکثریت دموکرات‌های طرفدار اسراییل» یک لابی دیگر حامی رژیم صهیونیستی بوده است که به قانون‌گذاران لیبرال به دلیل کافی نبودن حمایت‌هایشان از رژیم صهیونیستی تاخته‌اند.

یکی از مقامات رسمی نزدیک به هریس به جوییش اینسایدر گفت که یکی از واضح‌ترین نشانه‌های حفظ وضع فعلی سیاست خارجی درباره رژیم صهیونیستی از سوی هریس، از جمله در زمینه حفظ کمک‌های نظامی، این است که «معاون اول رئیس‌جمهور تعهد راسخی نسبت به امنیت اسراییل داشته است که تا به امروز بر قوت خود باقی مانده است.»

این دستایر هریس می‌گوید: «از ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی توسط حماس) او به عنوان بخشی از روند حمایت دولت از اسراییل در اقدامات آن برای حذف حماس تعامل عمیقی با مقامات اسراییلی داشته است.»

شکاف‌ها در سیاست خارجی

ضمن مطرح بودن سوال‌هایی درباره رویکرد هریس نسبت به روابط آمریکا-رژیم صهیونیستی و رویکرد او نسبت به وضعیت فلسطینیان، شبهات درباره دیدگاه‌های شخصی او نسبت به دیگر مسائل غرب آسیا پررنگ‌ است.

زمانی که بیشتر دموکرات‌ها با قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی-آمریکایی از عربستان سعودی انتقاد می‌کردند، هریس به مطالبات از دولت وقت تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برای توضیح در این باره پیوست.

او همچنین یکی از رای‌دهندگان سنا به قطعنامه‌هایی بود که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ یمن به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود.

سیاست خارجی هریس در غرب آسیا، دنباله‌روی از بایدن؟
“کامالا هریس” در اولین گردهم‌آیی کارزار انتخاباتی خود در ایالت ویسکانسین

اگرچه، از زمان ورود بایدن به کاخ سفید، لحن دموکرات‌ها درباره عربستان سعودی به واسطه تلاش‌های دولت بایدن برای عادی‌سازی روابط میان این کشور عربی و رژیم صهیونیستی تغییراتی داشته است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای (برجام) در وین نیز در دولت بایدن آغاز شد. اگرچه، این مذاکرات از سال گذشته به بن‌بست خورده و احتمال ندارد که تا پایان دوره ریاست‌جمهوری بایدن به جایی برسد. دولت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ و در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شده بود.

هریس از حامیان توافق هسته‌ای ایران بوده و از خروج ترامپ از این توافق انتقاد کرده است اما مشخص نیست که رویکرد او نسبت به این مسئله چه خواهد بود.

هریس در دیدار خود با نتانیاهو، پنج‌شنبه گذشته در واشنگتن گفت که درباره رنج غزه سکوت نخواهد کرد و در عین حال، در اظهاراتش اشاره کرد که رژیم صهیونیستی «حق دفاع از خود» در قبال حماس را دارد.

این اظهارات نشان می‌دهد که هریس یا هنوز در حال سنجیدن مسیر خود در سیاست خارجی است و یا به مسیر بایدن و خط مشی مشخص حزب دموکرات در ارتباط با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.
انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=396303

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]