0

استدلال های برقی در برابر خاموشی های مزمن/ اقرار حداقلی: فقط ۳۶ ساعت قطعی طبق جدول در صنایع داریم!

  • کد خبر : 396478
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۳

به گزارش خبرنگار تابناک، در روز‌هایی که بسیاری از فعالیت‌ها در پایتخت و برخی دیگر از استان‌های کشور به دلیل شدت افزایش دمای هوا به حالت نیمه تعطیل درآمده، اعتراض فعالان حوزه تولید و صنعت به قطعی برق مکرر افزایش یافته است. این اعتراضات در حالی است که ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور ۸۵ هزار مگاوات […]

به گزارش خبرنگار تابناک، در روز‌هایی که بسیاری از فعالیت‌ها در پایتخت و برخی دیگر از استان‌های کشور به دلیل شدت افزایش دمای هوا به حالت نیمه تعطیل درآمده، اعتراض فعالان حوزه تولید و صنعت به قطعی برق مکرر افزایش یافته است. این اعتراضات در حالی است که ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور ۸۵ هزار مگاوات است که در شرایط پیک مصرف، این شبکه با حداکثر توان، حدود ۶۵ هزار مگاوات برق در روز تولید و به شبکه سراسری تزریق می‌کند. در صورتی که از هدررفت شبکه توزیع برق چشم پوشی کرده و تصور کنیم تمام این میزان برق تولیدی به مقصد مصرف می‌رسد، خاموشی‌های تناوبی در بخش خانگی و مکرر در بخش صنعت و تولید، حاکی از فزونی نیاز مصرف به تولید برق است.

طبق برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود. این پیش بینی در حالی است که تولید هر هزار مگاوات حدود یک میلیون دلار سرمایه نیاز دارد. از سویی دیگر دولت با محدودیت منابع سرمایه ای رو به رو است و جذب این سرمایه به شکل غیردولتی نیز به سادگی امکان پذیر نیست. علت این موضوع، انحصار صادرات برق توسط بخش دولتی است. مقوله‌ای که اصلاح شیوه آن از مجلس باید کلید بخورد. این انحصار انگیزه بخش غیردولتی برای سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه را کاهش می دهد. از سوی دیگر وزارت نیرو به دلیل ضعف اقتصاد برق و اختلاف قابل توجه هزینه تولید و فروش هر مگاوات برق به بخش خانگی، صنعتی، کشاورزی، تجاری و … در زمره بدهکارترین وزارتخانه‌های دولت قرار دارد. باتوجه به اینکه این اختلاف هزینه تولید و مصرف روز به روز افزایش می‌یابد، به عقیده متخصصان صنعت برق، این صنعت عملا یک صنعت ورشکسته است.

صنعت برق ایران را به جرات می‌توان در زمره صنایعی دانست که صد درصد داخلی بوده و از پیشتازان بخش فنی و مهندسی در منطقه و حتی جهان است. با این وجود متاسفانه در داخل کشور به عنوان یک صنعت ورشکسته شناخته می‌شود؛ صنعتی که عملا در قامت توسعه دهنده کل بخش صنعت و تولید کشور باید ایفای نقش کند، اما در توسعه و رونق خود با مشکلات عدیده ای مواجه است.

هرچند وزارت نیرو و به طور خاص شرکت توانیر طرح‌هایی را جهت مدیریت مصرف ارائه کرده و به طور گسترده‌ای اطلاع رسانی کرده است، اما باید از این نهاد متولی پرسید برای اصلاح اقتصاد برق و شکست انحصار صادرات برق چه کرده اند؟

 

سایه خاموشی بر سر صنایع مولد

طبق اطلاع فعالان صنعت و تولید به تابناک، بسیاری از شهرک‌های صنعتی در کشور و حتی اطراف پایتخت، در نیمه نخست سال به دلیل مدیریت بار مصرف برق شبکه، با خاموشی‌های مکرر دست و پنجه نرم می‌کنند. به نحوی که عملا فعالیت آن‌ها نزدیک به تعطیلی و خسارت کامل است. این روند در حالی رقم می‌خورد که سال‌های اخیر، رونق تولید سرلوحه اصلی فعالیت دولت‌ها قرار دارد. حال این سوال کلیدی مطرح می‌شود که رونق تولید چطور بدون توسعه و رونق زیرساخت برق و البته گازی امکان پذیر است؟

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر در گفتگو با خبرنگار تابناک پیرامون انتقادات مربوط به خاموشی‌های اخیر به ویژه به بخش تولید و صنعت، گفت: در تابستان‌ها به دلیل افزایش مصرف برق، نیروگاه‌های کشور در حداکثر توان خود به تولید برق می‌پردازند این در حالی است که شرکت توانیر از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد از مصرف کنندگان خانگی، صنعتی، تجاری و … تقاضا دارد تا حداکثر همکاری جهت مدیریت مصرف را داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش تابناک که چرا وزارت نیرو بدون هیچگونه اطلاع قبلی اقدام به خاموشی دادن به واحد‌های صنعتی به ویژه شهرک‌های صنعتی کرده است، توضیح داد: جدولی برای خاموشی دادن به واحد‌های صنعتی و تولیدی در اختیار این واحد‌ها و شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است و طبق آن ۲۴ ساعت یا یک روز و نیم خاموشی به این واحد‌ها داده شده است.

به گفته این مقام مسئول، در برخی موارد خاموشی‌هایی که غیراز برنامه اعلامی رخ می‌دهد، مربوط به حوادث غیرمترقبه‌ای است که بدون پیش بینی قبلی رقم می‌خورد. این در حالی است که خاموشی‌ها در بخش خانگی اندک بوده و در صورت وقوع، مدت زمان آن کوتاه بوده است.

 

یک بام و دوهوای توانیر!/در تابستان برق نیست در زمستان گاز

به گزارش خبرنگار تابناک، اظهارات مدیرعامل توانیر پیرامون ارائه جدول خاموشی به واحد‌های صنعتی در حالی مطرح می‌شود که بررسی‌های میدانی تابناک خلاف این ادعا را شاهد است. از طرفی در خلال این بازدید‌های میدانی شاهد اعتراضات و ابراز نارضایتی شدید از سوی بسیاری از صاحبان صنایع و واحد‌های تولیدی بودیم. به گفته این فعالان صنعتی و تولیدی چالش برق و گاز به عنوان رکن اساسی فعالیت این واحد‌ها به ویژه واحد‌های موادغذایی در فصول گرم سال، از چالش تبدیل به بحران شده است. به نحوی که در تابستان به دلیل محدودیت برقی و در زمستان به دلیل محدودیت گازی، چرخ تولید و فعالیت این واحد‌ها به کندی می‌چرخد و در بسیاری از ایام متوقف است. این وضعیت علاوه بر آسیب به روند تولید و رونق صنعت، چالش جدی در زمینه اشتغالزایی و نارضایتی نیرو انسانی به همراه دارد.

به گفته کارشناسان صنعت برق، گره این مشکل را باید در تلاش بهارستانی‌ها در راستای اصلاح اقتصاد برق دنبال کرد. موضوعی که اصلاح آن در دولت چهاردهم می‌تواند انقلاب عظیمی در صنعت برق و تبدیل شدن ایران به هاب برق منطقه غرب آسیا را در پی داشته باشد.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=396478

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]