0

منتظر تماشای پرده آخر نمی‌مانیم

  • کد خبر : 396553
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ بر خلاف نمایش‌های فکاهه و تئاترهای هنری و فیلم‌های سینمایی که پرده آخر آنها جذاب و هیجان‌انگیز است؛ معضلات اجتماعی پرده آخر رقت‌انگیز و گاه ترسناکی دارند و همیشه در واپسین دقایق نمایش یک زندگی ترک خورده، در اثر اعتیاد و رفتارهای پرخطر پرده آخر، تماشاگر خود را از غم و […]

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ بر خلاف نمایش‌های فکاهه و تئاترهای هنری و فیلم‌های سینمایی که پرده آخر آنها جذاب و هیجان‌انگیز است؛ معضلات اجتماعی پرده آخر رقت‌انگیز و گاه ترسناکی دارند و همیشه در واپسین دقایق نمایش یک زندگی ترک خورده، در اثر اعتیاد و رفتارهای پرخطر پرده آخر، تماشاگر خود را از غم و اندوه لبریز می‌کند.

محمد رضا نجات متولد سال ۱۳۶۵ دارای مدرک دیپلم و مدیر عامل مجموعه مردم نهاد «بنیاد امید فردای شیراز» از حدود بیست سال قبل فعالیتی را آغاز کرد تا در اطراف خود و در بین خانواده‌های آسیب‌دیده از معضلات اجتماعی، کمتر شاهد پرده‌های آخر تکان‌دهنده باشد. آغاز فعالیت‌های این مجموعه در هیئت محله بود. اعضای این مجموعه با نیت انجام کار خیر دور هم جمع می‌شدند و به مرور ظرفیت‌های مختلفی به آن‌ها اضافه شد.

آن‌ها از دوازده سال قبل کار پژوهشی در حوزه تربیتی را نیز آغاز کردند و از حدود سه سال قبل موفق به خلق مدلی از کار پیشگیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی شدند. در جامعه امروز تمام معضلات اجتماعی باعث تحمیل هزینه‌های متعدد و پیچیده بر خانواده‌ها می‌شود. این معضلات در پایان راه آنقدر تابلوی دردناک و تلخی را خلق می‌کند که آدم‌ها با دیدن خانواده متلاشی شده فرد معتاد تصمیم به ترک‌دادن او به هر روش می‌گیرند و برای خانواده‌اش امکاناتی را تدارک می‌بینند تا مثلاً همسرش بتواند کسب درآمد کند.

اما همه این دلسوزی‌ها فقط درصد اندکی از مشکلات آن خانواده را حل می‌کند. راه حل اصلی در چنین مواقعی پیشگیری است و برای رسیدن به ابتدای این راه حل آقای نجابت و مجموعه‌شان دوره‌ای هفت ساله طراحی کردند که شروع آن از ابتلای افراد به اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی نیست. بلکه از کلاس چهارم ابتدایی برای دخترها و ششم ابتدایی برای پسرها است.

اگر در جایی حس شود که این کودکان معصوم زمینه تبدیل‌شدن به بحران‌های اجتماعی را دارند وارد عمل شده و با آموزش‌های مستمر و رایگان بر اساس روش‌های جدید آموزشی دنیا، با تکیه بر بازی و کارهای نمایشی تلاش می‌کنند تا آموزش‌های مرتبط با تربیت اخلاقی را به صورت نهادینه شده در آنها پیاده کنند.

پس از هفت سال وقتی این افراد وارد محیط کار، جامعه و دانشگاه می‌شوند دارای درصد ایمنی بالایی هستند که به راحتی به سوژه‌هایی برای معضلات اجتماعی تبدیل نمی‌شوند.

حوزه دیگر فعالیت این مجموعه سوادآموزی برای کودکان کار و بازمانده از تحصیل است. ابتدا با دوره‌های سوادآموزی آن‌ها را به سواد خواندن و نوشتن مجهز کرده و سپس برای جذب آن‌ها در مدارس برنامه‌ریزی می‌شود.

هدف گذاری دیگر این گروه بر روی بانوان است. بانوانی که به دلایل مختلف برای گذران زندگی احتیاج به درآمد دارند اما راهی به حوزه اقتصادی پیدا نمی‌کنند با کمک‌های این افراد توانمند شده و دست به جیب می‌شوند. آنها در اغلب موارد خودشان شغلی برای کسب درآمد دارند. اما امکان توسعه و پایدار کردن شرایط درآمدی را ندارند. این مساله با کمک و مشاوره‌های بنیاد امید محقق می‌شود. این آموزش‌ها در قالب یک مؤسسه آموزشی صورت می‌گیرد که همه امکانات در آن فراهم است. تا حتی بانوان با انگیزه‌ای که مهارتی ندارند، به مرور کسب مهارت کنند و در مسیر اشتغال‌زایی و کسب درآمد پایدار حرکت کنند.

این مجموعه مردمی است و زیر نظر فرمانداری فعالیت می‌کند. اعضای این مجموعه جوان‌های دغدغه مند با تخصص‌های مختلف هستند. مثلاً شغل آقای نجابت آزاد است و شغل دیگری پزشکی، خانه‌دار، کارخانه‌دار، روحانی و روانشناس هم در بین‌شان وجود دارد و همچنان پذیرای اعضای متخصص و جدیدی هستند که دغدغه‌های بزرگ باعث شده تا به دنبال زندگی متفاوت و مفیدی باشند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=396553

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]