1

بورس دوباره قرمزپوش بسته شد/ نگاه سهامداران به کلیددار باب همایون

  • کد خبر : 396845
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵

به گزارش خبرنگار تابناک، شاخص کل بورس در سومین روز هفته و پس از تعطیلی یک‌روزه بازار سرمایه، به رنگ قرمز درآمد و با کاهش ۲۹ هزار و ۱۵۱ واحد به سطح ۲ میلیون و ۱۳۱ هزار واحد نزول کرد. شاخص فرابورس نیز با کاهش ۱۹۰ واحدی مواجه شد و به ۲۲ هزار و ۷۴ […]

بورس دوباره قرمزپوش بسته شد/ رغبتی برای خرید سهام نیست/ نگاه سهامداران به کلیددار باب همایون/ وزیر اقتصاد چه کسی خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار تابناک، شاخص کل بورس در سومین روز هفته و پس از تعطیلی یک‌روزه بازار سرمایه، به رنگ قرمز درآمد و با کاهش ۲۹ هزار و ۱۵۱ واحد به سطح ۲ میلیون و ۱۳۱ هزار واحد نزول کرد. شاخص فرابورس نیز با کاهش ۱۹۰ واحدی مواجه شد و به ۲۲ هزار و ۷۴ واحد رسید.

بازدهی منفی ۱.۳۵ درصدی نماگر بورس در شرایطی رقم خورده است که طی دو روز کاری گذشته نیز شاخص روند نزولی داشته است و فضای بازار به گونه‌ای است که فعلا رغبتی برای خرید سهام نیست. هرچند واکنش بورس به پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، مثبت بورس و شاخص کل طی دو روز، بیش از ۱۲۶ هزار واحد رشد کرد، اما دوباره در مسیر نزولی حرکت کرد.

پیش‌تر بهادر برهان، کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه در این باره به تابناک گفته بود: تداوم روند مثبت بورس طی روز‌های پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، نیازمند اعلام برنامه‌ها و مصاحبه‌های مسئولان اقتصادی و بورسی دولت جدید است.

بنابراین، باگذشت حدود سه هفته از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، فضای معاملات بازار سهام با رکود همراه است. روندی که به گفته فعالان بازار تحت‌تأثیر عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی است.  

برخی فعالان بازار سهام معتقدند اخبار ضدونقیض از ترکیب کابینه و تیم اقتصادی دولت چهاردهم، باعث سرگردانی و ابهام از چشم‌انداز بورس در آینده شده است. گروهی نیز تأکید دارند در این شرایط رفتار شاخص ارزی باعث شده تا روند بورس با صعود همراه نشود و با نوسانات کاهشی دلار طی هفته‌های اخیر، سودآوری شرکت‌های صادرات محور تحت‌تأثیر قرار گیرد و انتظارات برای سودآوری این شرکت‌ها، به حداقل برسد.

این در حالی است که سمت‌وسوی برنامه‌های اعلام شده پزشکیان و مشاورانش در رقابت‌های انتخاباتی، تأکید بر حذف ارز چندنرخی و رانتی و رسیدن به دلار تک‌نرخی است. رویکردی که معادلات ارزی را دستخوش تغییر خواهد کرد و حذف اختلاف نرخ ارز، باعث افزایش بازگشت ارز صادراتی و تعدیل نرخ دلار می‌شود، در نتیجه بورس‌بازان نسبت به این تغییر ریل ارزی، تا حدودی نگران هستند.

در این میان، نگاه ویژه سهام‌داران به کلیددار جدید باب همایون است تا ببینند چه کسی به‌زودی به‌عنوان وزیر اقتصاد معرفی خواهد شد. مسلماً هر کسی که وزیر اقتصاد شود، در مقام رئیس شورای‌عالی بورس، نگاه ویژه‌ای به تغییرات سازمان بورس خواهد داشت و احتمالاً مجید عشقی در دولت چهاردهم، رئیس سازمان بورس نخواهد بود و با انتصاب رئیس جدید، حال و هوای بورس نیز با تغییر همراه خواهد شد. وزیر اقتصاد در تیم اقتصادی دولت نقش مهمی در تدوین سیاست‌های بورس دارد و نوع نگاهش به تأمین مالی از بازار پول و بازار سرمایه، چشم‌انداز بازار را برای سهام‌داران روش خواهد کرد.

وزیر اقتصاد دولت پزشکیان چه کسی خواهد بود؟

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین گزینه‌های تصدی وزارت اقتصاد در دولت چهاردهم، «عبدالناصر همتی»، «حجت میرزایی» و «امین محمدزاده» هستند. سه شخصی که باید برنامه‌هایشان به‌عنوان وزیر اقتصاد در جهت حمایت از بازار سرمایه، اعلام شود تا شاید شاهد بازگشت رونق به بورس باشیم. این در حالی است که علاوه بر تغییر سیاست‌های ارزی دولت، تعیین تکلیف معضل قیمت‌گذاری دستوری در صنایع بورسی، از مهم‌ترین مطالبات سهام‌داران و فعالان بازار سرمایه است.

مسعود پزشکیان که در برنامه‌های انتخاباتی با کنایه به وعده بورسی یکی از نامزد‌های ریاست‌جمهوری گفته بود: «قرار بود سه‌روزه مشکل بورس حل شود؛ اما بحران ۳ سال کامل ادامه یافت و بورس اوراق بهادار تهران بدترین دوران خود را در ۴ سال گذشته سپری کرده است»، حالا در معرض آزمون سختی است تا نشان دهد، وزیر اقتصادش برنامه‌ای عملیاتی برای حمایت از بورس و نجات سهام‌داران از ضرر و زیان سه تا چهار سال اخیر در چنته دارد یا خیر؟!

باید منتظر ماند تا در نهایت مشخص شود که پزشکیان با همتی به صحن علنی مجلس برای رأی اعتماد خواهد رفت یا گزینه دیگری را برای وزارت اقتصاد مدنظر دارد؛ اما باید رئیس‌جمهور به این نکته توجه کند که وضعیت بورس، نتیجه سیاست‌ها و تصمیمات و نگرش دولت در مورد بازار سرمایه است و نیازمند نگاه ویژه‌ای است تا شرایط بازار تغییر کند.

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=396845

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]