0

چالش‌های کلان و دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه

  • کد خبر : 396933
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸

به گزارش ایرنا از سازمان بورس، مجید عشقی در دیدار با سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه بحث اصلی سازمان و شورای عالی بورس، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است، گفت: برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، سه هدف کلی، یعنی تاکید بر منافع بلندمدت، افزایش اثربخشی و کارایی نظام نظارتی و تسهیل‌گری […]

به گزارش ایرنا از سازمان بورس، مجید عشقی در دیدار با سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه بحث اصلی سازمان و شورای عالی بورس، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است، گفت: برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، سه هدف کلی، یعنی تاکید بر منافع بلندمدت، افزایش اثربخشی و کارایی نظام نظارتی و تسهیل‌گری در تامین مالی، تشخیص سرمایه و مدیریت ریسک تعریف شده است.

وی با بیان اینکه ۳۲ درصد بازار مربوط به بخش خصوصی است، افزود: طی چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه سیر صعودی داشته به طوری‌که در حال حاضر ETF‌های بازار، ۳۵ درصد مجموع معاملات را تشکیل می‌دهند و این نسبت در سال‌های دورتر بطور متوسط ۵ درصد بوده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مهمترین چالش‌های موجود در بازار سرمایه افزود: افزایش بهای تمام شده در شرکت‌های بورسی درآمد آنها را کاهش داده و موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده است.

قیمت‌گذاری دستوری چالش‌های زیادی ایجاد کرده است

عشقی تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری صنایع مختلف کشور را با چالش‌های بسیار زیادی مواجه کرده است. همچنین هزینه بالای انرژی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به صنایع مهم و بنیادی کشور وارد کرده است.

وی ادامه داد: بالا بودن نرخ بهره، شکاف زیاد نرخ نیما و آزاد و نحوه تعیین و اعلام قیمت نهاده‌ها و خوراک و انرژی صنایع از دیگر چالش‌ها به شمار می‌رود. افزایش نرخ اخزا به دلیل انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصد و همچنین بند س تبصره ۶ قانون بودجه هم زمان تاثیرات منفی بر بازار گذاشت. لذا انتظار می‌رود با احتراز از برخی تصمیم‌گیری‌های غلط و پشت سرهم، آسیب‌های بیشتری به بازار وارد نشود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: صنعت دارو جزو صنایعی است که دوره وصول مطالبات آنها بالا رفته است به طوری که هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری نمی‌توانند داشته باشند که برای این موضوع هم باید چاره‌اندیشی درست و مدیریت شده‌ای شود.

طرح‌ها و لوایح مرتبط با بازار سرمایه

عشقی در پایان به برخی از طرح‌ها و لوایح مرتبط با بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: لایحه تجارت، لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، طرح نظام جامع حسابداری و حسابرسی و لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی از جمله طرح ها و لوایحی هستند که سازمان بورس با جدیت تمام در حال پیگیری برای اصلاح و یا تصویب آنها با کمک مجلس است.

مجلس از تعامل با بازار سرمایه استقبال می‌کند/ حرکت به سمت اصلاح نظام ارزی

در ادامه این جلسه، سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه علت حل نشدن اغلب موضوعات و مسائل در کشور، مستند نشدن تجارب موفق و ناموفق و مغفول ماندن فراآیند مدیریت دانش است، گفت: تردیدی نیست که دیر یا زود باید به این سمت حرکت کنیم که نظام ارزی باید اصلاح شود لذا مجلس و دولت موظف هستند با کمک و همکاری بیش از پیش خود گام‌های محکمی برای اصلاح امور اقتصادی از جمله نظام ارزی بردارند.

ضرورت پیگیری امور بورسی با کمک رییس جمهور

حسینی اعلام کرد: ضرورت دارد سازمان بورس مسائل اصلی خود را طی نامه‌ای به رییس جمهور ارائه کند تا رسیدگی به این موضوعات در اولویت برنامه دولت چهاردهم قرار گیرد. برهمین‌اساس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم می‌بایست اقداماتی انجام دهند تا بورس با برخی تصمیم‌گیری‌ها دچار نوسان و چالش نشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: سازمان بورس می‌بایست با همکاری ارکان بازار سرمایه و برگزاری جلساتی با دیگر کمیسیون‌های مجلس از جمله برنامه و بودجه، انرژی و و… در تعامل با پارلمان برای رفع مسائل بازار سرمایه رویکردی فعال‌تر اتخاذ کند، مسلما مجلس نیز از این موضوع استقبال خواهد کرد.

اصلاح سه مولفه حمایت، قیمت و نظارت

وی یادآور شد؛ تا مادامی که سه مولفه اصلی حمایت، قیمت و نظارت اصلاح نشود، اقتصاد کشور رشد نخواهد کرد. سازمان بورس در کنار فعالیت‌های فنی و تکنیکی باید یکسری تعاملات نهادی هم در دستور کار خود قرار دهد تا به نتیجه درستی برای رفع موانع پیش روی خود برسد.

حسینی تاکید کرد: نباید حکمرانی دولت باعث اخلال در حقوق مالکانه شود که در سال های اخیر در صنایع مختلف شاهد این معضل بوده‌ایم.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=396933

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]