1

دیدار معاون سیاسی رییس الوزراء حکومت افغانستان با وزیر کشور

  • کد خبر : 396999
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸

معاون سیاسی رئیس الوزراء حکومت افغانستان که در راس یک هیات سیاسی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، در تهران بسر می برد، با وزیر کشور دیدار و گفت وگو کرد. به گزارش ایسنا، احمد وحیدی وزیر کشور، روز سه‌شنبه میزبان محمد عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس الوزراء حکومت افغانستان و هیئت سیاسی […]

معاون سیاسی رئیس الوزراء حکومت افغانستان که در راس یک هیات سیاسی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، در تهران بسر می برد، با وزیر کشور دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی وزیر کشور، روز سه‌شنبه میزبان محمد عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس الوزراء حکومت افغانستان و هیئت سیاسی این کشور بود که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران به تهران سفر کرده است.

عبدالکبیر در این دیدار مسئله فلسطین را از مسائل مهم جهان اسلام دانست و با اشاره به مظلومیت مردم غزه اظهار داشت: افغانستان همراه با جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم غزه حمایت می‌کند و چه بسا اگر با رژیم اشغالگر مرز مشترک داشتیم در دفاع از مردم مظلوم غزه وارد جنگ با صهیونیست‌ها می‌شدیم.

وی در این نشست ضمن قدردانی و تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از اتباع افغانستانی، در خصوص تحرکات داعش در منطقه گفت: داعش در افغانستان جایی ندارد و مرزهای ما در برابر آنها مسدود است؛ ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم برای همسایگانمان به ویژه جمهوری اسلامی ایجاد مشکل کنند.

موضوعات اقتصادی، از موارد دیگری بود که عبدالکبیر به آن پرداخت و در همین زمینه اظهار داشت: ما خواهان همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری ایران در افغانستان هستیم.

وی مسائل اقتصادی را از مشکلات اصلی افغانستان دانست و افزود: ما در افغانستان به دنبال آبادانی و توسعه هستیم تا هم مردم و هم سرمایه گذاران افغانی به این کشور بازگردند تا برای مردم کسب درآمد و اشتغال ایجاد شود.

محمد عبدالکبیر وسعت سرزمین های زراعی در افغانستان را از نقاط قوت این کشور دانست و بر لزوم سرمایه گذاری در این بخش تاکید کرد.

وی در زمینه محصولات زراعی در این کشور افزود: قبل از دولت اسلامی بخش های وسیعی از زمین های زراعی به کشت خشخاش اختصاص داشت، اما اکنون امارت اسلامی به کسی اجازه کشت این محصول را نمی دهد و به دنبال کشت جایگزین(گندم) است.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه کشور افغانستان برای جمهوری اسلامی اظهار کرد: صلح، امنیت، آرامش، اقتصاد پویا و رفاه مردم افغانستان برای ما اهمیت به سزایی دارد و در چند دهه گذشته که در کنار مردم افغانستان بوده ایم همراهی ملت ایران با افغانستان اثبات شده است.

وحیدی ضمن یادآوری مصائب مردم افغانستان در زمان اشغال شوروی و امریکا بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم افغانستان ایستاده است.

وزیر کشور، رژیم صهیونیستی را دشمن اصلی جهان اسلام دانست و افزود: این رژیم نامشروع از درون پوسیده است و اگر امریکا از آن حمایت نمی کرد تاکنون از بین رفته بود و مردم مظلوم فلسطین و غزه امروز تحت ظلم نبودند.

وحیدی با اشاره به برخی از توافقات انجام گرفته دو کشور، توسعه روابط اقتصادی را از اهداف ایران و افغانستان دانست و در همین زمینه افزود: بازارچه‌های مرزی می‌تواند سهم قابل توجهی در مراودات اقتصادی بین دو کشور داشته باشد و از همین رو توسعه آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در مورد کشت خشخاش گفت که باید کشت‌های جایگزین با جلب حمایت های بین المللی جایگزین شوند.

موضوع آب هیرمند از نکات دیگری بود که وزیر کشور به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع از اهم مواردی است که باید محور گفت‌وگوهای طرفین قرار بگیرد و انتظار داریم با همکاری های بیشتر موضوع حق آبه محقق شود.

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=396999

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]