1

اسماعیل هنیه به شهادت رسید

  • کد خبر : 397011
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که روز گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان به ایران سفر کرده بود، بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ مردادماه در محل اقامتش در تهران ترور شد و به‌همراه یکی از محافظینش به شهادت رسید. روابط عمومی کل سپاه پاسداران […]

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که روز گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان به ایران سفر کرده بود، بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ مردادماه در محل اقامتش در تهران ترور شد و به‌همراه یکی از محافظینش به شهادت رسید.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین رابطه و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر مورد اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

متن اطلاعیه به این شرح است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

انّا للّه و انّا الیه راجعون

با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اسماعیل هنیه که بود؟

«اسماعیل هنیه» با نام کامل «اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه» (ابوالعبد) در سال ۱۹۶۳ در اردوگاه الشاطی نوار غزه (تحت حاکمیت مصر) به دنیا آمد، دوران نوجوانی و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در همین اردوگاه و در مدرسه‌ای متعلق به آنروا UNRWA و تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر گذراند و در سال ۱۹۸۱ برای تحصیل در رشته ادبیات عرب وارد دانشگاه اسلامی غزه شد.

وی که با ورود به دانشگاه، به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه در آمده بود، از سال ۱۹۸۳ به‌مدت یک سال عضو شورای دانشجویی دانشگاه شد و تا سال ۱۹۸۶ نیز ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را به‌عهده گرفت و نهایتاً یک سال بعد همزمان با انتفاضه اول در فلسطین، با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شد.

شرکت او در انتفاضه اول موجب دستگیری‌اش توسط صهیونیست‌ها شد و او مدت کوتاهی را در زندان‌های این رژیم گذراند. اسماعیل هنیه بار دیگر در سال ۱۹۸۸ به‌مدت ۶ ماه و در سال ۱۹۸۹ به‌مدت ۳ سال به زندان اسرائیل افتاد.

پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۲، هنیه به‌همراه برخی دیگر از سران مبارز فلسطینی نظیر شهید عبدالعزیز الرنتیسی (رهبر اسبق حماس)، محمود زهار (از رهبران فعلی حماس)، شهید یحیی عیاش (فرمانده اسبق شاخه نظامی حماس) و حدود ۴۰۰ نفر دیگر به جنوب لبنان (منطقه مرج الزهور) تبعید شد و این تبعید آغازی بر پیوند خوردن این مبارزین با گروههای دیگر نظیر حزب‌الله لبنان شد.

هنیه متأهل و دارای ۱۳ فرزند بود که ۳ نفر از آن‌ها در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ و در جریان نبرد طوفان الاقصی و در بمباران سنگین نوار غزه توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند.

در اکتبر ۲۰۲۳ نیز جنگنده‌های ارتش اسرائیل خانه هنیه در شهره غزه را بمباران کردند که طی این حادثه ۱۴ نفر از اعضای خانواده‌اش از جمله یک برادر و برادرزاده‌ او شهید شدند.

اندکی بعد، در نوامبر ۲۰۲۳، نوه کوچکش و در چند روز بعد نوه دیگری از وی در حمله هوایی اسرائیل به غزه به شهادت رسیدند.

اسماعیل هنیه در سال ۲۰۰۳ نیز به‌همراه شیخ احمد یاسین (رهبر اول حماس که در سال ۲۰۰۵ به شهادت رسید) مورد هدف حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفت که زنده ماند.

در پی خروج اسرائیل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ و سپس پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمان فلسطین در سال ۲۰۰۶، هنیه از تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ به‌عنوان نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطینی برگزیده شد.

هنیه در تاریخ ۶ می ۲۰۱۷ به‌جای خالد مشعل به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس جایگزین وی شد.

انتهای پیام/+

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=397011

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]