2

شهادت اسماعیل هنیه، دلار را هیجان زده کرد/فردای پاسخ ایران، قیمت دلار چقدر خواهد بود؟

  • کد خبر : 397125
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

 به گزارش خبرنگار تابناک، بررسی ها نشان می دهد بازار ارز در دهمین روز مرداد به دنبال شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در خاک ایران، با تنش و ریسک سیاسی مواجه شده است. به گونه‌ای که بهای دلار در بازار آزاد با افزایش مواجه شد و تا نزدیکی ۶۱ هزار تومان نیز پیش […]

شهادت اسماعیل هنیه، دلار را هیجان زده کرد/فردای پاسخ ایران، قیمت دلار چقدر خواهد بود؟

 
به گزارش خبرنگار تابناک، بررسی ها نشان می دهد بازار ارز در دهمین روز مرداد به دنبال شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در خاک ایران، با تنش و ریسک سیاسی مواجه شده است. به گونه‌ای که بهای دلار در بازار آزاد با افزایش مواجه شد و تا نزدیکی ۶۱ هزار تومان نیز پیش روی کرد، هرچند شاخص ارزی در حال حاضر در میانه کانال ۶۰ هزار تومان در نوسان است، اما برخی نگران آینده بازار ارز و قیمت دلار تحت تاثیر تحولات منطقه و پاسخ ایران به اسرائیل در آینده هستند.

در این باره، سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز در گفتگو با خبرنگار تابناک بیان داشت: تجربه ثابت کرده است که هر اتفاقی که در ایران به صورت هیجانی بیفتد و باعث کاهش یا افزایش نرخ ارز شود، با ثبات نیست. به عنوان مثال، در مهرماه سال ۹۷ قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۹ هزار و  ۳۰۰ تومان رسید، اما مدتی بعد به راحتی به ۱۰ هزار تومان نزول کرد و مدت‌ها در محدوده ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان نوسان کرد. در سال ۹۹ هم دلار به ۳۳ هزار تومان رسید، اما به راحتی تا ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان پایین آمد و بعد از مدتی به ۲۵ هزار تومان رسید. این فراز و فرود در زمستان ۱۴۰۱ هم تکرار شد.

وی ادامه داد: همواره این مدل از نوسانات برای دلار، زیاد است، اما دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند. ارزش ذاتی دلار با قیمتی که در بازار می‌بینیم، متفاوت است. در حقیقت ارزش ذاتی دلار از فاکتور‌های مهم به نام نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم تبعیت می‌کند.

به گفته این کارشناس بازار ارز، در حال حاضر حجم نقدینگی به ۸ هزار و ۳۰۰ همت رسیده است و از سوی دیگر با رشد اقتصادی ناپایدار ۳.۵ درصدی مواجه هستیم. در نتیجه در این شرایط و با توجه به این فاکتورها، ارزش ذاتی دلار روی کاغذ ۵۷ هزار تومان و در پایان سال جاری در سطح ۷۰ هزار تومان برآورد می‌شود؛ بنابراین دلار باید در این دامنه حرکت کند، مگر اینکه اتفاقاتی نظیر ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا را شاهد باشیم، آن موقع هر اتفاقی ممکن است بیفتد و می‌توان از اولین گام دلار در محدوده ۸۰ هزار تومانی سخن گفت. ولی در حال حاضر این احتمال را کمرنگ می‌بینیم و با توجه به واقعیت‌ها و فضای خاکستری در اقتصاد، نرخ دلار در حال حاضر باید در محدوده ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان باشد و در ادامه با نقدینگی خلق شده تا پایان سال می‌تواند به ۷۰ هزار تومان برسد.

رفتار دلار پس از عملیات وعده صادق چگونه بود؟
بوربور با اشاره به اینکه حال ممکن است برخی اتفاقات نظیر شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در شب گذشته اتفاق بیفتد که در نتیجه بازار را هیجان زده می‌کند و بازار به سمت سفته بازی می‌رود، اظهار داشت: باید به اینکه توجه کنیم که نوسان دلار از شب گذشته تا به امروز چقدر بوده است؟ چراکه از نرخ ۵۹۵۰۰ تومان به ۶۰۵۰۰ تومان رسیده است، یعنی هزار تومان رشد داشته است. اما اگر چنین اتفاق تلخی دو سال قبل اتفاق می‌افتاد، نرخ دلار بسیار افزایش می‌یافت. چراکه دو سال قبل وقتی دلار در محدوده ۳۰ هزار تومان بود، ارزش واقعی دلار روی کاغذ ۴۰ هزار تومان بود، در نتیجه دلار کمتر از ارزشش معامله می‌شد؛ بنابراین هر اتفاق حتی کوچک باعث جهش نرخ ارز در آن مقطع می‌شد. این در حالی است که در شرایط کنونی، نرخ دلار بالاتر از ارزش ذاتی قرار گرفته بود و تحت تاثیر اتفاق شب گذشته، توان رشد بالایی نداشت.

وی تصریح کرد: حتی در زمان حمله ایران به اسرائیل (عملیات وعده صادق) شاهد بودیم که نرخ دلار رشد بسیار بالایی نداشت و خیلی سریع نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان کاهش یافت؛ بنابراین نکته مهم در این خصوص، بالا بودن قیمت دلار بیش از ارزش ذاتی است و در نتیجه توانی برای جهش و رشد معنادار ندارد، اما یادآور می‌شوم که اگر چنین اتفاقی دو سال قبل رخ داده بود، دلار با افزایش بیشتری روبرو می‌شد.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه همه نگاه‌ها به ریاست جمهوری آمریکا و احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید است، گفت: اما سوال اینجاست که اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، دوباره به سال‌های قبل از ۱۴۰۰ برمی گردیم؟ موضوعی که نیازمند توجه به شرایط آن موقع است. زیرا در سال ۹۹ با کرونا مواجه شدیم و بر کاهش فروش نفت تاثیر گذار بود. اما حالا اگر ترامپ رئیس جمهور شود، کلا بازی تغییر کرده است و خبری از کرونا نیست؛ بنابراین اتفاقاتی اکنون رخ می‌دهد در حد یک نویز بر روند دلار است.   

بوربور در خصوص اینکه رفتار دلار پس از پاسخ ایران به اسرائیل چگونه خواهد بود با اشاره به حمله قبلی ایران به اسرائیل و تغییرات نرخ دلار در آن مقطع تاکید کرد: آن زمان که ایران به اسرائیل حمله موشکی داشت؛ نرخ دلار از ۶۲ هزار تومان به نزدیک ۷۰ هزار تومان رسید و فردای آن روز دلار روی ۶۸ هزار تومان باز شد و یک هفته بعد نیز دلار به کف کانال ۶۰ هزار تومان کاهش یافت؛ بنابراین در این باره باید توجه داشت که آیا پاسخ آینده ایران، بزرگ‌تر از پاسخ قبلی است؟ این سوال اصلی است. بنابراین با توجه به ارزش ذاتی دلار در سطح ۵۸ هزار تومان، نوسانات دلار پس از حمله احتمالی ایران به اسرائیل، قابل توجه نخواهد بود و دوباره کاهشی خواهد بود. هرچند هیجانات در روند تغییرات نرخ دلار، موثر است، ولی در نهایت این هیجانات خنثی خواهد شد.  
 

 

 

 

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=397125

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]