1

پنج گزینه نهایی شورای راهبری برای وزارت صمت/ رئیس جمهور چه کسی را انتخاب می‌کند؟

  • کد خبر : 397285
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرنگار تابناک، در حالی روز گذشته مراسم تحلیف نهمین رئیس‌ جمهور کشورمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که همچنان رسانه‌های مختلف مشغول گمانه‌زنی در خصوص اعضای کابینه چهاردهم هستند. گروه‌های نزدیک به نامزد‌های وزارتخانه‌ها و جریانات خاص نیز در حال انتشار و اشاعه لیست‌های گوناگون از گزینه‌های نهایی برای وزارتخانه‌ها […]

به گزارش خبرنگار تابناک، در حالی روز گذشته مراسم تحلیف نهمین رئیس‌ جمهور کشورمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که همچنان رسانه‌های مختلف مشغول گمانه‌زنی در خصوص اعضای کابینه چهاردهم هستند.

گروه‌های نزدیک به نامزد‌های وزارتخانه‌ها و جریانات خاص نیز در حال انتشار و اشاعه لیست‌های گوناگون از گزینه‌های نهایی برای وزارتخانه‌ها هستند، اما اطلاعات رسیده به تابناک نشان می‌دهد که در حال حاضر به جز وزارت امور خارجه، هنوز هیچ وزیر پیشنهادی دیگری قطعی و نهایی نشده است.

در این میان، یکی از وزارتخانه‌های پر پیچ‌وخم و پر سروصدا در این دوره، وزارت صنعت، معدن و تجارت است، وزارتخانه‌ای که بار سنگین دو یا سه وزارتخانه را به دوش می‌کشد و در این شرایط، موضع مسعود پزشکیان نسبت به تفکیک شدن یا نشدن وزارت بازرگانی از بخش صنعت و معدن، مشخص نشده است، باید فعلاً یک گزینه برای وزارت صمت، از سوی رئیس‌جمهور کشورمان مشخص و به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

 پیشکسوتان از قطار خدمت باز می مانند؟

کمیته انتخاب وزیر برای وزارت صمت، در فرایند بررسی و انتخاب نامزدها، جزو پرمایه‌ترین کمیته‌های سازوکار ظریف و پزشکیان تلقی می‌شود. به‌گونه‌ای که حضور افراد پیشکسوت و پرسابقه‌ای از مصطفی هاشمی‌طبا و محمدرضا نعمت‌زاده گرفته تا افرادی همچون مهدی کرباسیان، رضا ویسه، سید حسین هاشمی، مهدی غضنفری و مسعود خوانساری در رأس این کمیته، همه نظر‌ها را به این کمیته معطوف کرد.

در این میان، با اعلام آمادگی و نامزدی بیش از ۶۵ نفر برای کسب کرسی وزارت صمت که عمدتا معاونین و مدیران ادوار این وزارتخانه بودند، شرایط سختی برای کار کمیته رقم خورد و فشار‌های زیادی از جهات گوناگون به اعضای کمیته وارد شد.

در نهایت، کمیته مذکور بعد از جلسات و انجام مصاحبه‌های متعدد، لیست ۱۱ نفره‌ای را بر اساس سازوکار تعیین شده به شورای راهبری ارسال کرد.

لیستی ۱۱ نفره‌ای که در نبود اسامی افرادی مانند رضا رحمانی، ولی الله افخمی راد، حسین ابوئی مهریزی، خداداد غریب پور، یونس الستی و جعفر سرقینی، چالشی در روند انتخاب گزینه‌ها ایجاد کرد و باعث بروز برخی اعتراضات نسبت به تصمیم کمیته مربوطه شد.

اما بررسی خبرنگار تابناک و اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که باوجود اعتراضات حاشیه‌ای، در نهایت روز جمعه، اعضای شورای راهبری، گزینه‌های مقبول و مورد تأیید شورا که بعد از رأی‌گیری، حائز بیشترین آرا بودند را برگزیدند. افرادی که همان پنج نفر اول انتخابی کمیته صمت بودند.

این پنج نفر، شامل حسین علائی، حسین سلاح ورزی، فرشید گلزاده کرمانی، میثم سعیدی و سعید زرندی  هستند و به شخص رئیس جمهور معرفی شده‌اند.

اما همان‌طور که اشاره شد، وزارت صمت از جمله وزارتخانه‌های پر سروصدا در این دوره بوده است و در نتیجه پس از ارسال لیست پنج نفره به رئیس جمهور، از روز جمعه مجموعه‌ای از لابی‌ها، تلاش‌ها و مراجعات گسترده برای تغییر این لیست یا اضافه شدن افراد از طرق مختلف در حال انجام است.

چه کسی سکاندار صمت می شود؟

برخی معتقدند که رضا رحمانی، وزیر اسبق صمت که دو سال در دولت روحانی فعالیت داشت و در میانه راه برکنار شد، بهترین گزینه این وزارتخانه است و اصرار دارند تا سکان صمت دوباره به دست رحمانی بیفتد. سابقه رضا رحمانی در کسوت رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و تجربه وزارت صمت از نقاط قوت است، اما ایرادهای ناشی از ضعف مدیریت و نارضایتی بدنه وزارت صمت و البته فعالان اقتصادی، از نقاط ضعف رحمانی محسوب می‌شود.

برخی تلاش زیادی برای اضافه شدن خداداد غریب پور به لیست پنج نفره شورای راهبری دارند. غریب پور، رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو است.

غریب پور در دولت اصلاحات، هشت سال فرماندار یاسوج بود و مدیرعاملی پتروشیمی شازند اراک، مدیریت سازمان ایمیدور و مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی را در کارنامه خود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود روابط خوب غریب پور با برخی فعالان حوزه معدن و رسانه‌ها، اما از انتخاب و حضور در لیست نهایی تاکنون ناکام بوده است .

بنابراین، کار سخت رضا رحمانی و خداداد غریب پور و طرفداران پرقدرت و پرنفوذ آن‌ها برای کسب صندلی وزارت در حالی است که این دو نفر در فرایند انتخاب و گزینش کمیته و شورا موفق نشده‌اند و به نظر می رسد بعید است حالا در وقت اضافه، به لیست شورای راهبری بر روی میز رئیس‌جمهور افزوده شوند!

حال معلوم نیست که آیا مسعود پزشکیان، صرفاً بر اساس لیست تعیین شده توسط شورای راهبری، تصمیم‌گیری خواهد کرد یا اصرار طرفداران پرنفوذ این دو نفر باعث تغییر نظر رئیس جمهور خواهد شد؟!

 

وزارت صمت ازآن چه کسی می شود؟/دو تابعیتی ها در فهرست بررسی

فشار‌های مذکور در شرایطی است که لیست ۵ نفره شورای راهبری، از تنوع قابل توجهی از افراد مختلف برخوردار است که در ادامه بیان می‌شود:

حسین علائی، سردار بازنشسته و پرسابقه‌ای است که البته طبق شنیده ها رابطه بسیار نزدیکی هم با مسعود پزشکیان دارد و از چهره‌های اصلی، مطرح و محتمل به نظر می‌رسد.

سوابق طولانی حسین علائی در عرصه‌های مختلف انقلاب نظیر صنایع دفاعی، نیروی هوائی سپاه، شرکت هواپیمایی آسمان، تحصیلات در حوزه مدیریت استراتژیک، در کنار شخصیت معتدل و مرتبط با اجزاء نظام از نقاط قوت علائی است و در مقابل عدم ارتباط مستقیم با حوزه‌های تجارت، معدن و صنعت و ذی‌نفعان این بخش و سن بالای ایشان، از نقاط ضعفش تلقی می‌شود.

حسین سلاح ورزی نفر بعدی در لیست شورای راهبری برای وزارت صمت است. سلاح ورزی که بیشتر به‌خاطر فعالیت‌های تشکلی در اتاق بازرگانی ایران و کانون عالی کارفرمایی ایران شناخته شده است، یکی از مدیران تحصیل‌کرده بخش خصوصی است که در زمینه مهندسی صنایع و همچنین مدیریت مالی، تحصیلات عالی دارد.

سلاح ورزی در کنار بنگاه‌داری و اداره شرکت‌های متعدد، در زمینه‌های تولید، معدن و صادرات، سال‌های سال در کسوت نایب‌رئیس و رئیس در اتاق بازرگانی ایران، کانون عالی کارفرمایی و تشکل‌های دیگر فعالیت داشته است. البته در سال گذشته در یک دعوای طولانی با دولت سیزدهم، به‌خاطر مواضعی که در اتفاقات ۱۴۰۱ داشته و چند توئیت مرتبط با این اعتراضات، از ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران کنار گذاشته شد.

مقبولیت و ارتباط خوب حسین سلاح ورزی با فعالین بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی، تسلط کافی بر موضوعات و مسائل فضای کسب‌وکار، آشنایی با تجارت و اقتصاد بین‌الملل، از نکات قوت و حواشی ناشی از اختلاف با دولت سیزدهم در سال گذشته، از جمله نکات منفی بر سر راه انتخاب سلاح ورزی برای وزارت صمت است.

سعید زرندی دیگر نامزد وزارت صمت است. وی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی و تحصیل‌کرده حوزه مدیریت و طبق شنیده ها داماد حسن عابدجعفری، وزیر اسبق بازرگانی دولت میرحسین موسوی است که علاوه بر سابقه مدیرکلی در استان البرز، مدیرعامل منطقه ویژه پیام و معاونت برنامه‌ریزی وزارت صمت را هم در کارنامه کاری خود دارد.

زرندی از جمله گزینه‌های جوانی است که با توجه به ارتباطاتی که دارد، یکی از شانس‌ها و گزینه‌های محتمل برای تصدی کرسی وزارت صمت است. تحصیلات عالی، سابقه مرتبط، معاونت در وزارت صمت که البته طبق شنیده ها بر اساس حمایت های واعظی، وزیر ارتباطات دولت روحانی به این مرحله رسیده، ارتباط خوب با تیم پزشکیان، از نقاط قوت سعید زرندی است و در مقابل، گلایه ذی‌نفعان از عدم تصمیم‌گیری قاطع و کندی در تصمیم گیری از نقاط ضعف وی تلقی می‌شود.

میثم سعیدی دیگر گزینه معرفی شورای راهبری است، جوانی اصلاح طلب و تحصیل کرده از افراد سابق گروه تحکیم وحدت که تحصیلات عالی خود را در کشور سوئد به پایان رسانده و تجربه مدیریت شرکت‌های حوزه پتروشیمی را با خود به همراه دارد.

سعیدی که با اعضا جبهه اصلاحات رابطه نزدیکی دارد، به دلیل حمایت اصلاح طلبان، در شرایط کنونی یکی از گزینه‌های محتمل تلقی می‌شود. تجربه مدیریت شرکت‌های پتروشیمی، تحصیلات عالی مرتبط و حمایت گروه‌های پرنفوذ، از نکات قوت سعیدی است و در مقابل، سابقه تند سیاسی (دفتر تحکیم وحدت) و البته اقامت خانواده‌اش در کشور سوئد که شائبه دو تابعیتی بودن وی را تقویت می کند، از نکات ضعف وی برای تصدی پست وزارت صمت است.

نفر آخر، فرشید گلزاده کرمانی است. جوانی تحصیل‌کرده و از مدیران بخش خصوصی است که در انگلستان تحصیلات تکمیلی خود را دنبال کرده است و به نظر می رسد دوتابعیتی باشد که البته با برخی چهره‌های اصلاح طلب نزدیک و در ارتباط است.

به جرات می توان گفت شاخص ترین بخش کارنامه فعالیت اقتصادی وی مدیریت فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه، صندوق بازنشستگی فرهنگیان است و البته در حال حاضر نیز در شرکت صنایع لوازم‌خانگی ماد ایران مسئولیت دارد! قرار گرفتن نام وی در فهرست اسامی وزرای احتمالی صمت با چنین کارنامه ضعیفی در قامت وزیر صنعت معدن و تجارت طبیعی به نظر نمی رسد و باید پرسید چطور چنین شخصی حتی اسم وی در قامت وزیر چنین وزارتخانه عظیمی مطرح شود؟! بله؛ گویا پای حمایت سیاسی در میان است!

شنیده شده که گلزاده کرمانی به محمدرضا عارف معاون اول دولت چهاردهم، بسیار نزدیک و از افراد محبوب و مورد اعتماد معاون اول پزشکیان است.

 برخی حواشی دیگر این چهره کم کارنامه نزدیک به عارف، اقامت همسر و فرزندش در انگلستان و عدم ارتباط کافی با ذی‌نفعان حوزه فعالیتی خود است.

گزینه های وزارت صمت چند ساله اند؟

در مجموع از پنج گزینه نهایی ۴ نفر کمتر از ۵۵ سال دارند و یک نفر با سن ۶۸ سال حضور دارند که همگی هم دارای تحصیلات عالی با درجه دکتری هستند.

با همه این اوصاف باید صبر کرد و دید که در روز‌های آینده، مسعود پزشکیان برای سرنوشت بخش‌های صنعت، معدن و تجارت کشور چه سکانداری را انتخاب خواهد کرد.

آیا پزشکیان تسلیم فشار گروه‌های ذی‌نفوذ خواهد شد یا تحت‌تأثیر درخواست‌های قومیتی قرار می‌گیرد؟

آیا انتخاب رئیس‌جمهور یکی از نیرو‌های با تجربه و پرسابقه مدیریتی کشور خواهد بود یا به جوانان تحصیل‌کرده اعتماد خواهد کرد یا ریل جدیدی خواهد گذاشت و مانند تجربه برخی کشورها، چون عمان، وزیر صمت خود را از مدیران و فعالان بخش خصوصی انتخاب خواهد کرد یا سراغ همان مسیر قبلی و اعتماد به بوروکرات‌ها می رود؟ همه این سؤالات، در روز‌های آتی با انتخاب رئیس‌جمهور برای گزینه وزارت صمت، پاسخ داده خواهد، فقط کافی‌ست چند روزی منتظر بمانیم.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=397285

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]