1

هیاتی که روضه‌خوان ندارد!

  • کد خبر : 397578
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۷

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ تصور برخی افراد این است که برگزاری هیات و گردهم‌آمدن آدم‌ها در قالب مراسم‌های مذهبی از این دست باید الزاماً به روضه‌خوانی منتهی شود. اما این هیات به سراغ روضه نمی‌رود ولی اتفاق‌هایی مهم در آن رقم می‌خورد. سجاد خراسانی تحصیل کرده مقطع کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی و مدیر عامل سازمان […]

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ تصور برخی افراد این است که برگزاری هیات و گردهم‌آمدن آدم‌ها در قالب مراسم‌های مذهبی از این دست باید الزاماً به روضه‌خوانی منتهی شود. اما این هیات به سراغ روضه نمی‌رود ولی اتفاق‌هایی مهم در آن رقم می‌خورد. سجاد خراسانی تحصیل کرده مقطع کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی و مدیر عامل سازمان مردم نهاد «صبای سلامت» شهر سمنان است. او و دوستانش در سال آخر دانشگاه به این فکر می‌کردند که چگونه بعد از فارغ‌التحصیلی هم‌دانشگاهی‌ها را با فعالیت‌های انقلابی دور هم جمع کنند. سال ۱۳۹۶ روزهای دوشنبه نشستی در تهران برگزار می‌شد که سردار عزیز جعفری و آقای حسین یکتا در آن سخنرانی داشتند. سجاد خراسانی هم با پنج نفر از دوستانش در این دوره‌ها شرکت می‌کرد و هسته اولیه این کار را شکل دادند.

او بعد از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۹۷ به سمنان آمد و مؤسسه «صبای سلامت» شکل گرفت. مانند اغلب فعالیت‌های خودجوش در اول کار پول و بودجه نداشتند و به همین دلیل به سراغ طرح‌هایی که کمترین هزینه و بهترین خروجی را داشت، رفتند. مثلاً برای برگزاری کلاس‌های آموزشی به سازمان‌ها و ادارات و کمیته امداد مراجعه کرده و برای تحت پوشش قراردادن دانش آموزان مددجو اعلام آمادگی می‌کردند. به مرور دوره‌ها از حالت رایگان خارج شد و برای اجرای دوره‌ها هزینه‌هایی دریافت می‌کردند و در ادامه هم برای ادامه آموزش‌ها قرارداد می‌بستند.

این گروه بعد از سال ۱۴۰۱ وارد مرحله تخصصی شدند. ابتدا یک طرح غربالگری خانه به خانه به راه افتاد. در این طرح یک منطقه هدف در پایین شهر را در نظر می‌گرفتند و با گروه‌های پنج تا هشت نفره شامل پزشک، پرستار و ماما به تک تک خانه‌ها مراجعه کرده و شناسنامه سلامتی برای اعضای هر خانواده تشکیل می‌دادند. در کنار اجرای این طرح دانش‌آموزان شناسایی شده، به گروه تحصیلی «امان» معرفی می‌شدند. این گروه در آن منطقه دوره‌ها و کلاس‌های مختلف برای این دانش‌آموزان برگزار می‌کند. این طرح در چهار منطقه شهر به طور کامل انجام شد. کم‌کم گروه روان‌شناسی هم به آن‌ها پیوست و اعلام کرد در صورت فراهم‌شدن بستر مناسب آماده برگزاری دوره‌های روان‌شناسی خواهند بود.

اعضای این گروه کل مشاوران و روان‌شناس‌های شهرستان را بررسی و از بین آن‌ها شصت نفر را انتخاب کردند و یک کانون خانواده با مدل چرخه خاص خودش شکل گرفت. آموزش‌ها برای جوانان شامل آگاهی‌های قبل از ازدواج، همسرداری، مشاوره برای خانواده‌های دارای فرزند یک تا دو ساله، دوره‌های تربیت کودکان و نوجوانان، دوره‌های مخصوص نوجوانان برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و برخی از این دوره‌ها بود.

ابتدا در یک محله به صورت نمونه کار انجام شد و حالا دو مؤسسه این کار را بر عهده گرفته و کار را قوی‌تر ادامه می‌دهند. شکل کار به این صورت است که افراد فعال در هر حوزه را شناسایی و با هم آشنا می‌کنند و الگو و طرح از پیش تهیه‌شده را به آنها ارائه می‌دهند. این افراد با پشتیبانی مؤسسه «صبای سلامت» در محله‌های مشخص‌شده شروع به فعالیت می‌کنند. وظیفه مؤسسه فقط راهبری است و اعضای تیم کار را پیش می‌برند.

در زمان کرونا و کمک‌های مومنانه در سال ۱۳۹۹ زمانی که بسته معیشتی توزیع می‌شد خیلی از خانواده‌های نیازمند بسته‌های خود را بابت پرداخت اجاره خانه می‌فروختند. با اطلاع از این مساله طرحی با نام «همه یک خانواده هستیم» راه‌اندازی شد. اوایل هفت الی هشت نفر در این طرح شروع به کار کردند اما اکنون در فضای مجازی حدود صد و پنجاه هزار نفر مشارکت کننده دارد.

این طرح با یک خانواده آغاز شد و رفته رفته تا بیش از نود خانواده مورد حمایت قرار گرفتند. این حمایت شامل تأمین همه هزینه‌ها و اجاره خانه و ایجاد شغل می‌شود تا خانواده با خروج از چرخه فقر توانمند شده و دیگر به کمک نیاز نداشته باشند. طرح «همه یک خانواده هستیم» در اکثر دانشگاه‌های استان در حال اجرا شد. این گروه چهار تا زیر شاخه دارد که با استوری یا پیامک خانواده‌ها را به خیرین معرفی می‌کنند و مبلغ مورد نیاز آن‌ها جمع‌آوری می‌شود.

اعضای این مؤسسه ماهی یک بار را دور هم جمع می‌شوند. اول در خصوص مؤسسه صحبت می‌کنند و مقالات جمع‌آوری شده در مباحث مختلف را ارائه می‌دهند. سپس گفتگو و بحث شکل می‌گیرد اعضای اصلی گروه یک هیات خانگی هم دارند که در روزهای پنجشنبه یا جمعه برگزار می‌شود و در آن یکی از اساتید سخنرانی می‌کند اما روضه خوانی ندارند. اعضای اصلی گروه ۳۰ نفر هستند که توان کار اجرایی بالایی دارند. اما هدفشان شناسایی افراد و معرفی گروه‌ها به یکدیگر و شبکه سازی است و در حال حاضر به دنبال کار اجرایی نیستند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=397578

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]