1

حرکت ایران خودرو روی اعصاب شعار سال/ آقای مدیرعامل با دست فرمان شما کجا می رویم؟

  • کد خبر : 397740
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۷:۰۵

به گزارش خبرنگار تابناک، به گفته کارشناسان اوضاع برای خودروسازان دولتی به‌قدری نامساعد است که از یک سو در حال خلق زیان و استقراض از بانک‌ها هستند و از سوی دیگر تولیدشان چنگی به دل نمی‌زند و از وعده‌های خود عقب‌مانده‌اند و نیاز بازار تأمین نمی‌شود. بررسی صورت‌های مالی بزرگ‌ترین خودروساز دولتی نشان می‌دهد از […]

کاهش تولید؛ کسب‌وکار ایران‌خودرو شده است/ آقای مدیرعامل چه می‌کنید؟

به گزارش خبرنگار تابناک، به گفته کارشناسان اوضاع برای خودروسازان دولتی به‌قدری نامساعد است که از یک سو در حال خلق زیان و استقراض از بانک‌ها هستند و از سوی دیگر تولیدشان چنگی به دل نمی‌زند و از وعده‌های خود عقب‌مانده‌اند و نیاز بازار تأمین نمی‌شود.

بررسی صورت‌های مالی بزرگ‌ترین خودروساز دولتی نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان تیرماه، ایران خودرو فقط ۱۶۱ هزار و ۵۶۸ دستگاه خودروی سواری تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۵ هزار و ۶۳۶ خودرو کمتر تولید کرده است؛ به بیان دیگر افت حدود ۹ درصدی تولید ایران خودرو در چهارماهه ابتدایی سال در حالی است که شعار سال از سوی رهبر انقلاب، جهش تولید با مشارکت مردم تعیین شده است. شعاری با محوریت افزایش تولید که حالا با عملکردی منفی از سوی مدیرعامل ایران خودرو مواجه شده است.

از سوی دیگر، با کاهش تولید ایران خودرو از ابتدای سال تا پایان تیرماه، میزان فروش این شرکت خودرویی نیز افت کرده است. به گونه‌ای که از رقم فروش ۱۷۸ هزار و ۵۳ خودرو در چهارماهه ابتدایی سال قبل به رقم فروش ۱۵۴ هزار و ۷۶۸ خودرو در چهارماهه نخست سال جاری کاهش یافته است؛ بنابراین در مدت ۱۲۴ روز فعالیت کارخانه ایران خودرو از ابتدای امسال، تولید و فروش خودرو با کاهش مواجه شده است و در نتیجه نیاز بازار خودرو به خوبی تأمین نشده است و بسیاری از متقاضیان چشم انتظار دریافت خودرو از بزرگترین خودروساز دولتی هستند.

کاهش تولید در چهارماهه ابتدایی سال، روندی است که در سال گذشته نیز تجربه شده بود؛ چراکه ایران خودرو سال قبل با افت تولید ۴۷ هزار و ۵۹۸ خودرو در مقایسه به سال قبل‌تر مواجه شده بود.

علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو در حالی هفده ماه از عمر مدیریتش می‌گذرد که آمار و ارقام تولید، فروش و سوددهی ایران خودرو در شرایط غیرقابل‌قبولی است. از یک سو تولید و فروش کاهش داشته و بازار خودرو را با افزایش قیمت مواجه کرده است و از سوی دیگر، میزان زیان انباشته ایران خودرو تا پایان خرداد امسال نزدیک به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان شده است؛ رقمی که با دلار مرکز مبادله به حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسید. همه این موارد در حالی است که بر اساس نامه عظیمی به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی بورس، به تازگی ایران خودرو قیمت جدید شش محصولش را بین ۳۸ تا ۵۲ درصد افزایش داده است. هرچند چنین تصمیمی با واکنش  شورای رقابت مواجه شده است. سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت گفته است: باتوجه به افزایش چشمگیر شکایت‌های مردمی درباره افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات خودرویی، مرکز ملی رقابت درحال بررسی نحوه محاسبه قیمت این خودروهاست. وی تاکید داشته است درصورتی که از نتایج بررسی‌ها مشخص شود که تخلفی انجام شده، شورای رقابت با خودروسازان متخلف برخورد می کند. 

کاهش تولید؛ کسب‌وکار ایران‌خودرو شده است/ آقای مدیرعامل چه می‌کنید؟

مسلماً با ادامه روند فعلی در ایران خودرو، رسیدن به هدف‌گذاری اعلام شده از سوی این شرکت برای تولید ۶۷۶ هزار و ۲۴۷ خودرو تا پایان سال جاری، دور از انتظار است و احتمالاً با روند مدیریت فعلی ایران خودرو، در شب عید ۱۴۰۴ دوباره شاهد افت تولید و کاهش عرضه به بازار خواهیم بود. بازاری که سال‌های سال است از عدم عرضه در مقابل تقاضا، رنج می‌برد و باعث شده تا شاهد اختلاف قیمت و صف خرید در برابر هر آگهی فروش خودرو باشیم.

به عقیده متخصصین صنعت خودرو، بهتر است در دولت جدید، نحوه مدیریت ایران خودرو به گونه باشد تا هر ماه شاهد پاسخگویی مدیرعامل به افکار عمومی پیرامون میزان تولید و عرضه خودرو‌ها باشیم؛ مسلماً پذیرفتنی نیست که بزرگ‌ترین خودروساز دولتی، در فضای بدون رقیب با کاهش تولید، فعالیت داشته باشد و در برابر مردم پاسخ‌گو نباشد.

کاهش تولید؛ کسب‌وکار ایران‌خودرو شده است/ آقای مدیرعامل چه می‌کنید؟

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=397740

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]