2

مددکارانی که خود به کمک نیاز دارند!

  • کد خبر : 397822
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ گاهی در فعالیت‌های خیریه نیاز است تا خود مددکاران آموزش دیده و اصطلاحاً مورد مددجویی واقع شوند تا بتوانند خدمات بهتری را به افراد نیازمند اهدا کنند. زهرا اقطار پنجاه ساله، کارشناس مددکاری اجتماعی و مدیر عامل انجمن سخن شیرین مهرشادی اصفهان است. وی ابتدا در کلینیک فعالیت می‌کرد و جسته […]

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ گاهی در فعالیت‌های خیریه نیاز است تا خود مددکاران آموزش دیده و اصطلاحاً مورد مددجویی واقع شوند تا بتوانند خدمات بهتری را به افراد نیازمند اهدا کنند.

زهرا اقطار پنجاه ساله، کارشناس مددکاری اجتماعی و مدیر عامل انجمن سخن شیرین مهرشادی اصفهان است. وی ابتدا در کلینیک فعالیت می‌کرد و جسته و گریخته با مراکز خیریه نیز همکاری داشت. او در مقطعی متوجه شد متخصصانی که قرار است به مددجویان خدمت‌رسانی کنند در مسائلی نقص دارند. خانم اقطار خود در رشته مددکاری درس خوانده بود و از آنجایی که هیچ وقت یک انجمن اختصاصی برای مددکاران وجود نداشت، اولین انجمن مددکاران اجتماعی یاری‌رسان را در اصفهان ایجاد کرد. تا با توانمندسازی مددکاران بتوانیم به مددجویان خدمات بهتری ارائه دهند.

در ابتدا تحقیقات میدانی روی پرونده‌های نیروی انتظامی انجام شد و بر اساس آن تحقیقات متوجه شدند ریشه تمام مشکلات نداشتن مهارت زندگی است. به همین دلیل با یک برنامه علمی مسیری را طراحی کردند تا با تاکید بر فرهنگ‌سازی کاری که سال‌ها بهزیستی، کمیته امداد و خیرین انجام داده بودند را اصلاح کنند.

در فرایند فعالیت این مجموعه‌ها گاهی افراد نیازمند جوری عادت داده می‌شوند که نیازهای‌شان را دیگران برطرف کنند و خودشان انگیزه‌ای برای حل مشکلات ندارند. این مساله هم عزت نفس و هم سایر توانایی‌های این افراد را از بین برده و به مرور آن‌ها را ناتوان کرده است. هدف اصلی در این مجموعه توانمندسازی این افراد است. وقتی فرد به آنها مراجعه می‌کند، برای رفع نیاز مالی به او شغلی مناسب را پیشنهاد می‌کنند. گاهی افراد اعلام می‌کنند حاضر به کار کردن نیستند و این مساله نشان می‌دهد کل فرایند گذشته غلط بوده است.

اعضای این مجموعه گاهی که در جلسات کمیته امداد شرکت می‌کنند. در این جلسات برخی با افتخار می‌گویند که پنج هزار پرونده داریم ولی اعضای مؤسسه افتخارشان این است که تعداد کمی پرونده داشته باشند که بعد از سه ماه با توانمندسازی افراد آن‌ها را از نقطه صفر حرکت بدهند. البته ظرف مدت سه ماه افراد نمی‌توانند کاملاً توانمند شوند ولی امکان ایجاد تغییر وجود دارد.

مددکاران این انجمن همیشه به افراد نیازمند می‌گویند اگر می‌خواهید شرایطتان تغییر پیدا کند باید خودتان قهرمان زندگی خودتان باشید. ما فقط از شما حمایت می‌کنیم به شرط اینکه خودتان در میدان باشید.

انجمن سخن شیرین مهرشادی با این روش شکل گرفت. در این انجمن افرادی که در زندگی به نحوی دچار سردرگمی شده‌اند مورد پذیرش قرار گرفته و در یک بازه زمانی سه ماهه تحت نظر و آموزش قرار می‌گیرند. آنها هنگام ورود صدهزار تومان پرداخت می‌کنند. سپس یک فرم در اختیار آنها گذاشته می‌شود تا درخواست‌های‌شان را در فرم بنویسند. سپس از آنها تست شخصیت می‌گیرند که هم خودشان از روحیاتشان مطلع شوند و هم انجمن بداند که آن‌ها چه شخصیتی دارند. این افراد باید یک روز در هفته به کلاس‌های مهارت زندگی بیایند. سپس بعد از سه هفته خواسته‌های‌شان اجرایی می‌شود.

این آموزش‌ها دو بخش است؛ آموزش‌های فردی و آموزش‌های گروهی که توسط متخصصان انجام می‌شود. یک سری از این آموزش‌ها رایگان است و یک سری از آن‌ها هزینه دارد. بعد از آن به افراد حرفه‌هایی آموزش داده می‌شود که می‌توانند کار کنند و اگر نخواستند در این حرفه‌ها باشند از طریق معاونت کاریابی، برای افراد شغل ثابت پیدا می‌کنند.

این انجمن صندوق قرض‌الحسنه‌ای دارد که به مددجویان وام پرداخت می‌کند. برای تأمین جهیزیه و ازدواج برنامه ازدواج آسان همه ساله برگزار می‌شود. کمک‌های معیشتی و موردی هم انجام می‌دهند و بن خرید در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود. در زمینه پزشکی و دندانپزشکی هم نیازهای آن‌ها را بر طرف می‌کنند.

این مجموعه وسایلی مثل چرخ خیاطی هم برای اشتغال‌زایی دارد. که به راحتی در اختیار افراد قرار نمی‌دهد. بلکه قراردادی با آن‌ها می‌بندد که بر اساس آن باید در سه ماه کاری کارکردشان را به ارائه دهند. اگر توانستند که در آن سه ماه ابزار را برای خودشان بخرند، مالک وسایل می‌شوند. اگر نه سه ماه دیگر قرارداد را تمدید می‌کنند و یا به آن‌ها وام داده می‌شود تا آن وسیله را برای خودشان بخرند و چرخ خیاطی مجموعه را برگردانند. با این روش فرد خودش برای کسب درآمد زحمت می‌کشد و می‌داند باید این وسیله را بخرد و کار کند.

تمامی هزینه‌های مؤسسه هم به صورت شخصی پرداخت می‌شود و خانم زهرا اقطار هم درآمدهایش از فعالیت‌های اقتصادی را در مؤسسه هزینه می‌کند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=397822

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]