0

پیش بینی درآمد ارزی ۲.۸ میلیارد دلاری شستا

  • کد خبر : 397832
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴

به گزارش خبرنگار مهر، عارف نوروزی، در نشست خبری که روز دوشنبه برگزار شد، افزود: یکی از اقدامات مهمی که در شستا انجام داده‌ایم، پذیرفته شدن شرکت ستاره خلیج فارس در بورس است و این شرکت از بزرگترین دارایی‌هایی است که امروز وارد بازار سرمایه می‌شود. وی ادامه داد: با وجود مسئله‌ای که در این […]

به گزارش خبرنگار مهر، عارف نوروزی، در نشست خبری که روز دوشنبه برگزار شد، افزود: یکی از اقدامات مهمی که در شستا انجام داده‌ایم، پذیرفته شدن شرکت ستاره خلیج فارس در بورس است و این شرکت از بزرگترین دارایی‌هایی است که امروز وارد بازار سرمایه می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود مسئله‌ای که در این ایام با آن مواجهه هستیم و با اتفاق‌هایی که داخل جامعه افتاد ما تحت تأثیر این فضا هستیم به همین خاطر با کاهش ارزش سهام در بورس مواجه هستیم.

نوروزی اظهار کرد: شستا تشکیلاتی است که بیش از ۱۰ درصد بازار سرمایه را به خودش اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی گفت: امروزه قیمت هر سهم بیشتر ارزش ذاتی اش در تابلوی بورس است و در حال حاضر وقت خرید است، نه فروش و کسانی که در این شرایط اقدام به فروش سهام خود می‌کنند و دارایی خود را کمتر از ارزش آن می‌فروشند باعث ضرر آنها می‌شود.

نوروزی در خصوص پرداخت ۸۰ میلیارد تومان در راستای مسئولیت اجتماعی به صندوق بازنشستگی، گفت: تخصیص منابع برای ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه‌هایی انجام می‌شود که شستا در آن حوزه‌ها مسئولیت دارد.

وی افزود: باید توجه داشت در بودجه تعیین شده، شستا ملزم است یک درصد از سود حاصله را در حوزه‌های مسئولیت اجتماعی هزینه کند، که در چهار ماه گذشته در این زمینه هزینه‌ای صورت نگرفته است چرا کمیته‌ای قانونمند در این زمینه وجود دارد که تا کنون از سوی کمیته به ما ابلاغ نشده است.

نوروزی اظهار کرد: در رابطه با شرکت نفت ستاره خلیج فارس، این مجموعه سال ۱۳۸۵ تأسیس شد و در حال حاضر ۴۹ درصد سهام آن مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی شستا، ۳۴.۵ درصد آن مربوط به مجموعه بازنشستگی نفت و ۱۷.۵ درصد آن مربوط به دولت است.

مدیر عامل شستا با اشاره به اهمیت ملی شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: امروز محصولات راهبردی مهمی از جمله ۴۰ درصد بنزین کشور که شامل تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین، ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل و گوگرد و سوخت جت است، توسط شرکت نفت ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که سالانه بیش از ۱۴ میلیارد دلار صرفه جویی برای کشور دارد.

وی به ارزش شرکت ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این مجموعه با ۳.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تأسیس شد و ارزش امروز آن حدود سه الی چهار برابر ارزش زمان سرمایه گذاری است.

هدف‌گذاری ۵۷۰ همتی شستا برای سال جاری

نوروزی به عملکرد شرکت شستا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تحقق درآمدهای عملیاتی شستا ۲۷۹ همت بود که برای سال جاری ۵۷۰ همت هدف‌گذاری شده است. یعنی ۱۰۴ درصد افزایش برای سال جاری مد نظر قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین در سال گذشته شستا ۵۳ همت سود کسب کرد که برای سال جاری بیش از ۲۰۰ همت هدف‌گذاری شده است. در طرف دیگر درآمد ارزی شستا در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۸ میلیارد دلار بود و برای امسال به ۲.۸ میلیارد دلار هدف گذاری شده است.

تحقق ۲۶ همتی پژوهش از ابتدای سال

نوروزی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری شستا در طرح‌ها گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز بیش از ۲۶ همت از پروژه‌های سال جاری به بهره بردار رسیده است.

وی اظهار کرد: در سال جاری ۵۰ درصد افزایش سرمایه در شرکت‌های بورسی شستا صورت گرفته است. میزان افزایش سرمایه در شرکت‌های شستا ۲۸.۵ همت بوده که برای امسال ۶۳.۵ همت هدف‌گذاری شده است.

مدیر عامل شستا افزود: سال گذشته ۶۹ پروژه در شستا و با حجم ۱۱۴ همت محقق شد که برای سال جاری به ۱۴۰ طرح با حجم نقدینگی ۱۹۰ همت سرمایه گذاری، هدف‌گذاری شده که ۴۰ درصد آن تا امروز تحقق یافته است.

نوروزی با اشاره به موضوع و بحث عدم شفافیت در رابطه با شستا گفت: از مجموع ۲۷۶ شرکت زیرمجموعه شستا، ۱۸۴ شرکت مدیریتی و ۹۲ شرکت غیر مدیریتی است که مدیریت ۱۸۴ شرکت مدیریتی در دست شستا است و ۷۶ شرکت آن بورسی هستند و تمام اطلاعات آنها در بورس وجود دارد. علاوه بر این دیگر شرکت‌های غیر بورسی زیر مجموعه بروسی‌ها هستند که متعاقب آن تمام اطلاعات و ریز جزئیات آنها در سامانه بورس وجود دارد. با این حال گزارش ۹۷ درصد از ۱۸۴ شرکت از نظر بازرسی و حسابرسی مقبول شده است.

وی در پایان به سود خالص شرکت‌های بورسی زیرمجموعه شستا اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شستا ۲۷ درصد حاشیه سود خالص داشته که برای امسال به ۳۴ برنامه‌ریزی شده است. همچنین حاشیه سود خالص شرکت‌های بوریی شستا از ۳۰ درصد در سال گذشته به ۳۷ درصد برای سال جاری برنامه ریزی و بازده حقوق صاحبان سهام را از ۱۲ درصد در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ درصد افزایش هدف‌گذاری شده است.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=397832

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]