1

«عبدالناصر همتی» گزینه نهایی دولت پزشکیان برای وزارت اقتصاد و دارایی

  • کد خبر : 398138
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹

شنیده‌های خبرنگار تابناک حاکی از آن است که پس نهایی شدن نام عباس عراقچی برای وزارت امور خارجه، حالا قرعه به نام عبدالناصر همتی افتاده است تا به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد در لیست ارسالی رئیس‌جمهور به مجلس برای تشکیل کابینه، جای بگیرد. همتی ۶۷ساله متولد کبودرآهنگ همدان است و دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران […]

«عبدالناصر همتی» گزینه نهایی دولت پزشکیان برای وزارت اقتصاد و دارایی

شنیده‌های خبرنگار تابناک حاکی از آن است که پس نهایی شدن نام عباس عراقچی برای وزارت امور خارجه، حالا قرعه به نام عبدالناصر همتی افتاده است تا به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد در لیست ارسالی رئیس‌جمهور به مجلس برای تشکیل کابینه، جای بگیرد.

همتی ۶۷ساله متولد کبودرآهنگ همدان است و دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد و درعین‌حال کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری است.

آخرین سمت اجرایی عبدالناصر همتی، در مقام ریاست بانک مرکزی در دولت دوازدهم بود و در هفته‌های پایانی عمر دولت روحانی، به دلیل حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، از ساختمان شیشه‌ای میرداماد جدا شد و در حال حاضر نیز به عنوان استاد اقتصاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت دارد. بررسی اجمالی کارنامه تحصیلاتی و اجرایی همتی به شرح زیر است:

* کارشناس اقتصاد از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۷

* کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۷

* دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۲

* رئیس هیئت‌مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک با حضور ۱۰ از سال ۱۳۸۰

* در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی

همتی در ادامه به مدت هفت سال به‌عنوان مدیرعامل بانک سینا فعالیت بانکی داشت تا اینکه در مهرماه ۱۳۹۲ به پیشنهاد علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی وقت و با تایید مجمع عمومی بانک ملی، مدیریت بانک ملی ایران را به مدت سه سال بر عهده گرفت.

عبدالناصر همتی دوباره در سال ۱۳۹۵ با پیشنهاد طیب نیا و با موافقت هیات وزیران، به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی برگزیده شد و تا سال ۱۳۹۷ در خیابان جردن، سیاست گذاری و امور اجرایی صنعت بیمه را بر عهده گرفت. همتی که در میان کارشناسان و اساتید صنعت بیمه به عنوان پدر بیمه خصوصی ایران شناخته می‌شود، در نهایت در مردادماه ۱۳۹۷ و در یکی بحرانی‌ترین شرایط ارزی کشور، با حکم رئیس جمهور به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران منصوب شد.

 

مبدع صندوق ذخیره ارزی ایران به آسمان اقتصاد باز می گردد

وی تابستان ۱۳۹۷، پیش از انتصاب برای ریاست ساختمان شیشه‌ای میرداماد، به عنوان سفیر ایران در چین عازم پکن شده بود، اما در نهایت با حکم رئیس جمهور، مجبور به بازگشت به کشور و فعالیت در عالی‌ترین سطح نظام بانکی شد، اما تجربه چند هفته‌ای به عنوان سفیر ایران در چین را در کارنامه خود به ثبت رساند.

عبدالناصر همتی در دوران ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی، در سال ۱۳۷۷ پیشنهاد تاسیس صندوق ذخیره ارزی را مطرح کرد که بعدا با نام حساب ذخیره ارزی بنیان شد. اما سخت‌ترین دوران کاری همتی مربوط به ریاست سه ساله در بانک مرکزی است، جایی که هنوز بر سرکار نیامده بود، دلار هر ساعت گران‌تر می‌شد و در حال فتح قله‌های جدید بود، اما سرانجام اسب سرکش دلار در پاییز همان سال متوقف شد و آتش انتظارات تورمی بالاخره فروکش کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که همتی در دولت پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی، در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کسب رأی اعتماد از خانه ملت، چه برنامه‌هایی در دستور کار دارد تا در این مسیر دشوار اقتصادی، شاهد خروج رکود از اقتصاد باشیم و فضای کسب‌وکار و رشد اقتصادی با رونق همراه شود؟!

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=398138

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]