1

پیام‌های انتخاب السنوار به رهبری حماس

  • کد خبر : 398552
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۹

کارشناس مسائل منطقه با تشریح شخصیت «یحیی السنوار» رهبر جدید حماس، به پیام‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی انتخاب او پرداخت. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز سه‌شنبه یحیی السنوار را به عنوان رئیس دفتر جدید  سیاسی حماس و جانشین شهید «اسماعیل هنیه» انتخاب کرد.  شهید اسماعیل هنیه بامداد ۱۰ مرداد سال جاری در محل اقامت […]

کارشناس مسائل منطقه با تشریح شخصیت «یحیی السنوار» رهبر جدید حماس، به پیام‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی انتخاب او پرداخت.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز سه‌شنبه یحیی السنوار را به عنوان رئیس دفتر جدید  سیاسی حماس و جانشین شهید «اسماعیل هنیه» انتخاب کرد. 

شهید اسماعیل هنیه بامداد ۱۰ مرداد سال جاری در محل اقامت خود در تهران توسط رژیم صهیونیستی ترور و به ‌شهادت رسید. 

«جهاد طه» سخنگوی حماس در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد گفت انتخاب السنوار صرفاً یک تصمیم تصادفی نبوده، بلکه پس از یک سری رایزنی‌ها و بحث‌های داخلی در جنبش مطابق با چارچوب‌های سازمانی اتخاذ شده است.

طه با بیان اینکه تصمیم انتصاب السنوار پس از بررسی دقیق از جانب رهبران و اعضای جنبش گرفته شد، پیش‌بینی کرد که این انتصاب در مواجهه با چالش‌های کنونی تأثیر مثبتی داشته باشد.

گروه‌های مقاومت در پی این انتخاب، اعلام کردند انتخاب السنوار پیام قاطع و روشنی برای رژیم صهیونیستی دارد. انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان نیز انتخاب السنوار را تبریک گفتند.

پیام‌های انتخاب السنوار به رهبری حماس
تشییع شهید هنیه در تهران

رهبر حماس چگونه انتخاب می‌شود؟

«مهدی شکیبایی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتخاب السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید حماس اظهار کرد: برآوردها بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه این بود که با توجه به این که ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس چهار ساله است و این چهار سال در ژانویه به اتمام می‌رسد، پیش‌بینی می‌شد بر اساس موقعیت حماس در کرانه باختری و غزه و همین‌طور در خارج، فعلا سرپرستی را تعیین کرده و در ژانویه رئیس جدید انتخاب شود.

او تصریح کرد: انتخاب رییس دفتر سیاسی حماس فرایندی دارد به این نحو که بخش حماس در غزه، کرانه باختری و خارج از این منطقه انتخاباتی را در درون خود برگزار کرده و از هر بخش یک نفر معرفی می‌شود و سپس اعضای دفتر سیاسی، رئیس دفتر را انتخاب می کنند. لذا یک پروسه طولانی است و چند ماه زمان می‌برد اما دیدیم به‌رغم این‌که حماس در نوار غزه تحت شدیدترین آتش رژیم صهیونیستی قرار دارد، تا چه اندازه این مساله برایش مهم بوده که در کمتر از یک هفته فرآیند انتخاب انجام می‌شود.

پیام‌های انتخاب السنوار به رهبری حماس
سنوار پس از آزادی از زندان‌های رژیم صهیونیستی

تنها گزینه پیش‌روی فلسطینیان

شکیبایی در ادامه با اشاره به شخصیت السنوار گفت: او از نوجوانی کارش را با حماس شروع کرد، با شهید شیخ احمد یاسین از نزدیک کار کرده و از همان ابتدا در حوزه اطلاعاتی و امنیتی حماس فعال بوده است. تخصص سنوار قبل از این که به اسارت رژیم صهیونیستی درآید، این بود که جاسوس‌هایی که در میان فلسطینی‌ها فعال بودند را پیدا کند. او مغز اطلاعاتی و امنیتی منظمی دارد، از لحاظ سبقه جهادی، او شخصیت برجسته‌ای است و در واقع این انتخاب در زمان بسیارکم حاکی از این است او توانسته میان اعضای حماس این اقبال را داشته و آرای آن‌ها را به دست آورد و بتواند به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شود.

این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: تمام انتخاب در جنبش حماس بر اساس رویکردی صورت می‌گیرد. یحیی السنوار شخصیت اطلاعاتی و نظامی دارد و نشان می‌دهد از این پس رویکرد حماس جهادی و مقاومت خواهد بود. این انتخاب یک راه پیش روی حماس می‌گذارد، اینکه از فعالیت‌های سیاسی کمی دورتر به فعالیت‌های نظامی کمی بیشتر نزدیک‌تر می‌شود و این تنها گزینه پیش‌روی فلسطینیان برای آزادی، رهایی از اشغالگری و تشکیل دولت است.

شکیبایی همچنین اظهار کرد: بنابراین وقتی این رویکرد تغییر می‌کند، تاثیر خود را بر مناسبات منطقه‌ای می‌گذارد، فلذا بعد از این حماس را بیشتر جهادی و کمتر سیاسی می‌بینیم. رژیم صهیونیستی با کشتار فلسطینیان در این مدت می خواست یاس و ناامیدی را در دل فلسطینیان ایجاد کند و این‌ها از مقاومت دست بردارند، اما انتخاب سنوار به عنوان سمبل جهاد و مبارزه می‌خواهد به این هدف صهیونیست‌ها پاسخ دهد. «مقاومت» تنها گزینه فلسطینی ها علیه رژیم صهیونیستی بعد از این خواهد بود.

او ادامه داد: در حوزه منطقه‌ای، انتخاب سنوار به عنوان سمبل مقاومت و جهاد، درست در نقطه مقابل عادی‌سازی رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد، به این معنا که فلسطینی‌ها انتخاب خود را برای آینده انجام داده‌اند و مسیر مقاومت را تا استیفای حقوق پیگیری می‌کنند. 

پیام‌های انتخاب السنوار به رهبری حماس
شکار تانک‌های اسرائیلی در غزه

برهم‌خوردن محاسبات 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در واقع کشورهای عربی پذیرفته بودند مقاومت فلسطین از بین می‌رود اما این اتفاق در نقطه مقابل حرکت کشورهای عربی خواهد بود و محاسبات را دچار اختلال می‌کند.

شکیبایی در پایان گفت: پیش‌بینی صهیونیست‌ها این است که ترامپ روی کار می‌آید و طرح خود مبنی بر سرزمین یکپارچه برای یهودی‌ها را دنبال می کند، اما چه ترامپ انتخاب شود یا شخص دیگری، گزینه پیش روی فلسطینیان مقاومت است، مگر این که بخواهند حقوق فلسطینی را به رسمیت بشناسند.

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=398552

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]