0

اهمیت ایجاد وجهه مثبت از ایران نزد مردم عراق در راهپیمایی اربعین

  • کد خبر : 398672
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۳:۴۴

یک مقام مسئول در کنسولگری ایران در نجف با ارائه توصیه‌هایی به زائران اربعین حسینی گفت: عراق ظرفیت بسیار بالایی در جهان عرب دارد. ایجاد وجهه مثبت از ایران نزد مردمان این کشور در میان مدت به از بین بردن سوءبرداشت‌های عربی در قبال ایران اسلامی کمک می‌کند. «علی شمس‌آبادی» کارشناس دیپلماسی عمومی سرکنسولگری ایران […]

یک مقام مسئول در کنسولگری ایران در نجف با ارائه توصیه‌هایی به زائران اربعین حسینی گفت: عراق ظرفیت بسیار بالایی در جهان عرب دارد. ایجاد وجهه مثبت از ایران نزد مردمان این کشور در میان مدت به از بین بردن سوءبرداشت‌های عربی در قبال ایران اسلامی کمک می‌کند.

«علی شمس‌آبادی» کارشناس دیپلماسی عمومی سرکنسولگری ایران در نجف در گفت‌وگو با ایسنا در مورد کارویژه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف گفت: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران هم راستا با سایر نمایندگی‌های دیگر وزارت خارجه در سایر کشورها، بنا بر قانون وظائف وزارت خارجه مصوب سال ۱۳۶۴، طیفی از وظایف را برعهده دارد که «اجرای سیاست خارجی» در صدر آن‌هاست؛ در این چارچوب کلیه برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در بیرون مرز با هماهنگی و همکاری نمایندگی‌های وزارت خارجه انجام می‌شود، همچنین حمایت از منافع شهروندان ایرانی در خارج از مرزها در زمره وظایفی است که سرکنسولگری موظف به پیگیری آن است.

 وی افزود: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، متناسب با وظایف ذاتی خود و در چارچوب سیاست‌های بالادستی، در رویداد بزرگ اربعین، کوشیده طیفی از برنامه‌ها و هماهنگی‌ها را به همراه سایر دستگاه‌های دخیل کشور انجام دهد.

کارشناس دیپلماسی عمومی سرکنسولگری ایران در نجف گفت: مهم‌ترین اقدامات سرکنسولگری ، متمرکز بر تسهیل شرایط ورود زائران ایرانی به نجف اشرف، اسکان و تغذیه آن‌ها و پوشش حمایتی تا زمان خروج از حوزه استحفاظی استان نجف است. البته در انجام این وظیفه، پیگیری‌های فشرده از دستگاه‌های دولتی و مردمی کشور میزبان نیاز است که سایر دستگاه‌ها هم‌افزایی لازم را دارند.

عمده مشکلات ایرانیان در راهپیمایی اربعین چیست؟
زائران اربعین در نجف

 این دپیلمات جمهوری اسلامی ایران با بیان این که تا پیش از آغاز راهپیمایی اربعین و ورود موج  زوار ایرانی، عمده تلاش سرکنسولگری متمرکز بر ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های خدمت‌رسان ایرانی و نهادهای عراقی است، ادامه داد: با آغاز این رویداد مذهبی، تمرکز سرکنسولگری بر حل مشکل شهروندان ایرانی است که گرفتار برخی مشکلات نظیر مفقودی مدارک هویتی یا همراهان هستند. البته در همین حین در صورت بروز مشکلات جانبی نظیر بازداشت شهروندان، سرکنسولگری به وظیفه ذاتی خود جهت دفاع از آن‌ها در دادگاه عراق نیز عمل می‌کند؛ همچنین پیگیری جهت رفع کمبودها با همکاری برادران عراقی نیز انجام می‌شود.

بخش اصلی ظرفیت‌های سرکنسولگری در زمان راهپیمایی، معطوف به حل مشکلات کنسولی است

 وی با بیان این که بخش اصلی ظرفیت‌های سرکنسولگری در زمان راهپیمایی، معطوف به حل مشکلات کنسولی است؛ اظهار کرد : سال گذشته بنا بر آمار بخش کنسولی ما، بیش از ۴۰۰۰ شهروند ایرانی مشکل خود را با مراجعه به سرکنسولگری حل کردند؛ حداقل برای ۲۵۰۰ نفر از این افراد، اقدامات و مکاتبات بروکراتیک نیز انجام گرفت. حجم کار در ایام اربعین در دفتر مرکز سرکنسولگری، بدون هیچ گزافه‌گویی، در حد یک سیل است که همکاران محترم، به صورت شبانه روزی جهت مدیریت آن کوشش می‌کنند.

عمده مشکلات ایرانیان در راهپیمایی اربعین

کارشناس دیپلماسی عمومی سرکنسولگری ایران در نجف در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه سال‌های گذشته، عمده مشکلات ایرانیانی که در راهپیمایی اربعین مشارکت می‌کنند، چیست؟ اظهار کرد: اولا باید این نکته را یادآور شوم که عمده ایرانیانی که در راهپیمایی اربعین مشارکت می‌کنند، بدون هیچ مشکلی فرایند سفر خود را طی می‌کنند؛ توجه شود که حدود ۵ میلیون ایرانی در بازه زمانی نهایتا ۲۰ روزه (که غالب آن در ۱۰ روز دوم است)، به کشور عراق می‌آیند و مجموع کسانی که دچار مشکل می‌شوند، بالغ بر چند هزار نفر نمی‌شوند، اما در مورد درصد اندکی که دچار مشکل می‌شوند، تجربیات سال‌های گذشته ما نشان از این دارد که عمدتا درگیر مسائل گم کردن وسایل و همراهان هستند؛ این مشکل به خصوص در رابطه با افراد مسن بغرنج‌تر است. نهادهای مختلف برای حل آن چاره‌هایی اندیشیده اند اما هنوز سیستم یافتن گمشدگان، یکپارچه نشده است. پیشنهاد ما برای کم کردن این مشکل آن است که تمامی شهروندان ایرانی، در بدو ورود، کارت‌هایی با نام خود و شماره تلفن همراهان را همراه خود داشته باشند و همچنین در هر کیف خود و در قاب موبایل خودشان هم اطلاعات مشابه را روی برگه‌ای بنویسند.

 وی یکی دیگر از مشکلات را بیماری عنوان کرد و افزود: غالب مشکلات مربوط به بیماری شهروندان ایرانی، مربوط به آلودگی و گرمازدگی است. این مشکل با توجه به آن که اربعین هر سال در روزهای گرمتر آغاز می‌شود، رو به افزایش است. مصرف مایعات به صورت مداوم در حین پیاده روی و موکول کردن بخشی از پیاده روی به شب، می‌تواند برای حل این مسئله کارساز باشد.

شمس آبادی  یکی دیگر از مشکلات را حمل داروها و مواد ممنوعه از سوی برخی از زائران اربعین حسینی عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از شهروندان به هیچ وجه توجهی به این مسئله مهم ندارند؛ بی‌توجهی به این اخطارها موجب می‌شود که شهروند ایرانی به زندان بیفتد و پیگیری آزادسازی آن بسیار زمانبر خواهد بود؛ در موارد متعددی هم پیش آمده که شهروند ایرانی آزاد نشده و چند سال اسیر زندان‌ها شده است.

 وی  همچنین عدم درج مهر ورود در گذرنامه زائران اربعین حسینی را یکی  دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت : این مشکل به خصوص در هفته‌های اخیر شدت پیدا کرده است؛ عمدتا به دلیل عدم دقت در هنگام ورود به خاک عراق، مهر شهروندان در گذرنامه درج نمی‌شود. شهروندان ایرانی جهت حل این مشکل، باید حتما دقت کنند که بعد از عبور از گیت طرف عراقی، مهر ورود برای آن‌ها درج شده است. این خیلی مهم است زیرا موارد متعددی پیش آمده که ایرانیان، در ایست و بازرسی‌های مسیر، به دلیل عدم درج مهر ورود به عراق، بازداشت شدند.

توصیه‌های تکمیلی برای زائران ایرانی

 این دیپلمات در پاسخ به این سوال که توصیه‌های تکمیلی شما برای زائران ایرانی چیست؟ گفت: به عنوان یکی از مامورین جمهوری اسلامی ایران در عراق و کسی که از نزدیک با مردم عراق سر و کار داریم، به چشم، مهمان‌نوازی مردم عراق را می‌بینیم؛ باید به ابعاد راهپیمایی اربعین توجه داشته باشیم؛ بیش از ۲۰ میلیون نفر در یک بازه عمدتا ۱۰ روزه، در مسیری حدود ۸۰ کیلومتر در این راهپیمایی حضور می‌یابند؛ اگر از شهروندان عراقی صرف‌نظر کنیم، بیشترین شمار ملیت‌های حاضر در این رویداد، ایرانی‌ها هستند که بیش از ۴ میلیون نفر را شامل می‌شوند. پذیرایی و میزبانی از این تعداد در این بازه زمانی محدود، تنها وقتی میسر است که مهمان‌نوازی، به عنوان یک فرهنگ در جامعه عراقی جا افتاده باشد وگرنه حج امسال که آمار زائران آن یک دهم اربعین بود، نشان داد بدون مهمان نوازی جامعه میزبان، شمار بالای زائر می‌تواند به فاجعه منجر شود.

عمده مشکلات ایرانیان در راهپیمایی اربعین چیست؟
مهمان‌نوازی مردم عراق از زائران اربعین

وی ادامه داد : با وجود این مهمان نوازی، چند توصیه کلیدی را باید مد نظر داشت که عبارتند از: کم کردن طول مدت اقامت در عراق بایستی به عنوان یک اصل مد نظر زائر باشد؛ هرچه زمان حضور زائر در عراق کمتر شود، امکانات برای پذیرایی و جابجایی دیگر زائران فراهم‌تر خواهد بود. افراد مسن، مطلقا بدون همراه جوان و تنها به زیارت نیایند. همراه داشتن دینار عراقی بهتر از داشتن دلار یا ریال است.

شمس‌آبادی تصریح کرد: باید از هرگونه سخن یا اقدامی که ۲ گانه ساختگی عرب-عجم را تقویت می‌کند، پرهیز شود. ایران و عراق هر ۲ ملت امام حسین (ع) هستند و باید همگرایی خود را با محوریت سیدالشهدا (ع) تقویت کنند.

این دیپلمات با بیان این که امسال مسئله فلسطین و غزه به عنوان مظلوم زمان بسیار داغ است، افزود : باید بدانیم که در عراق نیز افکار عمومی نسبت به مسئله فلسطین همراه است. با این وصف، حمل پرچم‌های فلسطین و تصاویر شهید اسماعیل هنیه می تواند به عنوان یکی از عناصر همگرایی ۲ ملت مورد توجه زائران باشد.

عمده مشکلات ایرانیان در راهپیمایی اربعین چیست؟
شهید اسماعیل هنیه

اهمیت ایجاد وجهه مثبت از ایران نزد مردم عراق

 وی با تاکید بر این که ایرانیان متوجه بُعد تمدن‌ساز اربعین باشند، اظهار کرد: اگر وجهه‌ای درست از کشورمان نزد مردم عراق ترسیم کنیم، در واقع گامی بلند جهت همگرایی جهان اسلام برای بنای مجدد تمدن اسلامی برداشته‌ایم.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در عراق در همین راستا افزود: عراق ظرفیت بسیار بالایی در جهان عرب دارد که شامل ۲۲ کشور می‌شود. ایجاد وجهه مثبت از ایران نزد مردمان این کشور، در میان‌مدت به از بین بردن سوءبرداشت‌های عربی در قبال ایران اسلامی کمک می‌کند.

 انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=398672

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]