3

توضیحات مدیران خودرو درباره یک گزارش

  • کد خبر : 399190
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۵:۵۶

به گزارش خبرنگار تابناک، این سایت خبری در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ طی گزارشی با عنوان «۱.۶ میلیارد دلار ارز کشور در جیب خودرو سازان چینی!» به روایت نارضایتی های مردمی که طی پیام های دریافتی به این رسانه رسیده بود، درباره تحویل خودروهای متعلق به شرکت مدیران خودرو، پرداخت. شرکت مدیران خودرو پیرامون این […]

به گزارش خبرنگار تابناک، این سایت خبری در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ طی گزارشی با عنوان «۱.۶ میلیارد دلار ارز کشور در جیب خودرو سازان چینی!» به روایت نارضایتی های مردمی که طی پیام های دریافتی به این رسانه رسیده بود، درباره تحویل خودروهای متعلق به شرکت مدیران خودرو، پرداخت. شرکت مدیران خودرو پیرامون این گزارش روایی، توضیحاتی را ارائه داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

نظر به اینکه به تاریخ ۱۹/۰۵/۱۴۰۳ سایت محترم تابناک مطالبی بر خلاف واقع در خصوص شرکت صنایع خودروسازی مدیران منتشر کرده است، واحد حقوقی و روابط عمومی این شرکت در راستای ماده ۲۳ قانون مطبوعات در موعد مقرر در پاسخ به مطالب منتشره مراتب ذیل را جهت درج به حضور تقدیم می دارد ؛

خواهشمند است مطابق مر قانون نسبت به انتشار دفاعیه این شرکت در همان ستون از سایت اقدام لازم را معمول فرمایید.

اتهام دریافت هزینه دوباره از مشتریان:

این شرکت هیچ گونه هزینه دوباره و مازاد بر قیمت توافق شده در طول سال جاری از مشتریان محترم دریافت نکرده است.

آنچه که مشتریان محترم به آن اعتراض دارند مطابق با قانون و قرارداد قابلیت استماع ندارد .لذا جهات توجیه قانونی و قراردادی و مساعدتهای صورت گرفته با مشتریان در این راستا را ذیلاً معروض می دارد؛

الف: مستندات قانونی

۱- با توجه به افزایش تعرفه مرتبط با قطعات منفصله خودرو در سال ۱۴۰۳ که شرح مبسوط آن در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ قابل احراز است، جهت شفاف‌سازی اذهان عمومی و اثبات اطلاع و تصویب وزارت صمت از این موضوع نامه شماره ۱۹۰۲۲۱۹ مورخ ۲۴/۱۰/۱۴۰۲ اداره کل امور خودرویی وزارت صمت و نامه شماره ۱۲۱۸۱ مورخ ۰۶/۰۴/۱۴۰۳ معاونت امور حمل و نقل وزارت صمت منضم به این لایحه تقدیم می‌گردد.

لازم به توضیح است این شرکت طی دو مرحله مکاتبه از طریق انجمن خودروسازان ایران اشکالات و تبعات اجتماعی ناشی از اجرای مصوبه شماره ۱۹۴۶۱۳ مورخ ۲۴/۱۰/۱۴۰۲ هیأت محترم دولت در مورد افزایش سود بازرگانی لوازم یدکی خودرو و قطعات منفصله قطعات تولید خودرو را به معاونت محترم صنایع حمل و نقل وزارت صمت منعکس کرده است.(به پیوست مکاتبات انجمن خودروسازان ایران تقدیم می‌گردد.)

لذا از آنجایی که حقوق و عوارض گمرکی خودروهایی که در منطقه ویژه ارگ جدید بم تولید می‌شوند، باید در زمان ترخیص خودرو پرداخت گردد، در نتیجه تمامی خودروهایی که از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۳ به بعد تحویل مشتریان می‌شوند، شامل مصوبه افزایش قیمت ابلاغی خواهد شد.

به این ترتیب این شرکت تنها تا تاریخ ذکر شده، نسبت به قراردادهای منعقد شده در سال ۱۴۰۳ در مقام اعمال مبالغ قانونی پرداخت شده برآمده است.

۲- به استناد ماده ۱۹۶ از قانون مدنی هرگونه تعهد به نفع شخص ثالث در متن قراردادها کاملا قانونی و موجه است، لذا در ماده ۴۹ قرارداد فی مابین شرکت با مشتریان، در راستای تامین منافع دولت به عنوان ثالث مقرر شد، به محض ابلاغ رسمی مصوبه افزایش حقوق و عوارض قانونی، مشتری مکلف به پرداخت وجوه اضافه است.

لذا برابر با توافق صورت گرفته، مفاد ماده ۴۹ ناظر به زمان انعقاد قرارداد نیست، بلکه ناظر به زمان پرداخت عوارض از سوی شرکت به دولت است که در زمان ترخیص خودرو از منطقه ویژه ارگ جدید محقق می‌گردد.

در این بخش قابل ذکر است با افزایش حقوق و عوارض قانونی قیمت نهایی خودرو هم افزایش خواهد یافت، در نتیجه سایر پرداختی‌های دیگر از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، هزینه رهن و فک رهن و حقوق و عوارض منطقه ویژه اقتصادی نیز با ارتقای ارزش خودرو افزایش پیدا می‌کند.

ب: مستندات قراردادی

طبق ماده ۳۱ در تمامی قراردادهایی که شرکت با مشتریان محترم منعقد می‌کند، مشتری موظف به پرداخت افزایش حقوق و عوارض احتمالی دولتی در طی مدت قرارداد است. از سوی دیگر در تمامی قراردادهایی که از ۰۱/۰۱/۱۴۰۳ به بعد تنظیم شدند علاوه بر ماده مذکور در ماده ۴۹ قرارداد هم این موضوع مورد تأکید واقع شده است.

این شرکت برای جلوگیری از هرگونه ادعای بی اطلاعی احتمالی از سوی مشتریان، عین مفاد ماده ۴۹ را در تمامی درخواست‌های خرید خودرو هم درج کرده است. شایان ذکر است درخواست خرید خودرو پیش از انعقاد قرارداد و حتی قبل از هرگونه پرداختی، به امضاء مشتری می‌رسد و مشتری قبل از امضای قرارداد از این تعهد به نفع ثالث مطلع شده است.

استناد مشتریان محترم به ماده ۴۷ قرارداد که حق افزایش قیمت به نفع شرکت را از شرکت سلب کرده است جدا از تعهد به نفع دولت بوده و هیچگونه تعارضی با ماده ۴۹ قرارداد ندارد، در نتیجه شرکت افزایش قیمتی برای خودش مقرر نکرده که موجب نقض ماده ۴۷ قرارداد فی مابین می شود.

ج-تسهیلات خارج از قرارداد شرکت برای مساعدت با مشتریان

 شرکت مدیران خودرو با وجود آنکه عوارض قانونی را به صورت نقد در وجه دولت می‌پردازد، در اقدامی که سابقه مشابه از سوی هیچ خودروساز دیگر ندارد، برای مساعدت با مشتریانی که مدعی عدم توان پرداخت نقدی عوارض باشند انتخاب یکی از روش های ذیل را پیشنهاد کرده است:

۱-انصراف از قرارداد با سود مشارکت و پرداخت وجه مشتری حداکثر طی ۲۴ ساعت درحالی که مطابق با قرارداد، بازگشت وجه ناشی از انصراف قرارداد از تاریخ انصراف یک ماه کاری توافق شده است.

۲-امکان تغییر خودرو از سوی مشتری به خودروی دیگر که از قیمت کمتری برخوردار است درحالی که چنین تعهدی برای شرکت در متن قرارداد مقرر نشده است.

۳-پرداخت عوارض با یک فقره چک برای شش ماه دیگر و در موارد مربوط به سازمان‌ها با مدت زمان بسیار طولانی تر.

در پایان لازم به ذکر است تا تاریخ نگارش این لایحه مجموع ۲۱۲۶۵ مشتری مشمول افزایش قیمت قانونی شدند که از این تعداد:

تعداد ۱۷۴۰۵ مشتری این مبلغ را نقدا به حساب شرکت واریز کردند

تعداد ۱۹۹۹ نفر با یکی از روش‌های اقساطی نسبت به اجرای مصوبه اقدام کردند

تنها تعداد ۱۲۰۱ نفر هیچ گونه اقدامی برای ادامه یا ختم قرارداد صورت ندادند

تعداد ۴۴۵ مشتری از ادامه قرارداد منصرف و پول واریزی به همراه سود مشارکت را دریافت کردند

تعداد ۲۱۵ نفر اقدام به تغییر خودرو کرده و افزایش قیمت با مطالبات حاصله برای مشتری تهاتر گردید

اتهام تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ بم:

هیچ خودرویی با مالکیت شرکت یا شاسی آزاد درپارکینگ شرکت مدیران خودرو دپو نشده است. آنچه که در سایت‌های مجازی وصدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید، خودروهای دارای پلاک انتظامی و تحت مالکیت مشتریان محترم است که به هیچ عنوان به معنی احتکار و عدم عرضه عمدی خودرونمی باشد.

دلیل عدم تحویل خودرو با وصف پلاک شدن خودرو و ارسال اسناد مالکیت به آدرس مشتریان، مربوط به تغییر مقررات ثبت سفارش می باشد . متعاقب این اقدام ، فرایند تامین و تخصیص ارز شرکت مدیران خودرو و شرکتهای زیر مجموعه در بانک مرکزی با مانع قانونی مواجه گردید .توضیح اینکه تا قبل از تعیین تکلیف ثبت سفارش های این شرکت بانک مرکزی امکان فعال سازی سیستم تخصیص ارز برای صدور کد ساتا را نداشته و عملاً به وضع ذکر شده ترخیص خودرو امکانپذیر نمی باشد.

میزان ارز دریافتی مدیران خودرو در سال گذشته:

به شهادت مصرف کنندگان محصولات مدیران خودرو و مسئولین ارزیابی کیفیت از جمله شرکت بازرسی استاندارد، محصولات این شرکت در زمره با کیفیت ترین خودرو‌های تولید داخلی می باشند.

اتهام دریافت بالاترین میزان ارز و ادعای بی کیفیتی محصولات مدیران خودرو یک اتهام بی پایه و بی اساس است. با توجه به محدودیت‌های ارزی و ضوابط سختگیرانه بانک مرکزی، چنین اتهامی به غیر از افترا و نشر اکاذیب مفهوم دیگری را به ذهن متبادر نمی‌کند.

همچنین از مجموع ارز مصرفی سال گذشته این شرکت ۷۵% آن از محل صادرات مستقیم این شرکت و یا خرید ارز ناشی از صادرات دیگران تأمین شده و تنها ۲۵% از مصارف ارزی این شرکت از محل ارز نیمایی یا به تعبیر بهتر تامین ارز از محل بالاترین قیمت بانک مرکزی تأمین گردیده است.علی هذا انتساب اتهام دریافت بالاترین میزان ارز کشور برای شرکتی که با همت و تلاش خویش و جهاد صادراتی ارز مورد نیاز خود را تامین و تدارک دیده قابل اغماض نمی باشد .

طرح چنین اتهامی شرعاً و اخلاقاً قابل بخشش نبوده و صحت مدافعات مربوط به این موضوع مورد تصدیق تمامی مراجع نظارتی و امنیتی و بانکی است .

این شرکت برای اثبات کذب بودن ادعا و اتهام ارز سایت. محترم تابناک را در اخذ هرگونه استعلام از بانک مرکزی و وزارت صمت مجاز می‌داند. هرچند که واقعیت‌های ارزی کشور خود بزرگترین دلیل بر اثبات صداقت این شرکت است مع الوصف سایت محترم تابناک به بررسی و تحقیق و اخذ تأیید از تمامی مراجع ذی ربط مجاز خواهد بود.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=399190

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]