2

لابی دقیقه ۹۰ برای وزارت اتابک/ صمت با وزیر ۶۶ ساله کدام سمت می‌رود؟

  • کد خبر : 399503
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۳:۱۳

به گزارش خبرنگار تابناک، سرانجام پس از دو هفته گمانه‌زنی پیرامون اعضای کابینه دولت چهاردهم، صبح امروز رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به اجرای اصل ۱۳۰ قانون اساسی، اسامی وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم را قرائت کرد. در میان اسامی اعلام شده، محمد اتابک برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد. شخصی که […]

لابی سیمانی برای وزارت اتابکِ بازنشسته/ صمت با وزیر ۶۶ ساله کدام سمت می‌رود؛ بحران یا شکوفایی؟

به گزارش خبرنگار تابناک، سرانجام پس از دو هفته گمانه‌زنی پیرامون اعضای کابینه دولت چهاردهم، صبح امروز رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به اجرای اصل ۱۳۰ قانون اساسی، اسامی وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم را قرائت کرد.

در میان اسامی اعلام شده، محمد اتابک برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد. شخصی که تا یکی دو روز قبل اسمی از وی در میان نامزد‌های کمیته صمت و شورای راهبری برای وزارت صمت نبود و به یکباره از روز گذشته، نام اتابک در جستجوی گوگل صدرنشین شد.

 

لیست شورای راهبری، خاک خورد؟

 

تا پیش‌ازاین، پیگیری‌های تابناک نشان می‌داد که کمیته صمت بعد از جلسات و انجام مصاحبه‌های متعدد، لیست ۱۱ نفره‌ای را بر اساس سازوکار تعیین شده به شورای راهبری ارسال کرده بود و در نهایت اعضای شورای راهبری، این پنج نفر (حسین علائی، حسین سلاح ورزی، فرشید گلزاده کرمانی، میثم سعیدی و سعید زرندی) را به شخص رئیس جمهور معرفی کردند تا مسعود پزشکیان بر اساس سازوکار تعیین شده در شورای راهبری، یکی از این افراد را برای وزارت صمت برگزیند. اما حالا جای گرفتن نام محمد اتابک در مقابل وزارت صمت، سؤالات و ابهاماتی را به دنبال داشته است، چراکه اتابک در لیست نهایی شورای راهبری نبود!

 

حکم فتاح برای اتابک

محمد اتابک در سال‌های گذشته، از اعضای اتاق بازرگانی تهران و نایب‌رئیس مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران بود و چند سالی نیز به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فعالیت داشت و در نهایت مهر ۹۹ با حکم  پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان به عنوان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان منصوب شد.

 

جدایی از بنیاد با امضای دهقان

سرانجام اتابک در روز‌های پایانی آبان ۱۴۰۲ بازنشسته شد و ماموریتش در بنیاد به پایان رسید، به گونه‌ای که حسین دهقان رئیس جدید بنیاد دو هفته بعد از ورودش به بنیاد، سید مازیار حسینی را به عنوان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان معرفی کرد.

درهرصورت در کمتر از یک سال از شروع بازنشستگی، حالا اتابک ۶۶ساله که نامش با صنعت سیمان و فعالان سیمانی و ساخت‌وساز گره‌خورده است، قرار است در صورت اخذ رأی اعتماد از بهارستان نشینان، راهی خیابان سمیه شود و برای بحران‌های حوزه صنعت و بازرگانی کشور تصمیم‌گیری کند.

 

تجریباتی متناسب با وزارت راه و شهرسازی یا صمت؟!

 

گزینه وزارت صمت دولت پزشکیان در سال‌های ۹۳ و ۹۷ توانسته بود در انتخابات اتاق بازرگانی تهران (ائتلاف برای فردا) پیروز شود. اتابک دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته راه و ساختمان است و با توجه به رشته تحصیلی و حوزه فعالیتش در صنعت سیمان، به نطر می رسد بهتر بود تا به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی معرفی شود. به بیان دقیق تر، محمد اتابک، از یک سو رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور بوده و از سوی دیگر از مؤسسین و عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان کشور، مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت اکباتان و عضو کمیته فنی راهبردی مرکز تحقیقات ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی بوده است. تجربیاتی که بیشتر در حوزه راه و شهرسازی و مسکن بوده است تا حوزه تجارت و صنعت کشور.

مسلماً وضعیت بحرانی تجارت خارجی کشورمان با تراز تجاری منفی ۱۷ میلیارد دلار در سال گذشته و عدم بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی، رکود در تولید داخلی و عدم بازاریابی موثر برای رونق صادرات، بحران و زیاندهی صنعت خودروی کشورمان طی سال‌های اخیر و نارضایتی مردم از وضعیت بازار‌هایی نظیر خودرو و لوازم خانگی، از جمله مشکلات و چالش‌هایی است که حل و فصل آن توسط وزیری که تجربه کاری کمتری در حوزه تجارت و بازرگانی و صنعت خودرویی دارد با اما و اگر همراه است. هرچند در کنار این موارد، همراهی بدنه صمت و پارلمان بخش خصوصی با وزیر پیشنهادی صمت، از جمله مسائل مهمی است که فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در صورت عدم مقبولیت وزیر صمت در میان فعالان صنعت و بازرگانی، چالش‌های این وزارتخانه را دو چندان خواهد کرد و تبعات آن گریبانگیر اقتصاد کشور می‌شود.

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=399503

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]