1

پزشکیان: دولت موظف به تأمین حقوق شهروندی ایرانیان است

  • کد خبر : 399789
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، مسعود پزشکیان در جلسه علنی (مجلس شورای اسلامی) بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم طی سخنانی بیان کرد: باید به شرایط خطیر موجود درخصوص زندگی مردم دقت داشته باشیم و خواست ملت، تحول و تغییر است. وی افزود: امروز فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناهای […]

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، مسعود پزشکیان در جلسه علنی (مجلس شورای اسلامی) بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم طی سخنانی بیان کرد: باید به شرایط خطیر موجود درخصوص زندگی مردم دقت داشته باشیم و خواست ملت، تحول و تغییر است.

وی افزود: امروز فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناهای پیشروست؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی درون حکومت، بین حکومت و جامعه و درون جامعه است. دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است. این دولت خود را دولت همه ملت ایران می‌داند و موظف به تأمین حقوق شهروندی ایرانیان است و ملتزم به اولویت منافع ملی است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی بین دولت و سایر قوا و ارکان نظام است. امروز روز آزمون عرصۀ این همگرایی است. باید بین مردم خلق امید کنیم و از این امید پاسداری کنیم. باید فهم مشترکی از این وضعت برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم داشته باشیم.

پزشکیان گفت: مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند و بی‌عدالتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد و تدابیر جاری قادر به حل مشکلات‌مان نیستند. مردم ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی‌میلی آنان برای مشارکت پرشورتر در انتخابات نشانه‌ای از این است. البته مردم نشان دادند که به کشور و انقلاب باور دارند و اگر احساس کنند برای‌شان کار می‌شود، امیدوار می‌شوند.

وی بیان کرد: مباحث امروزم در ساختاری است که چشم‌انداز، رسالت، ارزش‌ها، وضعیت فرصت‌ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف و هم‌چنین راهبرد را مطرح می‌کنم. ایرانی در چشم‌انداز در نظر گرفته شده که توسعه‌یافته، دارای جایگاه اول اقتصادی علمی، اقتصادی و فنی با هویت اسلامی در منطقه و الهام‌بخش در جهان اسلام است، به این چشم‌انداز با تمام وجود باورمند باشیم.

رئیس‌جمهور با ابراز اینکه “این چشم‌انداز می‌تواند فهم مشترکی بین قوا و جامعه ایجاد کند تا به همدلی برسیم.”، عنوان کرد: ما وظیفه داریم تأمین آموزش و سلامت عادلانه و باکیفیت صرف‌نظر از جنسیت، قومیت و منطقه را برای همۀ مردم‌مان داشته باشیم. توسعه زیرساخت‌ها، تأمین امنیت، ارتقای امنیت ملی و برقراری روابط بین‌المللی بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت از موارد مدنظر است.

پزشکیان با اشاره به فرمایشات حضرت امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر درباره حکومت، گفت: وظیفه حاکمیت به‌دست آوردن رضایت مردم است و ما به این معتقدیم؛ هوای نفس موجب می‌شود مردم مورد دقت قرار نگیرند، باید انصاف را مد نظر داشته باشیم و بر مبنای عدالت حرکت کنیم، این موارد از دستورات دین ماست.

وی ادامه داد: مردم امروز از ما شاکی هستند و ما مقصریم و آمریکا و بیگانگان مقصر نیستند و این‌که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد. طبق فرمایشات حضرت علی(ع) باید با تمام وجود به مردم محبت و حقوق آنان را مراعات کرد. نارضایتیِ مردم، نارضایتی خداست و ما باید در ملت و جامعه آرامش ایجاد کنیم؛ اگر مردم بدانند با تمام وجود در پی حل مشکلات‌شان بدون توجه به منطقۀ زندگی و تبعیض هستیم، پایبند و معتقدند و پشت حکومت خواهند ایستاد، این جز با وفاق و همدلی ممکن نیست.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: ما نوکر و خدمتگزار مردمیم و دنبال خدمت به آنان هستیم و از اصول ارزش‌های ماست. کسانی که به‌نام دولت انتخاب کردیم، شاخص اولیۀ کار ما رضایت مردم خواهد بود. ما با هدف همدلی، انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی مجبوریم با قوا و دستگاه‌ها همکاری داشته باشیم.

پزشکیان با تأکید بر مدنظر قرار دادن تجارب جهانی در عرصه حکمرانی و اداره امور کشور، اظهار داشت: باید صدای حاشیه‌نشینان و کسانی که صدایی برای بیان خواستۀ خود ندارند باشیم و محاسبات را بر اساس مبانی علمی، عقلانیت و خرد جمعی روا داریم. تصمیم درست بر اساس کار کارشناسی است و باید بر اساس مستندات علمی تصمیم درست اتخاذ کنیم.

وی گفت: با قدرت دنبال فسادستیزی خواهیم رفت و از دولت متصدی گذر می‌کنیم و باید مردم و بخش خصوصی را وارد عرصۀ اداره کشور و اقتصاد کنیم. کشور زمانی مستقل و پایدار خواهد ماند که فعالان اقتصادی با امنیت کار کنند و برای کشور خلق قدرت کنند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: برای خدمت به مردم و نه برای حکومت بر آنان آمده‌ایم و الّا بی‌ارزش است.

پزشکیان با اشاره به نقاط قوت کشور، بیان کرد: مسیر تحقق چشم‌انداز که با تدابیر مقام معظم رهبری فراهم آورده شده است، هماهنگی بین قوا که امروز وجود دارد و عمیق‌تر هم خواهد شد، همکاری با نهادهای تحت نظارت مقام معظم رهبری، وجود جغرافیای سیاسی و بی‌نظیر در دنیا، مرزهای آبی و دسترسی به آب‌های آزاد، نیروی جوان متخصص و باانگیزه، رتبه بالا در عرصه علمی و تولید علم و ثروتمندی دولت از جملۀ این نقاط قوت کشور است.

وی با طرح این سؤال که “چرا با داشتن این نقاط قوت هنوز مشکلات را داریم؟” خاطرنشان کرد: در ۴۵ سال گذشته خدمات بسیاری انجام گرفته و در عرصه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، آب‌رسانی، گازرسانی، دارا بودن متخصصین متعدد و غیره صورت گرفته است ولی هنوز مشکلات کشور وجود دارد. فقر زیبندۀ جامعۀ ما نیست؛ فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد و ناترازی‌های بزرگ در بودجه، انرژی و مخاطرات عظیم در مقوله آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی موجود است.

رئیس‌جمهور با انتقاد از ضعف در ارتباط با کشورهای همسایه گفت: اختلافات تشدیدیافته با کشورهای اروپایی، درگیری لفظی و برخوردهای تهاجمی بین ایران و رژیم اشغالگر قدس و پشتیبانی آمریکا از این نسل‌کُشِ منطقه و تحریم‌های شدید آمریکا علیه ما و همراهی کشورها با آن، خروج از چرخه معادلات بانکی بین‌المللی به‌خاطر قرار گرفتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف از ضعف‌های موجود است.

پزشکیان گفت: عدم وحدت و انسجام یعنی رفتن به لبۀ آتش که دراین‌صورت با مشکلات مواجه خواهیم شد. نظام اداری ما مشکلاتی از جمله ناکارآمدی، غیرمتمرکز بودن و تورم‌زایی را داراست، هم‌چنین با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمامی مواجه هستیم که اتمام آن چندین برابر اعتبار لازم دارد، اعتبارات و مصوبات بسیاری وجود دارد که به سرانجام نرسیده است.

وی با توجه به فرصت‌های پیشِ‌رو بیان کرد: امروزه فرصتی برای خلق امید ایجاد شده است و همه وظیفه داریم این امید را پاسداری کنیم. ما در مرکز راهبردی انرژی جهان هستیم و بالغ بر ۷۱ درصد ذخایر نفت و ۶۹ درصد ذخایر گاز در این منطقه است و امکان ترانزیت گسترده داریم و در بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویم و توافقات مهمی با چین داریم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: نقش ایران در شبکه راه‌های منطقه و بین‌الملل استثنایی است و ایجاد راه‌گذرها می‌تواند جایگاه ما را ارتقا دهد. مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب داریم و هم‌چنین با ۱۵ کشور مرز داریم و با ۲۵ کشور در جنوب آسیا مرتبطیم، باید نسبت به این فرصت‌ها سازنده و فعال عمل کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: آمریکا در رأس تهدیدهای ماست ولی اگر با هم باشیم، قادریم این تهدیدها را کمرنگ کنیم، هم‌چنین امروزه شاهد تنش و جنگ در منطقه هستیم و باید ارتباط‌مان با کشورهای همسایه را ارتقا دهیم.

وی گفت: برای برون‌رفت از وضعیت موجود، باید امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی داشت، در این‌صورت می‌توان مسائل و مشکلات را حل کرد، هم‌چنین نیاز به مشارکت ملی داریم؛ رهبر معظم انقلاب هم تمامی قوا و نهادها را ملتزم به این مهم دانسته‌اند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم با بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کنیم و می‌خواهیم که مجلس در این رویکرد راهگشا باشد. ساختار اجرایی کشور مبتنی بر اقدام شکل نگرفته است و مبتنی بر پایش مستمر نیست و از اهداف نهایی فاصله دارد. برای مبارزه با فساد نیازمند همراهی دستگاه‌ها هستیم.

پزشکیان بیان کرد: اگر نتوانیم پاسخ مردم را بدهیم و کشور را از این وضعیت خارج کنیم، امکان ندارد که روز قیامت در محضر الهی پاسخگو باشیم. اولویت نخست اکثریت مردم حل مسائل اقتصادی است و مقام معظم رهبری نیز این نکته را مورد اشاره و تأکید قرار داده‌اند. شعار اصلی سال هم برای حل مسائل اقتصادی و مسئله تولید است.

وی با تأکید بر تلاش دولت برای افزایش تولید عنوان کرد: راه‌حل مشکلات اقتصادی وجود دارد ولی ریشه اصلی تداوم مشکلات اقتصادی نبود سازوکارهای لازم برای اجماع‌سازی بر سیاست‌هاست. باید برای عمل به سیاست‌های اقتصادی اجماع ملی وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور گفت: اختلافات درونی و فشارهای بیرونی فضای سیاستگذاری برای حل مشکلات را تنگ می‌کند و هر سه قوه در این زمینه باید اقدام کنند.

پزشکیان اظهار داشت: نیاز به اجماع‌سازی در داخل برای اصلاحات اقتصادی و سیاسی داریم و بر استفاده از روش‌های علمی برای اداره کشور توافق داریم و باید هدف‌مان تأمین منافع مردم و برون‌رفت از وضعیت کنونی باشد. تیم اقتصادی را موظف کردم با عموم مردم و نخبگان برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز و سیاست‌های کلی گفت‌وگو کنند.

وی ادامه داد: دولت چهاردهم بر تقویت تولید رقابت‌پذیر تأکید دارد؛ توسعه سرمایه‌گذاری و بهبود معیشت مردم، تبادل نیروی انسانی به‌جای مهاجرت نخبگان، تلاش برای گشایش بین‌المللی، کارآمدسازی دولت و توسعه فقرزدایی از دیگر اهداف مورد نظر ماست.

رئیس‌جمهور گفت: باید از مسائل مختلف کشور درک مشترکی داشته باشیم تا تحت زعامت مقام معظم رهبری به مردم خدمت کنیم. چشم‌انداز، سیاست‌های کلی، برنامه هفتم توسعه و اجرای قانون اساسی مدنظر است.

پزشکیان ابراز کرد: در انتخاب وزرا به همه جریانات اعلام کردیم که کسانی که امکان کمک کردن به ما را دارند، به ما معرفی کنند. گروه‌ها بیش از ۱۰ هزار ساعت بررسی داشتند و به این اسامی رسیدیم، هیچ‌کدام را بر اساس دید سیاسی نیاوردیم و بر اساس وفاق و وحدت انتخاب کردیم. ما به گفته‌های خود پایبند بودیم و تیمی که به مجلس اعلام کردیم طبق تصور ما و کار کارشناسی نماد وفاق است، سعی کردیم از دولت شهید رئیسی، روحانی،‌ احمدی‌نژاد و بیرون از این دولت‌ها افراد کنار هم قرار بگیرند و میثاق مشترک ما چشم‌انداز، سیاست‌ها و قانون برنامه بود، این افراد مصمم به این مهم هستند.

وی خطاب به نمایندگان بیان کرد: کاری کنید که صدای واحدی از کشور به بیرون برود. مسائلی را که به خارج پیام ضعف دهد، به زبان نیاورده‌ام و هیچ‌یک از عیوب را بزرگ‌نمایی نکرده‌ام و می‌گویم باید دست‌به‌دست هم دهیم تا کشور آباد شود و از نمایندگان کمک می‌خواهم ما را در این نگاه یاری کنند. کاری کنید که همۀ ما با هم و پشت مقام معظم رهبری برای خدمت به مردم تلاش کنیم و اختلافات را کنار بگذاریم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: من هم عیب و ضعف دارم و معصوم نیستم و هنر این است که خوبی‌های من را تقویت کنید. حضرت علی(ع) به مالک اشتر می‌فرماید؛ “باید کسی را که دنبال عیب مردم است، از خود دور کنی.”، تا جایی که ممکن است باید نقاط قوت را بزرگ کنیم و ضعف را درشت‌نمایی نکنیم.

انتهای پیام/+

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=399789

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]