2

سریال ادامه‌دار غیبت سرمربیان تیم‌های مهمان نساجی در نشست خبری

  • کد خبر : 400097
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱

به گزارش ایرنا، نشست‌های خبری پیش از مسابقه‌های خانگی تیم فوتبال نساجی مازندران در لیگ برتر فوتبال کشور مدت‌ها است که یک‌جانبه برگزار می‌شود. یعنی فقط مربی یا سرمربی تیم نساجی در محل نشست برگزاری نشست خبری حاضر می‌شود و از کادر فنی تیم‌های مهمان نماینده‌ای مقابل اصحاب رسانه حضور نمی‌یابد تا به پرسش‌ها پاسخ […]

به گزارش ایرنا، نشست‌های خبری پیش از مسابقه‌های خانگی تیم فوتبال نساجی مازندران در لیگ برتر فوتبال کشور مدت‌ها است که یک‌جانبه برگزار می‌شود. یعنی فقط مربی یا سرمربی تیم نساجی در محل نشست برگزاری نشست خبری حاضر می‌شود و از کادر فنی تیم‌های مهمان نماینده‌ای مقابل اصحاب رسانه حضور نمی‌یابد تا به پرسش‌ها پاسخ دهد.

این روال از نخستین دوره حضور نساجی در لیگ برتر به طور آهسته آغاز شد و در لیگ نوزدهم شکل پررنگ‌تری به خود گرفت. به طوری که نیمی از مربیان تیم‌های مهمان نساجی در لیگ نوزدهم در نشست‌های خبری پیش از مسابقه حضور نیافتند. دلیل این غیبت هم معمولا دوری محل برگزاری نشست خبری از محل اقامت تیم‌های مهمان یا تداخل زمانی ساعت پرواز یا تمرین این تیم‌ها با زمان برگزاری نشست خبری بود.

با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های بهداشتی و لغو برگزاری نشست‌های خبری برای مدتی تقریبا طولانی فایل صوتی یا ویدئویی اظهارات مربیان در فضای مجازی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت. اما پس از عادی شدن شرایط در سراسر کشور، نشست‌های خبری پیش از مسابقات خانگی نساجی برای تیم‌های مهمان از اولویت افتاد و با وجود فراهم کردن همه مقدمات و برنامه‌ریزی‌های زمانی برای حضور نماینده کادر فنی تیم‌های مهمان، همواره این نشست‌های پیش از مسابقات خانگی نساجی یک‌جانبه برگزار شد.

آخرین نمونه این رفتار غیرحرفه‌ای نیز در هفته نخست لیگ بیست‌وچهارم رقم خورد. از کادر فنی فولاد خوزستان هیچ کسی در نشست خبری پیش از مسابقه حضور نیافت و البته در اقدامی عجیب، در نشست خبری پس از مسابقه نیز مربی تیم مهمان حاضر نشد و مدیر رسانه‌ای باشگاه فولاد اعلام کرد که تصمیم باشگاه در شرایط کنونی حضور نیافتن مربی در نشست خبری پس از مسابقه است.

سریال ادامه‌دار غیبت سرمربیان تیم‌های مهمان نساجی در نشست خبری

پیشینه طولانی غیبت‌ها

غیبت اعضای کادر فنی تیم فولاد خوزستان در نشست خبری پس از مسابقه با نساجی هرچند که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و به چشم آمد، اما این موضوع در مازندران پیشینه‌ای چند ساله دارد. به چند تیتر زیر که با کلیک روی هر کدام از آن‌ها می‌توانید خبر مربوطه را بخوانید دقت کنید:

‌ تکرار غیبت تیم‌های میهمان نساجی در کنفرانس خبری / سرمربی گل‌گهر هم به نشست خبری پیش از بازی با نساجی نرسید / یحیی گل‌محمدی هم در کنفرانس خبری قائمشهر حاضر نشد / سرمربی مس رفسنجان در کنفرانس خبری پیش بازی نساجی حاضر نشد / پازل نیامدن مهمانان نساجی به کنفرانس خبری تکمیل شد / سرمربی نفت آبادان در کنفرانس پیش مسابقه با نساجی حاضر نشد / سرمربی ماشین‌سازی در کنفرانس خبری پیش‌بازی در قائمشهر حاضر نشد / سرمربی ذوب‌آهن در کنفرانس خبری در قائمشهر حاضر نشد / استراماچونی به کنفرانس خبری نرسید / سرمربی سپاهان اصفهان به کنفرانس خبری قائمشهر نیامد / سرمربی پیکان به جای حضور در نشست خبری فایل صوتی فرستاد.

این‌ها فقط چند نمونه از غیبت اعضای کادر فنی تیم‌های مهمان در نشست‌های خبری پیش از مسابقه با نساجی در قائمشهر است. البته در مازندران پیشینه برگزار نشدن نشست خبری پس از مسابقه هم وجود دارد. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ نشست خبری پس از بازی نساجی و ملوان در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی به دلیل غیبت سرمربیان و عوامل کادر فنی هر ۲ تیم برگزار نشد.

سریال ادامه‌دار غیبت سرمربیان تیم‌های مهمان نساجی در نشست خبری

یک دلیل مهم که باشگاه‌های مهمان برای غیبت سرمربی یا مربی در نشست خبری پیش از مسابقه با نساجی مطرح می‌کنند، اقامت تیم‌های مهمان در بابلسر و برگزاری نشست خبری در ساری است. به دلیل نبود هتل و زیرساخت اقامتی مناسب برای تیم‌های لیگ برتری در قائمشهر، این تیم‌ها معمولا بابلسر را برای اقامت انتخاب می‌کنند.

تیم نساجی هم هتلی در ساری را برای اقامت پیش از مسابقه در اختیار می‌گیرد که نشست خبری در همان هتل برگزار می‌شود و بر همین اساس دوری راه برای اعضای کادر فنی تیم‌های مهمان دلیلی بر شرکت نکردن در نشست خبری است. اما معمولا برای برنامه‌ریزی زمان نشست خبری پیش از بازی، مسافت محل اقامت تیم مهمان تا محل برگزاری نشست خبری مد نظر قرار می‌گیرد.

مقررات چه می‌گوید؟

این غیبت‌ها در حالی به روندی عادی در میزبانی‌های نساجی تبدیل شده که سازمان لیگ از اوایل دهه ۹۰ مقرراتی را برای الزامی شدن حضور سرمربیان تیم‌ها در نشست‌های خبری پیش و پس از مسابقه در نظر گرفت.

بر اساس بند ۲ ماده ۳۱ آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول فدراسیون فوتبال ایران سرمربیان ۲ باشگاه موظف هستند در کنفرانس مطبوعاتی که حداقل یک روز پیش از مسابقه برگزار می‌شود شرکت کنند و مسئول رسانه‌ای باشگاه شرکت کننده نیز باید از حضور سرمربی در این کنفرانس اطمینان حاصل کند.

در بند ۳ این ماده نیز تاکید شده که سرمربی هر ۲ باشگاه باید به ترتیب مربی تیم مهمان و سپس تیم میزبان در کنفرانس مطبوعاتی پس از مسابقه حضور یابند و به پرسش‌ها پاسخ دهند.

بند ۴ نیز غیبت سرمربی و حضور مربی در نشست خبری پیش یا پس از مسابقه را منوط به دریافت مجوز از سازمان لیگ عنوان کرده است.

نکته مهم و اساسی این ماده آیین‌نامه‌ای نیز جریمه تیم‌هایی است که اعضای کادر فنی‌شان در نشست خبری غیبت می‌کنند. در بند ۵ ماده ۳۱ آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول فدراسیون فوتبال ایران آمده است: «در صورت عدم تبعیت از بندهای فوق سازمان لیگ می‌تواند از ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون ریال برای تیم خاصی جریمه در نظر بگیرد که براساس گزارش ناظر مسابقه و اعلام واحد مسابقات و دستور دبیر سازمان لیگ از محل درآمدهای تیم خاطی کسر می‌شود. »

سریال ادامه‌دار غیبت سرمربیان تیم‌های مهمان نساجی در نشست خبری

البته این رقم جریمه از سال ۱۴۰۰ تغییر کرد و به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. تیر ۱۴۰۰ فدراسیون فوتبال اعلام کرد که جریمه ۵۰ میلیون تومانی برای اولین غیبت سرمربیان در نشست خبری است و در صورت تکرار غیبت، رقم جریمه به شکل تصاعدی افزایش می‌یابد و حتی به محرومیت نیز ختم می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد جریمه ۵۰ میلیون تومانی هم بازدارنده نیست. ضمن این‌که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تا کنون از این‌که سرمربیان تیم‌های مهمان نساجی بابت غیبت‌شان در نشست‌های خبری پیش از مسابقه جریمه شدند خبری منتشر نکرد و مشخص نیست که این جریمه تا کنون مشمول غایبان نشست‌های خبری پیش از مسابقه نساجی شد یا نه.

قانون برای همه

رئیس هیئت فوتبال مازندران با انتقاد از بی‌توجهی اعضای کادر فنی تیم‌های مهمان نساجی در نشست‌های خبری پیش از مسابقات خانگی این تیم به خبرنگار ایرنا گفت: حضور سرمربیان تیم‌ها در نشست‌های خبری پیش و پس از این بازی‌ها بر اساس آیین‌نامه و مقررات الزامی است و فقط در صورت هماهنگی با سازمان لیگ می‌توانند جایگزین معرفی کنند.

رحیم درزی خلردی اظهار کرد: طبق آیین‌نامه برگزاری مسابقات غیبت سرمربی یا جایگزین او تخلف محسوب می‌شود و کمیته انضباطی نیز جریمه‌هایی را برای این تخلف در نظر گرفته که در صورت لزوم اعمال می‌کند.

وی افزود: آیین‌نامه‌ها و مقررات برای کل کشور تدوین شده‌اند و سرمربیان تیم‌ها باید در هر استانی که تیم‌شان مسابقه دارد از ضوابط پیروی کنند. مرسوم شدن غیبت سرمربیان و مربیان در نشست‌های خبری پیش از مسابقه‌های خانگی نساجی پذیرفتنی نیست.

رئیس هیئت فوتبال مازندران خاطرنشان کرد: این غیبت‌ها در حالی مشاهده می‌شود که هماهنگی‌های لازم برای تعیین زمان برگزاری نشست خبری پیش از مسابقه با مسئولان حوزه رسانه و روابط عمومی تیم‌های مهمان صورت می‌گیرد و پس از تایید آن‌ها زمان و مکان برگزاری نشست تعیین می‌شود.

سریال ادامه‌دار غیبت سرمربیان تیم‌های مهمان نساجی در نشست خبری

درزی خلردی با اشاره به مطرح کردن توجیه دوری راه از محل اقامت تیم‌های مهمان در بابلسر تا مکان برگزاری نشست خبری در ساری تصریح کرد: این موضوع بیشتر یک بهانه است. فاصله زمانی محل اقامت تیم‌های مهمان اگر در بابلسر باشد تا مکان برگزاری نشست خبری در ساری حدود یک ساعت است. در حالی که برای تیم‌های شهرستانی که به تهران می‌روند ممکن است این فاصله زمانی با توجه به ترافیک و طولانی بودن مسیرها به ۲ ساعت هم بکشد. با این حساب سرمربی یا مربیان تیم‌های شهرستانی هم باید در نشست‌های خبری پیش از مسابقات‌شان در تهران غیبت داشته باشند؟

وی افزود: از کمیته انضباطی انتظار داریم با توجه به مرسوم شدن این غیبت‌ها در مازندران به این موضوع ورود کند و در صورت امکان برای میزان جریمه‌های غیبت سرمربی و اعضای کادر فنی در نشست‌های خبری بازنگری داشته باشد تا همه سرمربیان موظف شوند که مصاحبه‌ها را انجام دهند.

رئیس هیئت فوتبال مازندران خاطرنشان کرد: هواداران و رسانه‌ها به دنبال این هستند که سرمربیان در نشست‌ها شرکت کنند. این نشست‌ها بخشی از مسابقه تیم‌ها هستند و با مطرح شدن دیدگاه‌های سرمربیان به جذاب‌تر شدن مسابقه در نگاه هواداران کمک می‌کنند. امیدواریم در این فصل از این به بعد شاهد این بی‌توجهی‌ها از سوی تیم‌های مهمان نساجی نباشیم.

ملزم بودن سرمربیان همه تیم‌ها به رعایت بندهای ماده ۳۱ آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول فدراسیون فوتبال ایران تقریبا در همه استان‌های دارای تیم لیگ برتری به جز مازندران رعایت می‌شود.

اهمیت توجه به این ماده آیین‌نامه‌ای را به استناد ماده ۵۱ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال نیز می‌توان برای سرمربیان و اعضای کادر فنی تیم‌های مهمان نساجی نیز یادآوری کرد: «مقامات رسمی فدراسیون، مقامات رسمی هیئت‌های فوتبال، باشگاه‌ها و مقامات رسمی آن‌ها، بازیکنان، سایر اعضای مجمع فدراسیون فوتبال و مقامات رسمی آن‌ها و به طور کلی تمام افرادی که از سوی فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، هیئت‌ها و باشگاه‌ها عهده‌دار انجام وظیفه‌ای هستند، باید به مقررات بازی فوتبال، همچنین اساسنامه، مقررات، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تصمیمات فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و سازمان لیگ پایبند باشند و اصول رفتار اخلاقی، وفاداری، یکپارچگی و جوانمردی را رعایت کنند. »

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=400097

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]