1

نگرانی آمریکا از گسترش جنگ به خارج از غزه

  • کد خبر : 400141
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی گفت که آمریکایی‌ها به شدت نگران گسترش جنگ به خارج از غزه و نیز منطقه هستند؛ چرا که می‌دانند در شرایط سیاسی فعلی در آمریکا، توان مدیریت جنگی دیگر را ندارند. به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» صبح روز دوشنبه در چارچوب سفرش […]

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی گفت که آمریکایی‌ها به شدت نگران گسترش جنگ به خارج از غزه و نیز منطقه هستند؛ چرا که می‌دانند در شرایط سیاسی فعلی در آمریکا، توان مدیریت جنگی دیگر را ندارند.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» صبح روز دوشنبه در چارچوب سفرش به منطقه با «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

بلینکن در جریان دیدار با هرتزوگ هشدار داده بود: مذاکرات درباره نوار غزه ممکن است آخرین فرصت برای بازگرداندن اسرا باشد و زمان دستیابی به توافق فرا رسیده است و درگیری نباید تشدید شود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین قرار است با «یو آو گالانت»، وزیر جنگ این رژیم نیز دیداری داشته باشد.

نگرانی آمریکا از گسترش جنگ به خارج از غزه
دیدار بلینکن با رئیس رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی

رسانه‌های فلسطینی و صهیونیستی نیز اعلام کردند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ادامه دیدارهای خود در اراضی اشغالی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر آنتونی بلینکن در حالی انجام می‌شود که اقدامات سیاسی و دیپلماتیک دولت جو بایدن نتوانست در مذاکرات دوحه برای آتش‌بس دائمی میان رژیم صهیونیستی و حماس به نتیجه برسد. 

«حسن هانی‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و تلاش برای متقاعد کردن نتانیاهو به آتش‌بس دائمی، گفت: سفر آنتونی بلینکن به منطقه که درواقع دهمین سفر او در بحران غزه در ۱۰ ماه گذشته است در حالی صورت می‌گیرد که چهاردهمین نشست طرف‌های درگیر در موضوع غزه در دوحه برای دستیابی به راه‌حل جامع برای آتش‌بس با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد: نشست دوحه با حضور مصر، قطر، آمریکا و اسرائیل برگزار شد، اما بعد از ۲ روز مذاکره طرف‌ها نتوانستند به یک توافق کلی برای پایان دادن به بحران دست پیدا کنند. البته حماس در این نشست شرکت نداشت چون نمایندگان شاباک و موساد به عنوان ۲ نهاد سرکوب‌گر مردم فلسطین در غزه در آن حضور داشتند و از سویی سطح مطالبات رژیم اسرائیل بالا بود و نمایندگان اسرائیل خواستار آزادسازی گروگان‌ها قبل از برقراری آتش‌بس شدند. اسرائیل می‌گوید باید آتش‌بس موقت باشد و بازگشت آوارگان فلسطینی به غزه زیر نظر ارتش اسرائیل باشد تا سلاحی از طریق آوارگان وارد غزه نشود. از این رو توافقی به دست نیامد و این مذاکرات با بن‌بست مواجه شد.

این کارشناس مسائل منطقه و فلسطین با اشاره به مواضع حماس در مذاکرات دوحه اظهار کرد: مطالبات حماس روشن است، باید آتش‌بس پایدار برقرار شود و آوارگان فلسطینی بدون قید و شرط به غزه بازگردانده شوند و آزادی گروگان‌های اسرائیلی مشروط به آزادی برخی گروگان‌های فلسطینی باشد. هم‌چنین طرف‌های بین‌المللی باید برای بازسازی غزه تضمین دهند.

هانی‌زاده گفت: آنتونی بلینکن برای برداشتن آخرین گام‌ها برای آتش‌بس میان حماس و اسرائیل و برگزاری یک نشست دیگر در قاهره وارد منطقه شده است. شاید این آخرین تلاش آنها برای آتش‌بس قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد. یکی از مساله‌هایی که برای حماس و محور مقاومت مهم است، کمک تسلیحاتی و ۲۰ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل است که همه معتقدند این کمک‌ها برای ادامه کشتار در غزه است. آمریکا در فضای خاکستری به سر می‌برد؛ هر ۲ قطب سیاسی آمریکا یعنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به شدت نیازمند حمایت لابی صهیونیست در انتخابات هستند. سفر بلینکن برای متقاعد کردند نتانیاهو به پذیرش آتش بس است،‌ موضوعی که دموکرات‌ها به شدت به آن برای پیروزی در انتخابات نیاز دارند.

نگرانی آمریکا از گسترش جنگ به خارج از غزه
بلینکن در سفر به منطقه با نتانیاهو دیدار کرد

وی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر به ویژه واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه، اسرائیل نگران است که محور مقاومت و ایران حمله ناگهانی به اسرائیل به خاطر ترور هنیه انجام دهند و مقامات آمریکایی و آسرائیلی بارها این مساله را یادآور شدند که اسرائیل نمی‌تواند در چنین شرایطی در چند جبهه داخلی و خارجی بجنگد، از این رو آمریکا به اسرائیل اصرار می‌کند که باید به آتش‌بس موقت تن دهد تا بتواند در صورت حمله به سرزمین‌های اشغالی توسط محور مقاومت و ایران آن را دفع کند. در همین حال آمریکایی‌ها به شدت نگران گسترش جنگ هستند؛ چرا که می‌دانند توان مدیریت جنگی دیگر در منطقه را با توجه به شرایط سیاسی داخلی‌شان ندارند.

هانی‌زاده درباره طولانی شدن روند مذاکرات آتش‌بس و موضوع عملیات ایران علیه ایران رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که معادله سخت و نفس‌گیری جریان دارد و همه‌ کشورها از واکنش ناگهانی و گسترده ایران به اسرائیل در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه وحشت دارند. در این میان کشورهای منطقه از جمله اردن، مصر، عربستان و بحرین باید در طرف معادله باشند. کشورهای عربی دنبال این هستند که شرایط را آرام کنند تا طرف هیچ یک از درگیری‌ها چه محور مقاومت چه اسرائیل نباشند.

وی ادامه داد: به هر حال ایران در مکان و زمان مناسب انتقام می‌گیرد و کیفیت آن به انتخاب و تصمیم ایران خواهد بود.

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=400141

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]