2

در جهاد اقتصادی منافع شخصی تحت‌الشعاع منافع جمعی قرار می‌گیرد

  • کد خبر : 4034
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱

مقام معظم رهبری امسال را به نام سال جهاد اقتصادی‌نامگذاری کردند بر همین اساس مصاحبه‌ای را با رحیم قربانی معاون سابق فرهنگی و نظارت بر سیاست‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور انجام داده‌ایم که متن مصاحبه به شرح زیر است: * فارس: به نظر جنابعالی دلیل نامگذاری امسال از سوی مقام معظم […]

مقام معظم رهبری امسال را به نام سال جهاد اقتصادی‌نامگذاری کردند بر همین اساس مصاحبه‌ای را با رحیم قربانی معاون سابق فرهنگی و نظارت بر سیاست‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور انجام داده‌ایم که متن مصاحبه به شرح زیر است:

* فارس: به نظر جنابعالی دلیل نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهاد اقتصادی چیست؟
– قربانی: ما در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم؛ دهه خاصی که باید همه تلاش‌ها و مساعی خود را برای پیشرفت ایران اسلامی و توسعه عدالت در جامعه به کار بندیم، پس از پشت سر گذاشتن سال همت مضاعف و کار مضاعف، مقام معظم رهبری با رضایت از تحقق شعار سال قبل، امسال را به نام سال جهاد اقتصادی مزین فرمودند.

مقام معظم رهبری در عین حال اشاره کردند که سال قبل به درستی بر اساس نامی که برای آن انتخاب شده بود، کارها انجام شد و معظم‌له رضایت خود را از اقدامات انجام شده در کشور ابراز داشتند. اکنون سه ماه از سال جهاد اقتصادی سپری شده است البته مقام معظم رهبری فرمودند که موضوع جهاد اقتصادی فقط مختص به امسال نیست بلکه یک موضوع مستمر است اما به عنوان نماد امسال انتخاب و نامگذاری شده که با این تذکر که سه ماه از این فاصله و زمان گذشته، جهاد اقتصادی را بحث می‌کنیم.

اقدامات اقتصادی باید با مشی اقتصادی جهادی صورت گیرد و بحث اصلی همه دلسوزان و مسئولان باشد؛ اگر در یک شرایط عادی قرار داریم، طبیعی است که دیگر بحث جهاد اقتصادی لازم نبوده و با مشی عادی اقتصادی کار خود را دنبال می‌کنیم اما اگر در یک شرایط نامتعارف باشیم که از حالت عادی فاصله دارد، اگرچه با تدابیر و اقدامات جهادی مدیران ارشد دولت و نظام این شرایط به گونه‌ای مدیریت می‌شود که جامعه از تبعات آن متاثر نمی‌شود و بر اساس ضرورت‌های ذیل، مقام معظم رهبری امسال را سال جهاد اقتصادی نامیدند.

به نظر بنده از موضوعات مهم متصور برای ضرورت طرح جهاد اقتصادی دو عامل اساسی وجود دارد؛ اول وجود شرایط خاص و جهادی در زمانی متصور است که تهدید یا حریفی در مقابل وجود داشته باشد که بخواهد به اقتصاد و موجودیت ما ضربه زده یا اینکه مانع از این شود که ما نتوانیم یک الگوی اقتصادی مناسب برای جامعه خود مستقر کنیم، طبیعی است که در این صورت دایره نفوذی ما، دچار آسیب می‌شود.

تلاش نظام اقتصادی حریف مقابل ما یعنی آمریکا در دهه اخیر این بوده که تاثیر خود را بر اقتصاد جهانی و اقتصادهای وابسته اعمال کند؛ از این‌رو از عهد ریگان که به آن انقلاب ریگانیزم یا انقلاب اقتصادی نام نهادند، در جهت مقررات‌‌زدایی، کاهش مالیات، پرهیز دولت از ورود به اقتصاد و توسعه تفکر اقتصاد آزاد بود اما نهایت آن، پس از سه دهه به رکورد اقتصادی بسیار شدید در نظام اقتصادی آمریکا منجر شد.

** ‌ایران می‌تواند الگویی قابل اتکا و اعتماد برای کشورهای ‌جهان باشد

‌با توجه به آمارهایی که خود آمریکایی‌ها ارائه کردند، در یک شب نزدیک به یک تریلیون میلیارد دلار از بازار سرمایه‌های مالی آمریکا ناپدید و مالیات ۷۰۰ و یا ۱۲۰۰ میلیارد دلاری به مالیات دهندگان آمریکا تحمیل شد، از این‌رو مجبور به بازگشت و تجدید‌نظر در نظام اقتصادی خود شدند. آنها مجددا اراده دولت را وارد اقتصاد کرده و نظر اندیشمندان اقتصادی مثل کنز آدام اسمیت را زیرپا گذاشتند؛ یکی از افتخارا‌ت آمریکا این بود که یک نظام اقتصادی را طراحی کردند که کشورهای دیگر از آن تبعیت و الگوبرداری کنند اما آن طرح شکست خورد.

ما باید نظام اقتصادی خاص خود را به‌گونه‌ای طراحی و اجرا کنیم که کشورها و ملت‌هایی که از ما متأثر می‌شوند، به درستی دریابند که ایران اسلامی با مشی و الگوی خود و بدون اتکا به نظام‌های رایج در دنیا یک نظام اقتصادی قابل اتکا و “خود تنظیم ” طراحی کرده است و ما به صورت علمی باید بتوانیم الگوی خود را پیاده کنیم.

نداشتن و ابستگی نظام اقتصادی ما، موجب شد تا اقتصاد ما از شوک منفی اقتصادی آمریکا و اروپا جان سالم به در ببرد؛ به این دلیل اقتصاد ما اقتصاد دیکته شده و فرمول‌بندی شده تابع نظام اقتصادی سرمایه‌داری آمریکا و غرب نبود. اقتصادهای وابسته به غرب و آمریکا فرو ریختند و با تاثیر گرفتن از وضعیت بد اقتصادی آمریکا در حال حاضر رکود اقتصادی را تجربه می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند وضعیت خود را سامان بخشند، در‌حالی‌که ما هر روز به سوی وضعیت بهتر در حرکت هستیم.

با طرح مقدمه فوق پس، دو عاملی که به نظر بنده موجب شد تا مقام معظم رهبری امسال را به نام سال جهاد اقتصادی مزین کنند؛ یکی این بود که ما در میدان مبارزه اقتصادی حریفی داریم که آن حریف در تلاش ضربه زدن به اقتصاد ما است که از اول انقلاب این موضوع را در دستورکار قرار داده و به شکل‌های مختلف اجرا و نشان داده است که در سال‌های اخیر که دموکرات‌ها روی کار آمدند، این موضوع را در آمریکا بیشتر عملیاتی می‌کنند.

عامل دوم بحث طراحی و استقرار یک نظام اقتصادی در شان نظام اسلامی ایران است، به‌طوری‌که همه کسانی که دلشان با نظام جمهوری اسلامی است، از آن الگوبرداری کنند و همه کشورهایی که هوای استقلال را در سر داشته و از قرار گرفتن زیر چتر سلطه آمریکا خسته شده‌اند، می‌خواهند یک نظام در شان فرهنگ خود بر اساس یک الگوی اسلامی پیاده کنند، از این‌رو نزدیک‌ترین الگویی که می‌تواند برای آنها وجود داشته باشد، الگویی است که به نام اسلام در همسایگی و همجواری آنها با موفقیت پیاده شده باشد. این دو دلیل، مقابله موثر و الگوسازی از عوامل مهم جهاد اقتصادی است.

* فارس: رابطه “جهاد اقتصادی ” با “پیشرفت اقتصادی ” به نظر جنابعالی چیست؟
– قربانی: توسط دشمنان و در رأس آن آمریکا در جنگ تحمیلی منابع انسانی و مالی بسیاری را از دست دادیم، بسیاری از شهدای ما از نخبگان جامعه بودند. ویرانی و خرابی به بار آورد اما پیش‌روی ما مسائلی را گذاشت که مجبور شدیم برای آن مسائل راه‌حل پیدا کنیم.

راه حل مبارزه، تعامل، توسعه، همکاری، هماهنگی، مقابله با ترفندهای شیطانی، رسیدن به ابداعات، اختراعات، خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها، ساختن، همه از دستاوردهای جنگ تحمیلی است؛ شاید به این زودی‌ نمی‌توانستیم به این پیشرفت‌ها دست پیدا کنیم اما ‌مشکلاتی که پیش‌روی ما قرار داده شد، موجب شد تا خود به جد دنبال راه‌حل باشیم، چرا‌که اعتقاد پیدا کردیم پلی پشت سر قرار ندارد و باید قائم به خود باشیم.

آمریکا برعلیه ما یک رهبر فاسد، نالایق و احمق مثل صدام را تجهیز کرد و خود پشت سر او قرار گرفت و با بسیج کردن نظام بین‌المللی و اکثر قدرت‌های بزرگ برای حمایت از آن نتیجه‌ای نگرفت، جز اینکه ما با نیل به غرور و عزت ملی خاک خود را پس گرفتیم؛ همه قدرت‌ها کمک کردند اما ناکام شدند. اگر قسمتی از کشور ما از دست می‌رفت، یک ملت تو‌ سری خور در نظام بین‌المللی محسوب می‌شدیم، اما اکنون استکبار و در راس آن آمریکا شرمنده و سرافکنده است، از این‌رو ما به یک خوداتکایی و خودباوری دست پیدا کردیم که منجر به پیشرفت کشور شد.

کشور ما دارای برنامه است. در طول برنامه چهارم توسعه و همچنین در سال ۹۰ تجلی کل فرآیند فعالیت‌های اقتصادی کشور افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی است که جایگزین اقتصاد نفتی است؛ قبلا نفت را و ذخایر خود را به نان و مواد غذایی تبدیل می‌کردیم و کمتر روی آن سرمایه‌گذاری می‌شد؛ در زمان جنگ نیز این فرصت را دشمن به دلیل ضرورت پشتیبانی جبهه‌ها از ما گرفت؛ همه تلاش و آرزوی ما این بود که کاش روزی برسد که از ذخایر نفتی خودمان فقط در جهت توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد ثروت ملی استفاده کنیم.

** صادرات غیرنفتی بیانگر شکوفایی اقتصاد ما است

در صورتی می‌توان ذخایر نفتی را به مصارف روزانه نرساند که صادراتمان را در کالاهای غیرنفتی توسعه دهیم‌ تا در اقتصاد تحرک ایجاد شود. صادرات بیانگر شکوفایی اقتصاد ما است، از این رو تلاش ما این بود که به این هدف جایگزین نفت برسیم.

در طول برنامه‌ چهارم توسعه یعنی بین سال‌های ۸۴-۸۸ که شامل فعالیت‌ دولت نهم است، در یک مقایسه آماری درمی‌یابیم که با توجه به آنچه اتفاق افتاده، امکانات و شایستگی جهاد اقتصادی را داریم. ما خیلی “خود انتقاد ” هستیم؛ خودانتقادی خیلی بد نیست اما سطح نامعقول آن به کشور ضربه می‌زند، از این‌‌‌رو ما باید خوداتکا و خودباور و به خود توانایی‌ها و ضعف‌هایمان آگاه باشیم و با اقدامات جهادی (غیرمتعارف) و میانبر ضعف‌های خود را اصلاح کنیم. با همه انتقادهایی که به خودمان داریم، بد نیست به صادرات غیرنفتی در طول برنامه چهارم توسعه نگاهی داشته باشیم؛ تحقق یک رشد ۲۰۰ درصدی را در برنامه چهارم توسعه می‌تواند دید. با میعانات گازی ۲۰۰ درصد رشد صادرات غیرنفتی نسبت به برنامه وجود دارد و بدون میعانات گازی نزدیک به ۱۵۰ درصد است، پس با تلاش و کوشش توانسته‌ایم در اقتصاد یک تحرک ایجاد کرده و همزمان در جهت خصوصی سازی قدم‌های خوبی را برداریم.

ایرادات هم به قوت خود باقی است که بنگاه‌ها و کارخانه‌های ما با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و همه ظرفیت‌ اقتصادی ما این نیست. در حال حاضر کارخانه‌ها، نظام‌های کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی ما با ظرفیت‌های نه چندان تکمیلی در استان‌ها کار می‌کنند اما دولت، از سال ۸۴ برای تجهیز بنگاه‌های اقتصادی در اکثر نقاط کشور نهضتی ایجاد و شعار عدالت را رایج کرد و اقدامات بزرگی از توسعه برای مناطق را رقم زد.

در حال حاضر شاهد استقرار کارخانه‌های بزرگ حتی در نقاط مرزی هستیم، زیرساخت‌های بسیار قوی ایجاد شده است. صادرات غیرنفتی کشور در برنامه چهارم توسعه ۲۰۰ درصدی با احتساب میعانات گازی و ۱۵۰ درصد بدون میعانات گازی افزایش پیدا کرده است. این یک بسترسازی بسیار خوبی است که نشان می‌دهد شرایط داخلی کشور برای ورود به جهاد اقتصادی فراهم است، یعنی ساز و کار اقدام جهادی در موضوع اقتصادی با همت و بسیج مردم و مسئولان مهیا شده است.

* فارس: جنابعالی الزامات جهاد اقتصادی را چگونه تحلیل می‌کنید؟
-قربانی: خداوند متعال در آیه ۱۰۴ سوره نساء می‌فرماید: “‌وَلَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ. إِن تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ. وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّـهِ مَا لَا یَرْجُونَ. وَکَانَ اللَّـهُ عَلِیمًا حَکِیمًا ” یعنی در رویارویی با دشمن سستی و فترت به خود راه ندهید. اگر شما در رنج و مشقت می‌افتید، آنها هم مثل شما در رنج و مشقت هستند، با این تفاوت که شما امید به خداوند دارید و آنها ندارند. دشمن ما از زمانی که با انقلاب اسلامی درگیر شده، بسیار سرشکسته شده است. آمریکا قبل از وقوع انقلاب اسلامی حریفی نداشت اما اکنون حتی همسایگان و حیاط خلوت آمریکا علیه آن بوده و نظام سیاسی و اقتصادی آمریکا را برنمی‌تابند. در انتخابات نیز به افراد غیرهمسو با آمریکا رای داده و برنامه‌ خود را پیش می‌برند.

** “جهاد اقتصادی ” بدون ‌یک پایگاه اعتقادی قوی و خوداتکایی محقق نمی‌شود

یک حرکت جهادی از نوع دفاع نظامی زمان جنگ تحمیلی وجود داشت که ما پیروز شدیم و یک بحث جهادی اقتصادی از سال ۱۳۹۰ وجود دارد، از این رو مثل زمان جنگ باید کمربندها را سفت کرد. اگر یک پایگاه اعتقادی قوی و خوداتکایی وجود نداشته باشد، نمی‌توان مسئله “جهاد اقتصادی ” را به سرانجام رساند که آیه شریفه فوق به ما گوشزد می‌کند.

بعد از دهه‌های مختلف و آزمایش‌های متعددی که مردم از خود نشان دادند و در مقابل انواع و اقسام دسیسه‌های دشمن از جمله جنگ تحمیلی، ‌کودتاهای مختلف، بلوکه کردن اموال و دارایی‌ها و شبیخون‌های فرهنگی و فتنه ۸۸ با افتخار و سربلند بیرون آمدند، مقام معظم رهبری جهاد اقتصادی را طرح کردند.

** رعایت شئون هدفمندسازی از الزامات اساسی جهاد اقتصادی است

در طول اقدامات جهادی دهه‌های سابق و الزامات جدیدی از جنس اقتصادی را می‌طلبد که مردم باید به آن مجهز باشند، می‌دانید که با همکاری همه قوا و با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری هدفمندسازی یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی پس از چند سال مطالعه عمیق اجرا شد. رعایت شئون هدفمندسازی از الزامات اساسی جهاد اقتصادی است و در چهار سطح تحلیل فرد – خانواده – جامعه و دولت ایفای وظایف و اقدامات ضروری است.

* فارس: برخی معتقدند مباحث حاشیه‌ای مانع از پرداختن به جهاد اقتصادی شده است، نظر شما در این زمینه چیست؟
– قربانی: سطوح فرد، خانواده، سازمان و جامعه باید در راستای تحقق جهاد اقتصادی تلاش کرده و به وظایف خود در این راستا واقف بوده و انجام دهند.

برخی از وظایف مربوط به فرد، خانواده و جامعه مدون شده است و از طرفی اگر به بخش اقتصاد برنامه پنجم توسعه توجه شود، خواهیم دید برای شروع امسال و ۵ سال آینده یک حرکت پرشتاب جهادی برای دولت مقرر شده است یعنی در پایان برنامه پنجم توسعه باید ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.

** منابر، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید سطح معرفت جامعه را در بینش “جهاد اقتصادی ” ارتقا دهند

سهم بهره‌وری از ۸ درصد رشد مندرج در سند توسعه ۵ ساله حدود ۳۱٫۳ درصد پیش‌بینی شده است یعنی بیش از ۲٫۴ درصد از ۸ درصد سهم بهر‌ه‌وری از عواملی است که قسمتی از آن بهره‌وری فرد و نیروی انسانی است، وظیفه فرد در سال جهاد اقتصادی این است که نزدیک به ۲٫۴ درصد بهره‌ورتر از سابق باشند. هدفمندکردن یارانه‌ها مسیری روشن است که پیش‌روی افراد قرار دارد تا با رعایت حدود از اتلاف جلوگیری کرده و بهره‌وری خود را افزایش دهند. صرف گران شدن یا عوامل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد مصرفی مثل نان نمی‌تواند پشتوانه‌ای بر کاهش مصرف بوده و بهره‌وری فرد را به ۲٫۴ درصد برساند بلکه در سطح سازمان نیز وظایف را باید تحلیل کرد. منابر، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید سطح معرفت جامعه را در بینش جهاد اقتصادی ارتقا دهند و توسط این عوامل فرهنگی باید به گسترش دامنه عوامل جهادی دامن زده و دامنه مصرف را مدیریت کرد.

“خداوند متعال مسرفین را دوست ندارد ” این آ‌یه شریفه را باید در زندگی خود پیاده کنیم، تنها وظیفه دولت نیست که به این بحث ملزم باشد بلکه فرد، خانواده، همه مسئولان فرهنگی و همه حاکمیت نیز باید در القای این وظیفه برنامه داشته و مشارکت کنند. اصحاب رسانه و قلم و وعاظ باید از فرصت، تریبون خود استفاده کرده و تعالیم لازم را به مردم عرضه کنند.

** دولت باید الزامات کلان جهاد اقتصادی را فراهم کند

دولت باید الزامات کلان جهاد اقتصادی را فراهم کند؛ با تسهیلات بانکی‌ از صندوق توسعه ملی، صندوق ذخیره ارزی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ایجاد فضای مناسب کسب و کار، ایجاد سیستم‌ها و دولت الکترونیک که همه را در دستور کار دارد؛ طرح تحول اقتصادی شامل ۱۰ موضوع مهم است که یک موضوع اصلی آن هدفمندسازی یارانه‌ها بود و اصلاح نظام بانکی و گمرکی را متعاقبا باید شروع کرد.

ما یک پشتوانه معنوی قوی برای اجرای جهاد اقتصادی داریم. اعتقادات، معنویات، سلوک زندگی شهدا و بزرگانمان همچون شهید رجایی و امام راحل که ایشان وقتی یک لیوان آب برمی‌داشت، وقتی همه آن‌را مصرف نمی‌کرد، یک ورق کاغذ روی آن می‌گذاشت تا بعدا مصرف کند و اسراف نشود و شکر نعمت حاصل شود.

وقت آن رسیده خود را نسبت به عدم جلوگیری از اتلاف و دیرآموزی نکوهش کرده و از کسانی‌که با ‌برداشتن قدم‌های مثبت در مشی جهادی به‌دنبال خلق ارزش و حذف اتلاف هستند، ‌در همه تریبون‌ها تحسین کنیم. آیا برازنده ما بود و هست که بالای ۲۰درصد از گندم خود را تلف می‌کردیم، در شرایط عادی باید در مصرف اعتدال داشته باشیم و در شرایط جهاد اقتصادی باید حد ضرورت را رعایت کنیم و کالا و خدمات خود را از نظر قیمت و کیفیت رقابتی و صادر کنیم.

در برخی موارد بهینه مصرف کردن از دست فرد خارج است؛ برای مثال نمی‌توان با یک لوازم خانگی برقی که مثلا انرژی E یا C را دارد، ‌در مصرف انرژی صرفه‌جویی مناسب داشت، باید از یک دستگاه خوب و کم‌مصرف استفاده شود و یا برای بهره‌ور کردن نیروی انسانی سیستم‌ها و نظام‌ها و فرآیندها بازبینی و اصلاح شوند که دولت آنها را هم در دستور کار دارد.

در بحث خودرو هم همین طور است. خودرویی که امروز ۱۰ لیتر مصرف در ۱۰۰ کیلومتر دارد، نمی‌تواند موجب آلودگی هوا نشود. نوآوران و مبتکران در خودروسازی کشور باید در این فکر باشند. نمی‌توان حوادث را با جاده‌های غیرمهندسی و خودروهای فاقد استاندارد ایمنی و بدون ارتقاء فرهنگ رانندگی امن کرد و از اتلاف کاست.

** در جهاد اقتصادی منافع شخصی تحت‌الشعاع منافع جمعی قرار می‌گیرد

در بحث جهاد این طور نیست که مثل شرایط عادی زندگی کنیم. اگر در سال جهاد اقتصادی از ما خواستند کم مصرف کنیم، این برازنده سال جهادی است و نباید ایراد بگیریم. در اقدام جهادی کسی مثل شرایط عادی زندگی نمی‌کند، مثل شرایط عادی نمی‌پوشد، نمی‌خوابد و کار نمی‌کند، بلکه از منافع شخصی‌اش می‌گذرد، خیلی از اقدامات منافع فردی تحت‌الشعاع منافع جمعی و اقدامات جهادی قرار می‌گیرد و همه هم به آن افتخار می‌کنند.

رزمنده‌ای که آن سال‌ها کار و زندگی و کسب و کار و اداره و دانشگاه و همه چیز خود را رها کرد و رفت، شرمنده که نشد بلکه افتخار کرد، باید همین طور باشد، از این‌رو اگر کارخانه با ظرفیت کم کار می‌کند، باید حداکثر ظرفیت را به آن داد. صدا و سیما پخش می‌کند فلان مرغداری در فلان استان اقداماتی کرده که مصرف انرژی‌اش را کاهش و به صفر رسانده که این یک شروع خوبی است که باید تحسین و از او الگوبرداری شود.

بسیاری از تولیدات خودمان را الزاما نباید خودمان مصرف کنیم؛ بهترین تولیدات خود را شاید اقضا کند که صادر کنیم؛ باید جنسی رقابتی تولید کنیم؛ جنس عالی با کیفیت بالا که تمایزی ‌نسبت به محصولات رقبا داشته باشد. باید بازارهای بین‌المللی را در دست گرفته و به کسب و کار خود رونق دهیم و اشتغال جوانان را توسعه دهیم اینها اقدامات ارزشمند و پرزحمت و بانشاط جهاد اقتصادی است و اقداماتی که دولت انجام داده مثل مسکن مهر و.. در این راستا بوده است.

نباید دولت را به مسائل حاشیه‌ای مشغول کرد و از اقدامات اساسی غافل شد؛ مقام معظم رهبری در دیدار دانشجوها و جمع‌های مختلف که بعضا سؤال‌هایی را مطرح کردند، فرمودند “من شما را دعوت می‌کنم که به موضوعات اصلی بپردازید موارد فرعی و حاشیه‌ای شما را مشغول نکند و موارد دست چندم نباید در ردیف و تراز دست اول قرار گیرد “. بنابراین باید واقعا گوش به فرمان رهبری باشیم. افراط و تفریط مواردی از مصداق‌های امور حاشیه‌ای است که مانع تحقق اقدامات با مشی جهاد ‌اقتصادی می‌شود و هرگونه پسروی و پیشروی از منویات معظم‌له در این راستا ارزیابی و نتایج ناخوشایندی دارد.

نباید جاهایی که به نفع ما باشد، به فرمان رهبری عمل کنیم، اما وقتی به نفع ما نباشد، آن را کتمان کنیم؛ ولایت یکی از نعمت‌های بزرگ الهی برای ما است و باید خدا را شکر کنیم، ما نظامی داریم که رهبری در آن فصل‌الخطاب است. یک مقام ولایی معنوی و اجرایی و علمی مرجع دینی جامع‌الشرایط فصل‌الخطاب همه ماست و این نعمت بزرگی است که دیگران ندارند و به داشتن ما غبطه می‌خورند.

** طرح تحول نظام بانکی و گمرکی در دستور کار دولت قرار دارد/‌ نباید وقت و امکانات خود را تلف کنیم

در اجرای طرح تحول اقتصادی الان طرح تحول نظام بانکی و گمرکی را دولت در دستور کار خود قرار داده تا نظام‌های لازم رشد اقتصادی و جهاد اقتصادی و بهره‌وری عوامل را هماهنگ با هم به انجام برساند. دولت باید خیلی از مؤلفه‌های جهادی که به تنهایی از توان فرد و خانواده خارج است با برنامه‌ریزی صحیح انجام دهد و نظام‌ها را برقرار کند و به فرد و خانواده و جامعه در مشارکت جدی جهاد اقتصادی یاری رساند.

بعضی از صداها از محافلی که از آنها انتظار نمی‌رود، در جامعه با پژواک شنیده می‌شود که حرف‌هایی در مورد اعداد و ارقام و رشد اقتصادی می‌زند، مبنی بر اینکه صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ما را صفر درصد اعلام کرده و در فاصله کمی آن را ۳ درصد اعلام کرده است؛ این نهاد یکی از نهادهای تسلط اقتصاد بیگانه است، بانک جهانی و این صندق یکی از ابزارهای توسعه افکار و اندیشه‌های اقتصاد آمریکایی و نظام اقتصاد سرمایه‌داری گاوچران‌ها در جهان و در کشورهای درحال توسعه است که مدعی آن نظریه‌پرداز آمریکایی آقای فوکومایاماست که این تعابیر دارد، مقاله ۳ سال پیش خود به نام شکست شرکت امریکا پنهان کرده است. این چه صندوقی است که یک روز می‌گوید اقتصاد ایران دارای صفر درصد رشد و بعد می‌گوید ۳ درصد رشد است از کجا معلوم که با کمی چالش نگوید ۷ یا ۸ درصد رشد است؟ ما نباید پشت سر این اعداد و ارقامی که دشمنان ما برای ما می‌سازند، توقف کنیم. سئوال اساسی این است که آیا اعداد پائین رشد اقتصادی با تحقق ۲۰۰ درصدی و ۱۵۰ درصدی آمار صادرات غیرنفتی ما هم‌خوانی و مطابقت ندارد؟ چرا برای عددسازی مرجعی جهت‌دار باید ما در جامعه التهاب ایجاد کنیم، اگر رشد اقتصادی کمی داشتیم که صادرات پیش‌بینی شده در برنامه چهارم و سال ۱۳۹۰ محقق نمی‌شد، در‌حالی‌که تحقق ۲۰۰ و ۱۵۰ درصدی نسبت به برنامه را داریم، در‌حالی‌که می‌دانیم اجزای برنامه به هم متصل است و منفصل از هم نیست. این نتیجه خوب از مقدمه‌ای ضعیف حاصل نمی‌شود و یا درحالیکه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا بهترین دانشگاه‌های ما را در رتبه‌های بسیار نازل دنیا درج و اعلام می‌کنند، از طرفی رشد علمی کشورمان را ۱۱ برابر رشد متوسط علمی دنیا در سال تایید می‌کنند ما چگونه به رشد بالای علمی دست می‌یابیم، شکی نیست که از مؤلفه‌های اساسی و اصلی آن دانشگاه‌ها هستند، اگر واقعا دانشگاه‌های ما این‌قدر ضعیف‌اند، چگونه ما به این رشد علمی قابل توجه دست پیدا می‌کنیم و در تکنولوژی هسته‌ای که مرکبی از علوم است پیشرفت می‌کنیم.

* فارس: با تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید؛ در پایان اگر صحبتی باقی مانده، بفرمائید.
– قربانی: در پایان ضمن تعامل و یادگیری نقاط مثبت از هر کجای دنیا و جهان و تسلیم نشدن سربسته به هر نوع القاء ضدخودباوری و ضدحس اعتماد به نفس باید در اتخاذ مشی جهادی برای نظام اقتصادی وحدت و همدلی را تقویت و پرهیز از تنازع و جنجال را با تبعیت کامل از نعمت بزرگ ولایت و در هماهنگی کامل تعقیب و دنبال کنیم. با این حساب ملاحظه می‌فرمایید وحدت و همدلی از الزامات اصلی برای ورود به عرصه جهاد اقتصادی نیز هست با تشکر از شما خبرنگاران عزیز و خبرگزاری فارس.

* گفت‌وگو از رسول بابازاده و فاطمه سادات موسوی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر