1

نگاهی به ظرفیت‌های نظامی حزب‌الله برابر اسرائیل

  • کد خبر : 404950
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با شروع حملات سنگین رژیم صهیونیستی به لبنان، طی هفتۀ گذشته، حملات حزب‌الله نیز به شدت افزایش و توسعه یافت. این توسعه شامل افزایش تعداد حملات، توسعه شعاع حملات و به کارگیری سلاح‌های جدید بود. طبق اعلام رسانه‌های صهیونیستی، مقاومت اسلامی لبنان روز سه شنبه از صبح تا عصر […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با شروع حملات سنگین رژیم صهیونیستی به لبنان، طی هفتۀ گذشته، حملات حزب‌الله نیز به شدت افزایش و توسعه یافت. این توسعه شامل افزایش تعداد حملات، توسعه شعاع حملات و به کارگیری سلاح‌های جدید بود. طبق اعلام رسانه‌های صهیونیستی، مقاومت اسلامی لبنان روز سه شنبه از صبح تا عصر حدود ۴۰۰ موشک به شمال سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که در زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» یک رکورد محسوب می شود.

از نظر شعاع حملات، موشک‌های حزب‌الله از یکسو به تل آویو، در شعاع بیش از ۱۰۰ کیلومتر و سمت شرق به شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانۀ باختری در ۲۰۰ کیلومتری مرزهای لبنان رسید. از نظر به کارگیری سلاح‌های جدید نیز حزب‌الله طی ۳ روز موشک‌های فادی ۱، ۲ و ۳ را که موشک‌های بالستیک میان‌برد محسوب می‌شوند، به کار گرفت.

تشدید عملیات حزب‌الله در سه عرصۀ فوق، میدان را دچار تحولی شگرف کرد و تحلیلگران صهیونیست را وادار به بیان نوعی عجز و درماندگی در شکست دادن حزب‌الله کرد. حال سؤال این است که استمرار این روند با به کارگیری توانمندی‌هایی که تا کنون از سوی حزب‌الله به کار گرفته نشده‌اند، چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد؟

 

کوه یخ توانمندی‌های نظامی حزب‌الله

حملات متعددی که مقاومت اسلامی لبنان علیه رژیم صهیونیستی تا کنون صورت داده با سلاح‌ها و توانمندی‌هایی صورت گرفته که به ظاهر تجهیزات چندان پیشرفته ای نیز به حساب نمی‌آیند و هنوز توانمندی‌های حساس حزب‌الله در این جنگ به کار گرفته نشده‌اند. این توانمندی‌ها هم شامل سلاح و هم شامل طرح‌های عملیاتی است که می‌تواند صحنه میدان را به شکلی باور ناپذیر دچار تحول کنند.

برخی تحلیلگران اسرائیلی اقدامات حزب الله لبنان برابر صهیونیست ها در جبهه شمالی را به کوه یخی تشبیه می کنند که تا کنون تنها بخش کوچکی از آن مشخص شده است.

 

.

 

 

 سلاح‌های نقطه زن و هوشمند 

یکی از جدی‌ترین توانمندی‌های حزب الله لبنان، موشک‌های نقطه زن و هوشمند آن است. صهیونیست‌ها طی سال‌های گذشته همواره نسبت به این توانمندی حزب الله اظهار نگرانی کرده‌اند. این نگرانی طی روزهای اخیر نیز مورد تأکید قرار گرفته است. صهیونیست‌ها می دانند، سلاح‌های نقطه‌زن و هوشمند حزب‌الله اگر وارد میدان شوند دیگر تلفات رژیم صهیونیستی به این اندازه نخواهد بود. تا بدین جای کار نیز صهیونیست‌ها از اعلام آمار تلفات و کشته‌های خود ممانعت به عمل آورده اند. حال اگر سلاح‌های هوشمند و نقطه‌زن وارد میدان شوند، معادله به طرز شگفت انگیزی تغییر خواهد کرد. بنابر برآورد مراکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی تعداد این سلاحها فراتر از ۱۰ هزار فروند است که البته این تعداد فقط شامل موشک‌هایی است که در زمین و دریا می توانند به کار گرفته شده، دو عرصۀ زمین و دریا را تحت تاثیر قرار دهند. حتی در صورت اتکا به همین برآورد اندک و غیرواقع بینانه از زرادخانه تسلیحاتی مقاومت اسلامی لبنان، این مسئله به شدت می‌تواند معادلۀ میدانی را در لبنان به نفع حزب الله تغییر دهد.

 

 سامانه‌های پدافند هوایی 

براساس اعلام روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، حزب‌الله ۳ سامانه پدافند هوایی به نام‌های «اس اِی ۸» (SA8)، «اس اِی ۱۷» (SA17) و «اس اِی ۲۲» (SA22) در اختیار دارد. «تال بری»، رئیس مرکز مطالعات «آلما» رژیم صهیونیستی اعلام کرده است حزب‌الله اخیراً سامانه «اس اِی ۸» (SA8) در جنوب لبنان مستقر کرده است و همین سامانه می‌تواند تهدیدی جدی علیه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی باشد. حال اگر دو سامانه دیگر حزب‌الله نیز وارد کارزار شوند، معادله باز هم به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر خواهد کرد.

 

 پهپادهای هجومی 

یکی از نگرانی‌های جدی رژیم صهیونیستی در خصوص توانمندی‌های نظامی حزب‌الله، شامل پهپادهای هجومی حزب‌الله است. این بخش از توانمندی حزب‌الله برای صهیونیست‌ها کاملاً ناشناخته است و آنها از اینکه حزب‌الله چه پهپادهایی را با چه توانمندی‌هایی در اختیار دارد، چندان اطلاع دقیق ندارند، اما می‌دانند حزب‌الله هنوز چیزی از قدرت پهپادی خود را رو نکرده است.

حزب‌الله در ماه می یکبار از نسخه‌ای از پهپاد «ابابیل» استفاده کرد. این نوع پهپاد که توسط اپراتور هدایت می‌شود معمولاً دارای دوربین است و تا لحظه اصابت به هدف، به سمت هدف نهایی خود، تصویربرداری می‌کند.

در شرایط کنونی اینکه حزب‌الله چه نمونه‌های جدیدتری از این سلاح را در اختیار دارد برای صهیونیست‌ها ناشناخته است. فرض کنید حزب‌الله با پهپادهای رادار گریز خود به عمق سرزمین‌های اشغالی حمله کند. آنچه نتیجه فرضی اولیه آن است این است که رژیم صهیونیستی قادر به رهگیری بخش قابل توجهی از آنها نخواهد بود، چرا که این پهپادها معمولاً در ارتفاع پایین حرکت می‌کنند و فراوانی آنها نیز رهگیری شان را سخت‌تر از قبل می‌کند و این به معنای تغییر معادله در میدان نبرد است.

نکته مهم در این میان این است که حزب‌الله از دو روش برای هدایت پهپادها و سلاح‌های هوشمند خود استفاده می‌کند. روش اول به کارگیری سیستم راهبری جهانی «GPS» و روش دوم استفاده از سیستم ناوبری اینرسی است. این روش به مراقبت از زمین و آسمان یا به کارگیری امواج و رادار یا حتی منبع خارجی وابسته نیست و با به کارگیری حسگر و از طریق اتصال به رایانه با محاسبه مداوم به هدف خود می‌رسد و سامانه‌های رهگیری را ناکام می‌گذارد.

 

 موشک‌های حزب الله  

معروف ترین توانمندی حزب‌الله، موشک های آن است. حزب الله در جنگ کنونی از ۳ موشک «فادی۱، ۲ و ۳ » و موشک «قادر۱» رونمایی کرد. اما هیچ کس نمی‌داند سایر موشک‌های حزب‌الله چه توانمندی‌هایی دارند. تحلیلگران نظامی رژیم صهیونیستی تخمین می‌زنند، حزب‌الله دست‌کم موشک‌هایی را که انصارالله یمن به کار گرفته است در اختیار داشته باشد. اما اینکه فراتر از آن چه توانمندی در این حوزه، در اختیار حزب‌الله است برای آنها چندان شناخته شده نیست و همین ناشناخته بودن، برای آنها یک دغدغه جدی ایجاد کرده است؛ چرا که توانمندی‌های ناشناخته می‌توانند با ورود به میدان تا زمانی که شناخته شوند، مشکلات جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند.

 

 

آنچه در فوق به آن اشاره شد، تنها بخشی از توانمندی‌های حزب‌الله است که عمدۀ آنها نیز براساس تخمین و از روی حدس و گمان کارشناسان نظامی صهیونیست معرفی می شوند. در کنار اینها باید توان رزمی حزب الله و ترس صهیونیست‌ها از نیروهای ویژه رضوان را نیز اضافه کرد که برای صهیونیست‌ها یک کابوس به حساب می‌آیند. نتیجه اینکه حزب‌الله به اذعان تحلیلگران رژیم صهیونیستی توانمندی‌هایی در اختیار دارد که بخش اعظم آنها را در مقابله با رژیم صهیونیستی به کار نگرفته است و به کارگیری بخشی از آنها رژیم صهیونیستی را پشت مرزهای لبنان زمینگیر کرده است. از همه مهمتر اینکه هنوز کار به عملیات زمینی نکشیده است و به نظر نمی‌رسد صهیونیست‌ها جرأت ورود به آن عرصه را داشت باشند، چرا که آن عرصه، نقطه قوت حزب‌الله به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=404950

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]