1

سیاست خارجی رامنی در قبال ایران جنگ ‌افروزانه‌تر خواهد بود.

  • کد خبر : 40622
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵

نوام چامسکی فعال سیاسی و استاد بازنشسته دانشگاه ام.آی.تی آمریکا معتقد است: در مقایسه با سیاست خارجی اوباما در قابل ایران، سیاست خارجی رامنی در قبال ایران جنگ ‌افروزانه‌تر خواهد بود. به‏نظر جیمز روزنا نظریه پرداز فقید مکتب فرارفتارگرایی در تصمیم‏ گیری سیاست خارجی علت رفتار سیاسی حکومت‏ها به مجموعه‏ای از این عوامل پنج‏گانه مربوط […]

نوام چامسکی فعال سیاسی و استاد بازنشسته دانشگاه ام.آی.تی آمریکا معتقد است: در مقایسه با سیاست خارجی اوباما در قابل ایران، سیاست خارجی رامنی در قبال ایران جنگ ‌افروزانه‌تر خواهد بود.

به‏نظر جیمز روزنا نظریه پرداز فقید مکتب فرارفتارگرایی در تصمیم‏ گیری سیاست خارجی علت رفتار سیاسی حکومت‏ها به مجموعه‏ای از این عوامل پنج‏گانه مربوط می‏شود: ۱ – متغیر شخصیت تصمیم‏گیرنده؛ ۲ – نقش و میزان اختیارات تصمیم‏گیرنده؛ ۳ – متغیر دیوان‏سالاری حکومتی؛ ۴ – متغیر جامعه؛ ۵ – متغیر نظام بین‏ الملل.

به اعتقاد وی در کشورهای بزرگ با وضعیت اقتصادی و سیاسی توسعه یافته باز، اولویت متغیرها بدین ترتیب هستند: نقش، جامعه، دیوان‏سالاری، نظام بین‏الملل و شخصیت در حالی که در کشورهای کوچک توسعه نیافته با جابه‏جایی قابل توجه متغیرها بدین ترتیب: شخصیت، نظام بین‏الملل، نقش، جامعه و دیوان‏سالاری، مواجه هستیم.

اما به هر حال آنچه در سیاست خارجی یک کشور اعم از توسعه یافته و توسعه نیافته مشهود است تأثیر متغیر شخصیت بر سیاست خارجی است. در کشوری مثل آمریکا نیز سیاستمدارانی چون کندی، کیسینجر و بوش پسر نمونه‌ای از تأثیر عامل “شخصیت” و تفسیر موسع از نقش توسط آنها در سیاست خارجی بوده است.

بر این اساس می توان تصور کرد که انتخاب میت رامنی به رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و نوع سیاست خارجی او در قبال ایران با آنچه اوباما اتخاذ کرده و می کند تفاوت قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

پروفسور نوام چامسکی زبانشناس معاصر و استاد بازنشسته دانشگاه ام.آی.تی آمریکا در خصوص تفاوت سیاست خارجی اوباما و رامنی در قبال ایران به خبرنگار مهر گفت: پیش بینی نوع رفتار “رامنی” و سیاست خارجی او در قبال ایران سخت و دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: به آسانی نمی‌توان پیش بینی کرد که او در قبال ایران چه رفتاری را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: اما آنچه می توان گفت این است که سیاست خارجی “رامنی” در مقایسه با اوباما در قبال ایران جنگ افروزانه‌تر خواهد بود.

استاد بازنشسته دانشگاه MIT تأکید کرد: همچنین در قبال سیاست خارجی رامنی در مقایسه با سیاست خارجی اوباما در قبال اسرائیل باید توجه داشت که “رامنی” حمایتهای جدی‌تر و بیشتری از جنایات اسرائیل خواهد داشت.

بنیانگذار زبان شناسی مدرن در پایان تصریح کرد: البته این تفاوت سیاست خارجی رامنی با اوباما فقط محدود و منحصر به موارد مذکور نیست و می توان انتظار این تفاوت در موارد دیگر را نیز داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=40622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر