2

لاوروف:ما در سوریه از هیچ‌گونه تحریمی حمایت نمی‌کنیم

  • کد خبر : 40628
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰

وزیر خارجه روسیه می‌گوید تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران و سوریه به «منافع شرکت‌های روسی» آسیب وارد می‌کند.

سرگئی لاووروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه (۱۸ شهریور، ۸سپتامبر) پس از دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا در شهر بندری ولادی‌وستوک گفت: «تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه سوریه و ایران در ماهیت خود بیش از اندازه شکل فرامرزی به خود گرفته‌اند و به منافع شرکت‌های روسی آسیب می‌رسانند.»

وی افزود که بانک‌های روسی به طور ویژه‌ای از تحریم‌ها علیه سوریه و ایران آسیب دیده‌اند.

لاوروف همچنین گفت که «ما در سوریه از هیچ‌گونه تحریمی حمایت نمی‌کنیم، زیرا تحریم‌ها راه به جایی نخواهند برد.»

امریکا دارایی بیش از ۱۰۰ تن از اعضای دولت سوریه را مسدود و داد و ستد شرکت‌های امریکایی با آن‌ها را ممنوع اعلام کرده است.

واشنگتن همچنین ماه گذشته علیه شرکت نفتی سیترول سوریه تحریم‌هایی را اعمال کرد.

این در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند علیه برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ایران تحریم‌هایی را اعمال کنند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در قبرس گفت: «لازم است که فشار بر روی ایران را افزایش دهیم و تحریم‌ها را شدیدتر کنیم و برتحریم‌های اتحادیه اروپا را که اکنون در حال اجرا هستند، بیفزاییم.»

در آغاز سال ۲۰۱۲ امریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه بخش‌های نفتی و مالی ایران اعمال کردند. این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از خرید نفت ایران یا انجام تراکنش‌های بانکی با بانک مرکزی ایران است.

واشنگتن و اتحادیه اروپا به بهانه این که ممکن است برنامه هسته‌ای تهران جنبه نظامی داشته باشد اعلام کرده‌اند که این ممنوعیت‌ها با هدف اعمال فشار بر ایران برای توقف برنامه انرژی هسته‌ای خود است.

ایران ضمن رد این اتهام‌ها می‌گوید، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حق دستیابی و استفاده از انرژی هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.

وزیر خارجه روسیه همچنین افزود که قرار است مسکو از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد تا بر پایه توافقنامه صلح سوریه در ماه ژوئن در ژنو عمل کند.

لاوروف گفت: «ما در دیدار خود با وزیر خارجه امریکا تاکید کردیم که روسیه شورای امنیت را وادار خواهد کرد تا اعلامیه ژنو را تصویب کند.»

نشست ژنو در تاریخ ۳۰ ژوئن با طرح انتقال سیاسی در سوریه به توافق رسیدند اما در این توافقنامه به وضوح به کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت اشاره نشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=40628

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]