0

 پیشگامی دانش بنیان‌های ایرانی در تولید قرص‌های «لیوفیلیزه»

  • کد خبر : 406652
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امروزه تعداد قابل‌توجهی از ترکیبات دارویی فعال برای درمان بیماری‌ها، در حال کشف هستند اما خواص نامطلوبی مانند حلالیت کم، ساخت فرمولاسیون محصولات دارویی موثر را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند. در این بین، لیوفلیزه فرآیندی است که به‌طور گسترده […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امروزه تعداد قابل‌توجهی از ترکیبات دارویی فعال برای درمان بیماری‌ها، در حال کشف هستند اما خواص نامطلوبی مانند حلالیت کم، ساخت فرمولاسیون محصولات دارویی موثر را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند. در این بین، لیوفلیزه فرآیندی است که به‌طور گسترده برای خشک کردن و بهبود پایداری انواع محصولات دارویی ازجمله ویروس‌ها، واکسن‌ها، پروتئین‌ها، پپتیدها یا حامل‌های کلوئیدی مانند لیپوزم‌ها، نانوذرات و نانوامولسیون‌ها استفاده می‌شود.

این فرآیند به نسبت آهسته و گران بوده و برای محصولات، با ارزش افزوده بالا مناسب است. گروه فناور شرکت فناوران دارویی باراد فارمد در سال ۱۴۰۰ با ایده محوری تولید قرص‌های لیوفیلیزه کار خود را آغاز کردند. در سال ۱۴۰۱ نمونه اولیه قرص لیوفیلیزه دسموپرسین که در بازار ایران با نام تجاری مینیرین ملت موجود بوده و از کشور انگلستان وارد می شود ساخته شد. این مجموعه توانست تحقیق و توسعه محصولات قرص لیوفیلیزه دسموپرسین، قرص لیوفیلیزه بوپرنورفین، ویال تزریقی مولتی ویتامین با برند خارجی سولوویت و قطره خوراکی لاکتاز را تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ تکمیل و نگارش CTD این محصولات را آغاز کند. همچنین این شرکت برای دو محصول قرص لیوفیلیزه دسموپرسین و ویال تزریقی مولتی ویتامین نیز تاییدیه دانش بنیان نوپا را در فروردین ۱۴۰۳ دریافت کرده است.

حمیدرضا متصدی‌زاده سرخبیدی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان فناوران دارویی باراد فارمد در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها عنوان کرد: ما در مجموعه خود روی پلتفرمی نوآورانه و دارویی خاص کار می‌کنیم که در حال حاضر تنها در چند کشور دنیا وجود دارد و در کشورمان نیز فقط یک یا دو فرم از آن به صورت وارداتی عرضه می‌شود. این پلتفرم در بازار جهانی حدود ۲۰ محصول دارد و ما با هدف بومی‌سازی دو محصول وارداتی موجود در کشور، از خروج ارز جلوگیری کرده و به خودکفایی در این زمینه دست پیدا می‌کنیم.

علاوه بر این، در حوزه دارو نیز تمرکز خود را بر روی قرص‌های لیوفیلیزه معطوف کرده‌ایم که در کمتر از سه ثانیه در دهان حل شده و سرعت جذب بالایی دارند. این داروها کاربردهای خاصی داشته و برای سلامتی انسان‌ها بسیار مفید هستند. ما در تلاشیم تا با بومی‌سازی این پلتفرم و تولید داروهای نوین، گامی مهم در جهت ارتقای سلامت جامعه و خودکفایی کشور برداریم.

متصدی‌زاده سرخبیدی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: در مجموعه خود، با تکیه بر دانش و تخصصمان و با بهره‌گیری از پتنت‌های موجود، موفق به توسعه نوعی “قرص‌های لیوفیلیزه” شدیم که تا پیش از این تنها در چند کشور خاص تولید می‌شد. تبدیل علم دانشگاهی به محصولی کاربردی، بزرگترین دستاورد مجموعه ماست و ما به این مهم افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم گامی در جهت ارتقای دانش و فناوری کشور برداریم. این دستاورد حاصل تلاش شبانه‌روزی و تعهد بی‌وقفه تمامی اعضای مجموعه ماست و ما مصمم هستیم که در مسیر نوآوری و خلق محصولات جدید گام برداریم و سهم خود را در پیشرفت کشور ایفا کنیم.

این فعال حوزه علم و فناوری در خصوص استفاده از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تقاضا داریم برای تسهیل در امر تولید و ارتقای توانمندی‌های مجموعه، وام‌هایی با تنفس بالا در جهت خرید مواد اولیه در اختیار ما قرار داده شود. دسترسی به این وام‌ها به ما کمک می‌کند تا با مدیریت بهتر نقدینگی، مواد اولیه مورد نیاز خود را به موقع و با قیمت مناسب تهیه کرده و روند تولید را بدون وقفه ادامه دهیم. ما معتقدیم که با حمایت‌های معاونت، می‌توانیم گام‌های موثرتری در جهت بومی‌سازی فناوری، ایجاد اشتغال و کمک به خودکفایی کشور برداریم.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=406652

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]