0

سهم صفر ریالی بانک پاسارگاد برای نهضت ملی مسکن/تسهیلات برای خودی ها بله، برای مردم نه!

  • کد خبر : 406886
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲:۲۸

به گزارش خبرنگار تابناک، درحالی‌که در مجمع اخیر بانک پاسارگاد (برای سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹)، پاداش ۵ میلیارد تومانی برای هیئت مدیره این بانک به تصویب رسیده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بانک برنامه‌ای برای تامین مالی مهم‌ترین پروژه مسکن در کشور ندارد و ریالی برای تامین مالی ساخت مسکن در شش ماهه […]

پاسارگاد؛ بانکی که با صفر ریال برای نهضت ملی مسکن و ۵ میلیارد تومان پاداش برای هیئت مدیره

به گزارش خبرنگار تابناک، درحالی‌که در مجمع اخیر بانک پاسارگاد (برای سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹)، پاداش ۵ میلیارد تومانی برای هیئت مدیره این بانک به تصویب رسیده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بانک برنامه‌ای برای تامین مالی مهم‌ترین پروژه مسکن در کشور ندارد و ریالی برای تامین مالی ساخت مسکن در شش ماهه نخست سال پرداخت نکرده است.

پاسارگاد؛ بانکی که با صفر ریال برای نهضت ملی مسکن و ۵ میلیارد تومان پاداش برای هیئت مدیره

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک پاسارگاد از ابتدای سال تا پایان شهریورماه، یک ریال هم برای تأمین مالی پروژه نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده است.

پاسارگاد؛ بانکی که با صفر ریال برای نهضت ملی مسکن و ۵ میلیارد تومان پاداش برای هیئت مدیره

تسهیلاتی که بر اساس قانون مصوب مجلس، بر عهده بانک‌هاست، اما به نظر می رسد بانک پاسارگاد چندان تمایلی به اجرای این قانون ندارد. چراکه عملکرد سال‌های گذشته این بانک در زمینه تسهیلات‌دهی به نهضت ملی مسکن هم ناامیدکننده بوده است. 

گواه این ادعا، آمار رسمی منتشر شده توسط وزارت راه و شهرسازی است که نشان می‌دهد از ابتدای اجرای قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ تا پیش از زمستان سال گذشته، درصد تحقق تسهیلات دهی بانک پاسارگاد برای نهضت ملی مسکن، فقط ۱.۷ درصد بوده است. این در حالی است که طبق سهمیه بانک مرکزی برای بانک ها، قرار بوده طی سه سال نخست اجرای قانون جهش تولید مسکن، بانک پاسارگاد مجموعا ۹۷ هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان وام به پروژه نهضت ملی برای ساخت سالانه یک میلیون خانه در سطح کشور بدهد، اما عملکرد منفی داشته است.

پاسارگاد؛ بانکی که با صفر ریال برای نهضت ملی مسکن و ۵ میلیارد تومان پاداش برای هیئت مدیره

به نظر می‌رسد در برنامه‌های مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد که از رکوردداران مدیرعاملی در نظام بانکی کشورمان است، اولویتی برای حمایت از خانه‌دارشدن مردم وجود ندارد و این بانک خصوصی ترجیح می‌دهد تسهیلات کلانش را صرف شرکت‌های زیرمجموعه‌اش کند. به‌گونه‌ای که طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، اصل تسهیلات پرداختی بانک پاسارگاد به شرکت‌های زیرمجموعه (شرکت‌هایی که بانک عامل به هر میزان سهام آنها را دارا می‌باشد) ۲۴ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان بوده است، رقمی که در مقابل سهم صفر ریالی تأمین مالی نهضت ملی مسکن، قابل‌تأمل است. 

پاسارگاد؛ بانکی که با صفر ریال برای نهضت ملی مسکن و ۵ میلیارد تومان پاداش برای هیئت مدیره

بی‌توجهی بانک پاسارگاد به پروژه نهضت ملی مسکن و عدم پرداخت تسهیلاتِ ساخت مسکن در نیمه نخست سالِ جهش تولید با مشارکت مردم در حالی است که بررسی‌های تابناک نشان می‌دهد این بانک خصوصی تسهیلات کلانی به شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد پرداخت کرده است که بخش قابل‌توجهی از آنها از سر از ساخت‌وساز در آورده است. 

برج سازی در حیاط خلوت پاسارگاد

به عنوان نمونه، بر اساس اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی از تسهیلات بانک‌ها تا پایان خرداد امسال، بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک پاسارگاد به حساب گروه ارزش‌آفرینان واریز شده است. شرکتی که ۹۸ درصد سهامش متعلق به بانک مجید قاسمی است. این گروه در حوزه‌های مختلف نظیر مسکن و ساخت‌وساز فعالیت دارد و از سوی دیگر سهام‌دار یکی دیگر از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد به نام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان است. شرکتی که مجید قاسمی، رئیس هیئت مدیره آن است. حال طی سال‌های اخیر، شرکت مدیریت ساختمانی نظام مهندسی آرین به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری پارس آریان با همکاری گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، در پروژه ساخت برج ۲۷ طبقه همیلا سنتر در غرب تهران مشارکت داشتند. ساختمانی که به گفته فعالان املاک منطقه غرب تهران، با صرف هزاران میلیارد تومان برای ساخت و تکمیلش، حالا واحد‌های تجاری آن با قیمت‌های نجومی و دلاری به فروش می‌رسد. قیمت‌هایی که دومینووار به افزایش قیمت املاک تجاری غرب تهران، منجر شده و خرید واحد تجاری و مسکونی را به رویا تبدیل کرده است.

پاسارگاد؛ بانکی که با صفر ریال برای نهضت ملی مسکن و ۵ میلیارد تومان پاداش برای هیئت مدیره

بنابراین، همان‌طور که اشاره شد، ریخت‌وپاش هزاران میلیاردی بانک پاسارگاد برای شرکت‌های زیرمجموعه در شرایطی است که خبری از تسهیلات‌دهی پاسارگاد به نهضت ملی مسکن نیست و ساخت‌وساز مسکن در نبود تأمین مالی مؤثر از سوی بانک‌ها، با کندی پیش می‌رود.

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=406886

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]