0

محدودیت دامنه نوسان بورس یک اقدام احتیاطی چند روزه است

  • کد خبر : 407046
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا از پایگاه بازار سرمایه ایران (سنا)، حجت‌اله صیدی در نخستین نشست خود با مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه و مدیران شرکت‌های گروه خدمات بازار سرمایه، با بیان اینکه انتظارات از بازار سرمایه متعدد و نظرات مختلف است، اظهار داشت: ماموریت اصلی در دولت جدید باید توسعه فعالیت‌ها، همکاری بیش از پیش […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا از پایگاه بازار سرمایه ایران (سنا)، حجت‌اله صیدی در نخستین نشست خود با مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه و مدیران شرکت‌های گروه خدمات بازار سرمایه، با بیان اینکه انتظارات از بازار سرمایه متعدد و نظرات مختلف است، اظهار داشت: ماموریت اصلی در دولت جدید باید توسعه فعالیت‌ها، همکاری بیش از پیش با بخش خصوصی و همکاری با شرکت‌های بزرگ کشور برای اجرای طرح‌های ملی و مهم کشور باشد.

وی به ماموریت مهم و اصلی مدیران شرکت‌های تامین سرمایه اشاره کرد و افزود: با موفقیت در فرایند تشکیل سرمایه، دغدغه‌های مربوط به لزوم ایجاد ابزارهای مالی جدید، کارآمدتر شدن عملکرد صندوق‌ها و کنترل و مدیریت نرخ سود به خودی خود حل خواهد شد.

وی اظهارداشت: بطور قطع، کاری برای مصارف بودجه نمی‌توان کرد اما با نگاهی به فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور، همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بازار سرمایه و مجموعه‌ شرکت‌های تامین سرمایه، گروه خدمات بازار سرمایه و دیگر ارکان بورس، می‌توان برنامه‌هایی را برای سمت و سو دادن به منابع بودجه تهیه و تدوین کرد.

تلاش برای حضور بخش خصوصی در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به توانمندی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه برای پیشبرد مسائل اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: به اتکای طرح کلان مولدسازی، برنامه فروش سهام متعلق به دولت یا تبدیل دارایی‌های بزرگ دولت به شرکت سهامی و عرضه آن و دیگر فرصت‌های موجود، می‌توان اقداماتی را به منظور تامین منابع از مسیر بازار سرمایه صورت داد.

صیدی با تاکید بر این‌که بخش‌های خصوصی‌ بزرگ و متوسط در تولید، تجارت و ساخت‌وساز کشور بسیار موفق عمل می‌کنند، افزود: ترس از دست دادن منافع، مانعی برای بورسی شدن برخی شرکت‌های خصوصی شده است در صورتی که اینگونه نیست؛ از این رو مدیران شرکت‌های تامین سرمایه با مذاکره و توجیه‌های فنی با شرکت‌های حاضر در بخش خصوصی‌ می‌توانند نظر آنان را برای حضور در بورس جلب و مسیر را هموارتر کنند.

وی با اشاره به این‌که فرصت‌های خوبی برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازارهای اولیه و ثانویه بورس وجود دارد، تصریح کرد: مدیران شرکت‌های تامین سرمایه و گروه خدمات بازار سرمایه می‌توانند اقدام‌های خوبی را برای اجرای پروژه‌های بزرگ، پذیرش‌های قابل توجه و کنسرسیوم مناسب رقم بزنند.

توسعه همکاری با بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های ملی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: همکاران مجموعه بورس باید آستین‌ها را بالا زده و از فرصت‌های موجود برای پیشبرد اهداف سازمان در بحث مربوط به بودجه و تامین منابع مالی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: قول می‌دهم اگر دو یا سه پروژه بزرگ دولت را بتوانیم از طریق تبدیل کردن به اوراق، تشکیل شرکت سهامی و تشکیل صندوق پروژه پیش ببریم، بازار سرمایه بزرگتری خواهیم داشت.

صیدی اظهار داشت: براساس مذاکراتی که با مسئولان بانک مرکزی داشتیم، مقرر شد جلسات همکاری مشترکی را با هدف رشد نرخ تشکیل سرمایه در اقتصاد و بررسی برخی دیگر از مسائل مرتبط با آنان داشته باشیم؛ هدف ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی و در توسعه اقتصاد کشور است.

اجرای قانون تامین مالی تولید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه توان بالایی در جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک و متوسط به منظور اجرای پروژه‌های بزرگ و سودآور و همچنین برخی پروژه‌های دولت، نسبت به بانک‌ها دارد اما در این زمینه نیازمند کمک و حمایت بانک‌ها است.

صیدی ادامه داد: اجرای قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ظرفیت‌های خوبی برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند، اجرای بندهای مختلف این قانون برای توسعه و رونق بازار سرمایه بسیار مناسب است و باید از آن بهره مند شد.

کاهش مقررات دست و پاگیر

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که وزارت اقتصاد و مجلس پیگیر جدی اجرای قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌هاست، ادامه داد: بورس از اعضای ثابت کارگروه تامین مالی تولید و زیرساخت‌هاست و باید اقدامات خود را در قالب تدوین برخی برنامه‌ها پیگیری و اجرا کند.

وی افزود: در سازمان بورس موظف هستیم ضمن رعایت اصول، مقررات دست و پاگیر را در تشکیل سرمایه، جذب نیرو و در بکارگیری ابزارها کاهش دهیم و فضا به سمت عادی سازی پیش برود.

صیدی با تاکید بر این‌که باید جلسات با مدیران شرکت‌های تامین سرمایه هر سه ماه یکبار برگزار شود، گفت: جمع حاضر در کار خود حرفه‌ای، خبره و متخصص هستند و باید برای بزرگتر شدن بازار سرمایه همکاری بیشتری داشته باشیم؛ اگر بتوانیم تعداد شرکت‌های پذیرفته شده و همچنین صندوق‌ها را افزایش دهیم، شاهد افت شاخص نخواهیم بود.

بهره‌مندی از کارشناسان نخبه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ضروری است دستور جلسات آینده مشخص شود و روی برخی موضوعات خاص بحث و بررسی کنیم تا در نهایت تصمیمات این نشست‌ها را در هیات مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس مطرح کنیم.

وی اضافه کرد: غیر از بازاریابی حرفه‌ای، باید روی مسائل اساسی بیش از پیش کار کنیم و حرفه‌ای‌گرایی را در برخی شرکت‌های تامین سرمایه افزایش دهیم به این معنا که از توانمندی کارشناسان نخبه و دانشجویان دانشگاه‌ها بهره‌مند شویم.

ادامه تعامل با بانک مرکزی

صیدی درباره رفع مشکلات تامین سرمایه‌های بانکی در تعامل با بانک مرکزی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم، مقرر شد کارگروهی مشترک برای این منظور تشکیل شود.

وی افزود: مقرر شده در مذاکره با مسوولان نهاد سیاستگذار پولی به مسائل مختلفی چون نرخ بهره، فاصله نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد و دیگر مسائل پرداخته شود.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=407046

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]