2

دانشگاه‌ها در جذب اعضای هیات علمی محدودیتی ندارند

  • کد خبر : 40778
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:روسای دانشگاه‌ها هر تعداد که مد نظر است، عضو هیات علمی جذب کنند، ما ردیف جذب داریم.

افق(ofoghnews.ir):وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دانشگاه‌های ویژه دختران و پسران در کشور، گفت: علاوه بر استقبال از ایجاد شعب دانشگاه الزهرا(س) در کشور، از ایجاد دانشگاه‌های تک‌جنسیتی دخترانه و پسرانه در کشور استقبال می‌کنیم و در حال جلو بردن این کار هستیم.

دکتر کامران دانشجو امروز در نشست روسای دانشگاه‌ها که در محل دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، افزود: در حال حاضر ۸ دانشکده جدید دخترانه به صورت اقماری داریم که در این زمینه برخی دانشگاه‌ها در استان‌های کشور از اجرای آن استقبال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها زمانی که بحث دانشگاه تک جنسیتی ویژه دختران و پسران مطرح می‌شد، دانشگاه تک جنسیتی را معادل کفر می‌دانستند، گفت: در صورتی که این موضوع در آیین غربی‌ها کفر است.

ما در فضایی که برخی رسانه‌ها ترسیم می‌کنند، حرکت نخواهیم کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برخی از رسانه‌ها تیترهای شرقی دارند ولی سیاست‌های غربی را دنبال می‌کنند و در واقع برخی‌ها آفتابشان به جای اینکه از شرق طلوع کند، از غرب طلوع می‌کند که در این زمینه باید عنوان کرد ما در فضایی که شما برای ما ترسیم کنید، حرکت نخواهیم کرد و در فضایی حرکت می‌کنیم که دین مبین اسلام برایمان ترسیم کرده‌ است و در این موضوع با تدبیر و مصلحت جلو خواهیم رفت.

دانشجو ادامه داد: دین خود را از مراجع دینی می‌گیریم نه از کس دیگری و هر چه بیشتر دشمن عصبانی شود ما خوشحال‌تر می‌شویم.

وی در خصوص جدا شدن درب ورود دختران و پسران در برخی دانشگاه‌ها، گفت: برخی‌ها بحث تعامل دختران و پسران را مطرح می‌کنند، در صورتی که جدا شدن درب ورود دختران و پسران به تعامل ارتباطی ندارد.

دانشگاه باید به خودش سخت بگیرد تا الگوی جامعه باشد

دانشجو با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و با اصل خواندن این موضوع در دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه باید به خودش سخت بگیرد تا جامعه با الگوبرداری از فرهیختگان خود در همین جهت حرکت کند.

دانشجو در خصوص بحثی مبنی بر بار مالی پیش‌بینی شده برای ایثارگران، خطاب به روسای دانشگاه‌ها تاکید کرد: عزت ایثارگران را حفظ کنید و در همین زمینه همه دانشگاه‌ها آماده هستند با فراغ خاطر این افراد را ثبت‌نام کنند و ما نیز پیگیر بودجه آنها هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده اطلاع دارم که درآمد دانشگاه‌ها بیشتر از هزینه‌های آنهاست.

کسب رتبه زیر ۱۰ دنیا در تولید علم برای افق ۱۴۰۴ بعید نیست

وزیر علوم با تاکید بر جهت‌دهی و افزایش توان داخلی، گفت: در حال حاضر ما در رتبه اول منطقه و در رتبه شانزدهم دنیا جای داریم و ۱۳ سال جلوتر از چشم‌انداز‌ها حرکت می‌کنیم که در این زمینه بنده کسب رتبه زیر ۱۰ در دنیا را برای افق ۱۴۰۴ اصلا بعید نمی‌دانم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تاکید بر دو بحث تحقیقات بنیادی و کاربردی، تصریح کرد: تحقیقات بنیادی زمینه‌ساز تحقیقات کاربردی است، ولی انجام صرف تحقیقات بنیادی افراط است و ما به هر دو این تحقیقات نیازمندیم. همچنین باید توجه کنیم که طی ۱۵ سال آینده تکنولوژی‌های برتر دنیا چیست و به سمت آن حرکت کنیم.

دانشجو در ادامه با اشاره به بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با بیان اینکه بنده همه شاخص‌های رتبه‌بندی دنیا را قبول ندارم، گفت: در زمینه رتبه‌بندی داخل نیز اگر شاخص خاصی مد نظر دانشگاهیان است، عنوان شود که ما آن را بررسی و لحاظ خواهیم کرد.

دانشگاه‌ها در جذب اعضای هیات علمی محدودیتی ندارند

وزیر علوم در زمینه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها در بحث جذب اعضای هیات علمی هیچ محدودیت و مشکلی ندارند جز اینکه برخی از گروه‌های آموزشی در این زمینه مقاومت می‌کنند. به عنوان نمونه می‌گویند اگر این عضو پنج مقاله ISI نداشته باشد، نمی‌تواند جذب شود، در صورتی که اینها غل و زنجیرهای الکی است که به خودمان بسته‌ایم.

وی ادامه داد: روسای دانشگاه‌ها هر تعداد که مد نظر است، عضو هیات علمی جذب کنند، ما ردیف جذب داریم.

وزیر علوم در خاتمه با اشاره به طرح آمایش سرزمین با بیان اینکه سابق بر این توسعه آموزش عالی بر مبنای فشارهای سیاسی و غیره صورت می‌گرفت، گفت: بر اساس طرح آمایش سرزمین که تمام دانشگاه‌های (هر) استان نیز در آن دخیل بودند، توسعه آموزش عالی به صورت علمی و هدفمند صورت خواهد گرفت.

دانشجو همچنین با اشاره به محورهای اصلی‌اش در سیاست‌های کلان آموزش عالی تصریح کرد: اولین محور اسلامی شدن دانشگاه‌هاست چرا که من دغدغه دین دارم. اما مهمترین سوالی که مطرح است این است که چه دانشگاهی اسلامی است؟

شاخص‌های دانشگاه اسلامی از دیدگاه وزیر علوم

وی در این باره افزود: هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که دانشگاه کپی برداری شده از غرب، اسلامی است. در عین حال کسی هم نمی‌تواند منکر این موضوع شود که دانشگاه‌های ما در سالیان گذشته از غرب کپی برداری شده‌اند بنابراین این دانشگاه‌ها اسلامی نیستند.

وزیر علوم با بیان اینکه نگاه وزارت علوم حذف جهان‌بینی‌های دیگر نیست، تاکید کرد: در دانشگاه اسلامی متون باید منطبق با جهان بینی توحیدی و اسلامی باشد اما این جهان بینی، جهان‌بینی‌های دیگر را حذف نمی‌کند. بلکه باید این دو را در کنار یکدیگر قرار داد.

جلوی اساتید مبلغ سکولاریسم را می‌گیریم

وی حضور اساتید معتقد به علوم اسلامی در دانشگاه‌ها را یکی دیگر از مباحث مهم اسلامی شدن دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اگر استادی سکولار باشد و تنها به صورت علم صرف اقدام به تدریس کند مشکلی وجود ندارد اما اگر در دانشگاه به ویژه در علوم انسانی ترویج سکولاریسم کند موظفیم که جلوی او را بگیریم.

وی افزود: ما اساتیدی می‌خواهیم که علاوه بر آگاهی از علم روز، به صورت زیربنایی معتقد به جهان‌بینی اسلامی باشند و ترویج ضد دین نکنند.

دانشجو مناسبات بین اعضای جامعه دانشگاهی را یکی از مهمترین موارد اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و گفت: نوع رفتارها و مسائل فرهنگی در دانشگاه نیز باید اسلامی باشد.

وزیر علوم افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی را با حفظ کیفیت از دیگر محورهای اصلی برنامه خود عنوان کرد و گفت: بعضا جوسازی می‌شود که با افزایش ظرفیت کیفیت کار پایین می‌آید. این در حالیست که استخراج مقاله در دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی یکی از شاخص‌های کیفیت دانشگاه است، این در حالیست که در هفت ماه اول سال حدود ۲۲ هزار مقاله تولید کرده‌ایم.

توان جذب ۳۰ هزار دانشجوی دکتری را داریم

وی ا فزود: در حال حاضر با همین تجهیزات و امکانات می‌توانیم تا ۳۰ هزار دانشجوی دکتری بگیریم فقط باید غل و زنجیرها را از خودمان جدا کرده و استانداردهای نادرست را کنار بگذاریم چرا که اگر دانشجوی دکتری افزایش پیدا کند تولید علم جهت‌دار نیز در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

دانشجو درباره نحوه عملکرد وزارت علوم از سال ۸۸ تا کنون تصریح کرد: در سال ۸۸ تعداد رشته‌ محلهای دکتری تخصصی هزار و ۴۳ عدد بوده است که در حال حاضر به دو هزار و ۲۴۴ عدد رسیده است. همچنین تعداد دانشجوی دکتری تخصصی از ۳۵ هزار به عدد ۴۸ هزار رسیده و تعداد انجمن‌های علمی از ۲۱۵ به ۲۸۰ ارتقا یافته است.

وزیر علوم در پایان افزود: همچنین تعداد نشریات علمی پژوهشی کشور از ۳۹۶ نشریه به ۶۶۶ نشریه افزایش یافته این در حالی است که ۱۷ هزار مقاله در هفت ماهه اول سال در نشریات علمی پژوهشی داخلی چاپ شده که اگر این مقالات در ISI و یا اسکوپوس می‌آمد رتبه تولید علم کشور به مراتب بالاتر می‌رفت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=40778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر