سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه خبر داد «طرح کریدور شمال به جنوب در مسیر پیشرفت حرکت میکند».
به گزارش ایسنا، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه روز سهشنبه با حضور در نشست تخصصی کنگره ملی صنعت ۲۰۲۴ که با موضوع «توسعه کریدورهای حمل و نقل بینالمللی و آماد» در مرکز رویدادهای اربکا (RBK) برگزار شد، با بیان اینکه طرح کریدور شمال به جنوب، پروژه بسیار مهمی برای کشورهای منطقه اوراسیا و برای ایران است، گفت: در سالهای اخیر با اراده رهبران ۲ کشور، کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.
شاخه شرقی با همکاری کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان راهاندازی شده است
وی افزود: طرح کریدور شمال به جنوب سه شاخه دارد که شاخه شرقی یکی از آنهاست که از سال ۲۰۲۳ با همکاری کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان راه اندازی شده و این شاخه پیشرفتهای خوبی داشته است.
جلالی، دستیابی به حمل و نقل کالا در ۱۵ روز را از جمله دستاوردهای این همکاری خواند و یادآور شد: با کاهش این زمان هم هزینههای حمل و نقل کالا کاهش یافت و هم در این مسیر ما ظرفیت عبور ۱۵ میلیون تن کالا را داریم که این دستاورد نتیجه هماهنگیها و همکاریهای خوب بین حوزههای مختلف در چهار کشور ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به آمار نزدیک به ۶۵۰ هزار تن حمل کالا از این مسیر در سال ۲۰۲۳، خاطرنشان کرد: هدفگذاری ما در سال ۲۰۲۴، حمل ۲ میلیون تن از این مسیر بود که اکنون آماری نداریم، اما امیدواریم که در سال جاری رشد خوبی داشته باشیم. در کشور ما نیز این انتظار هست که بتوانیم از ظرفیت مناسب این مسیر استفاده کنیم.
شاخه دوم از مسیر دریای خزر توسعه خواهد یافت
وی شاخه دوم کریدور شمال به جنوب را ترکیبی خواند و گفت: این شاخه از مسیر دریای خزر توسعه خواهد یافت که در این حوزه نیز در سالهای اخیز شاهد رشد خوبی بودیم؛ البته در این حوزه باید کار دیگر انجام شود که از جمله آنها توسعه بنادر کشورهای همکار در این طرح است. بویژه روسیه باید بنادرش را توسعه دهد، چون این کشور در دریای خزر فقط یک بندر “ماخاچ قلعه” را دارد و بقیه بنادر این کشور در داخل رود ولگا واقع شده است. لایروبی و سرمای طولانی ۶ ماهه از مشکلات بنادر رودخانه ولگا است که سرعت کشتیها را کند میکند.
جلالی با بیان اینکه تقویت ناوگان دریایی ایران و روسیه از دیگر ضرورتهای توسعه بنادر شاخه ترکیبی است، اظهار داشت: ایران در دو سه سال گذشته، چندین فروند کشتی را به ناوگان خود اضافه کرده است.
در شاخه سوم بحث توسعه جادهای مطرح است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، توسعه پس کرانهها در بنادر و اتصال بنادر به خطور ریلی را از دیگر ضرورتهای توسعه شاخه ترکیبی کریدور شمال به جنوب خواند و گفت: شاخه سوم کریدور شاخه غربی است و در این شاخه بحث توسعه جادهای مطرح است که خوشبختانه ما توسعه خوبی در این زمینه داشتیم، بخش ریلی هم از دیگر نیازهاست که باید خط ریلی رشت-آستارا را به هم متصل کنیم.
وی با بیان اینکه برای توسعه شاخه غربی تلاشهای زیادی در سطوح عالی مقامات انجام شده با ابراز امیدواری از به نتیجه رسیدن این شاخه، تاکید کرد: کشیدن راه عریض که از ایران عبور کند، از دیگر مراحل توسعه این شاخه است که در این زمینه همکاریها بین دو کشور در جریان است.
جلالی افزود: آقای «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس جمهور فدارسیون روسیه تلاشهای زیادی را در حوزه کریدوری بهویژه در زمینه توسعه راهآهن انجام داده و کاملا با جزئیات طرح کریدور شمال به جنوب آشنا هستند و امیدواریم که در سال ۲۰۲۵ کارهای جدیتری انجام دهیم.
هماهنگی میان ایران و روسیه در حوزه گمرگی پیشنیاز مرحله توسعه جادهای است
سفیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگیها میان ایران و روسیه در حوزه گمرگی را از دیگر نیازهای مرحله توسعه جادهای خواند و تاکید کرد: در سالیان اخیر روابط کمرگی ۲ کشور افزایش زیادی داشته و همانطور که در این نشست به اهمیت دیجیتالی سازی فعالیت های کمرگی اشاره شد، این موضوع نیز در پیشرفت طرح کریدور شمال به جنوب اهمیت بسزایی دارد و ما در مسیر نیل به این هدف حرکت میکنیم.
وی با بیان اینکه باید بین ۲ کشور در زمینه آماد (لوجستیک) هم افزایی بین ۲کشور وجود داشته باشد، تاکید کرد: ایران به عنوان قطب (هاب) منطقهای آمادگی دارد با روسیه در این زمینه نیز همکاری خوبی داشته باشد.
بازدید از نمایشگاه و دیدار با فعالان حوزه صنعت و فناوری روسیه از دیگر برنامههای سفیر کشورمان در روسیه در این کنگره بود.
انتهای پیام